با BeatBot آشنا شوید؛ رباتی که پوما برای آموزش دونده ها تولید نموده

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:43
افسانه عبدالهی

 

اگر ورزشکار هستید و کفش های ورزشی خود را هم از برند پوما تهیه می کنید، باید بگوئیم این کمپانی وسیله جالب توجهی طراحی و تولید کرده که می تواند شما را در راستای تحقق اهداف ورزشیتان یاری برساند.

در این راستا، پوما با همکاری شرکت تبلیغاتی J. Walter Thompson مستقر در نیویورک، Puma BeatBot را تولید نموده که یک ربات خودران است و در برای آموزش دونده های حرفه ای کاربرد خواهد داشت.

BeatBot از نظر ظاهری شبیه یک جعبه کفش است که لامپ های LED در خود دارد و قادر است با سرعت رکورد ثبت شده در مسابقات دو حرکت نماید و به این واسطه به دونده های حرفه ای کمک کند تا چشم انداز دقیق و درستی برای خود تعریف کرده و با توجه به اختلاف سرعت خود با آن، تلاششان را افزایش دهند.

«فلورنت ایمبرت»، مدیر اجرائی JWT New York در مورد خلق این ربات چنین اظهار داشته که: «ما شواهد بسیاری در رابطه با تاثیرات مثبت رقابت شانه به شانه ربات با دونده ها به دست آورده ایم و حتی برخی از مطالعات نشان می دهند که این امر موجب افزایش تلاش فرد می شود. دویدن در مقابل یک ساعت ناملموس هرگز به اندازه دویدن در کنار یک انسان یا یک ربات نمی تواند محرک باشد.»

ربات مورد بحث از 9 حسگر مادون قرمز استفاده می کند تا از مسیر مسابقه خارج نشده و بالغ بر 100 نوع تنظیمات مختلف برای باقی ماندنش در زمین برای آن تعریف شده است. همچنین دو دوربین در بخش پشتی و جلوئی این ربات تعبیه گردیده که به دونده امکان مرور آموزش های دریافتی اش را می دهد.

«ایمبرت» همچنین در این رابطه بیان داشته که هزینه های ساخت BeatBot بسیار بالاست و از این رو در حال حاضر امکان تولید انبوه آن در تعداد زیاد وجود ندارد، اما ورزشکارانِ مُبلغ پوما همانند Usain Bolt به این دستگاه دسترسی کامل خواهند داشت.

در ادامه می توانید ویدئوی کارکرد این ربات را مشاهده نمائید.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

علوم کامپیوتری پیشرفته را به کودکان آموزش می دهد؟ [قسمت اول]

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:11
افسانه عبدالهی

 جردن می خواست هزارتویی با عملکرد غیرقابل پیش بینی بسازد. او کودکی 11 ساله با عینکی ته استکانی است که زندگیش را وقف ماینکرفت کرده؛ بازی ویدیویی جالبی که در آن می توان با بلوک های مجازی، تقریبا هر چیزی ساخت، از آسمان خراش های مرتفع گرفته تا شهری آکنده از جزییات.

جردن اخیرا کتاب ««دونده هزارتو» (The Maze Runner) را به پایان رسانده است. کتابی علمی-تخیلی که گیر افتادن چند نوجوان در هزارتویی عظیم و دهشتناک را روایت می کند. وی تحت تاثیر داستان کتاب قرار گرفت و می خواست که هزارتوی خاص خودش را بسازد. چیزی که بتواند با آن، دوستانش را تحت تاثیر قرار دهد.

جردن کارش را با ساخت چند مانع مختلف شروع کرد، موانعی از قبیل سیل هایی که عبور از آنها غیرممکن بوده و دیوارهایی که ممکن است روی سرتان خراب شوند؛ چیزی شبیه به فیلم های ایندیانا جونز. اما چیزی که او واقعا می خواست، تله ای بود که به صورت غیرقابل پیش بینی رفتار کند. چنین چیزی باعث می شد که دوستانش واقعا جا بخورند. اما چطور باید این کار را می کرد؟ این مشکل، حسابی فکر جردن را به خود مشغول کرده بود.

اما ناگهان راه حلی مناسب به ذهنش رسید: حیوانات! ماینکرفت مجموعه ای از موجودات مجازی را در خود جای می دهد که بازیکن می تواند برخی از آنها را کشته و بخورد و یا رام شان کند. یکی از این موجودات، ظاهری شبیه به حیوان گاو با رنگی قرمز و سفید دارد و Mooshroom نامیده می شود؛ حیوانی که همواره به صورت اتفاقی (Random) در محیط بازی حرکت می کند و مسیر حرکتی مشخصی ندارد.

جردن فهمید می تواند به کمک شیوه حرکتی جانور، وقایع اتفاقی و از پیش تعیین نشده رقم بزند. پس او به کمک سنگ های خاکستری، فضایی شبیه به قفس ساخت و یک «صفحه حساس به فشار» را روی زمین آن قرار داد که به کمک آن، می توان تله ای خاص را در هزارتو فعال کرد. وی سپس Mooshroom را به داخل قفس هدایت کرد؛ جایی که حیوان به صورت اتفاقی حرکت می کرد و به صورت غیرقابل پیش بینی، تله را فعال می نمود.

جردن از رفتار عجیب گاو برای ساخت مجموعه ای از اعداد اتفاقی در ماینکرفت استفاده نموده بود. وی این مشکل را به شکلی نبوغ آمیز حل کرده بود که احتمالا بسیاری از مهندسان کامپیوتر، آن را یک هک بی نظیر خواهند خواند. او کامپیوتر را مجبور کرد تا کاری جدید و هوشمندانه انجام دهد.

وقتی به ملاقات جردن در خانه اش واقع در نیوجرسی رفتیم، در اتاق حال خانوادگی نشسته بود و نور صفحه درخشان iMac بر چهره اش می تابید. جردن با شیفتگی خاصی شروع به صحبت درباره ماینکرفت می کند: «مثل زمین است، مثل جهان و تو سازنده آنی.» روی صفحه، جردن به سمت ورودی هزارتویش هدایت مان می کند و مسحور اختراع او می شویم. «معلم هنر من همیشه می گوید "هیچ بازی ای خلاقانه نیست، به جز برای افرادی که آنها را می سازند." اما او همچنین می گوید "تنها استثنایی که میتوانم قائل شوم، ماینکرفت است."» جردن به سمت خروجی هزارتو می رود و نوشته ای با این مضمون را می توان در آنجا مشاهده کرد: «[ذات] سفر از آنچه در آخر به دست می آوری مهم تر است.»

از هفت سال پیش که ماینکرفت عرضه شد، بازی توانست به پدیده ای جهانی تبدیل شود و حالا نسلی از کودکان را درگیر خود کرده است. بیش از 100 میلیون نفر آن را تجربه می کنند و ماینکرفت به سومین بازی ویدیویی پرفروش تاریخ، بعد از تتریس (Tetris) و Wii Sports تبدیل شده است. در سال 2014، مایکروسافت حقوق ماینکرفت (و نیز Mojang، استودیوی سوئدی سازنده بازی) را به قیمت 2.5 میلیارد دلار خریداری کرد.بدیهی است که پیش از ماینکرفت، عناوین بلاک باستر زیادی عرضه شده اند، اما از نگاه جردن (و والدینش که از وی حمایت می کنند) ماینکرفت اعجاب انگیزتر از همه آنهاست.

 

image copy
 

 

پیش از هرچیز، ماینکرفت به هیچ وجه احساسی شبیه به یک بازی معمولی ندارد. ماینکرفت بیشتر شبیه یک مقصد است، یک ابزار فنی، صحنه ای برای ابداعات فرهنگی، و یا می توان همه این ها را در کنار هم گذاشت و گفت: «جایی که کودکان می توانند ماشین های پیچیده را مهندسی کرده و ویدیوهای ضبط شده از بازیشان را روی یوتوب به نمایش بگذارند. یا اثری هنری خلق کنند و با دوستان شان در آن به گشت و گذار بپردازند.»


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

شرکت OpenAI «باشگاهی» برای آموزش کامپیوترها توسط توسعه دهندگان راه اندازی کرده است

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:01
افسانه عبدالهی

OpenAI یک شرکت یک میلیارد دلاری فعال در زمینه هوش مصنوعی است که از سوی ایلان ماسک حمایت می شود و امروز اعلام کرده که در نظر دارد «باشگاهی» برای توسعه دهندگان بسازد تا بتوانند سیستم های هوش مصنوعی خود را در آن پرورش داده و هوشمندسازی کنند.

این قشر می توانند با استفاده از تول کیت متن باز OpenAI که از همین امروز هم برای دانلود آماده است به «محیط»های لازم برای تست ربات های هوش مصنوعی خود دسترسی پیدا کنند.

باشگاهی که از آن صحبت نمودیم و OpenAI Gym نام دارد در حال حاضر در مرحله بتاست و چند محیط مختلف برایش طراحی شده که از آن جمله می توان به بیش از 50 بازی آتاری نظیر Space Invaders، Asteroids و Pac-Man اشاره نمود.

توسعه دهندگان همچنین قادر خواهند بود که هوش مصنوعی طراحی شده خود را روی بازی های تخته ای نظیر Go تست کنند که همین تازگی ها یک استارتاپ لندنی به نام دیپ مایند توانست به درجه استادی در آن برسد.

گرک بروکمن و جان اسکولمن از شرکت OpenAI در مطلبی اینطور نوشتنند: قصد داریم به مرور زمان این محیط ها را افزایش دهیم و هرگونه کمک از سوی اعضای این جامعه نیز مورد استقبال ماست.

گفتنی است Peter Thiel یکی از سرمایه گذاران فیسبوک، سم آلتمن بنیانگذار وای کامبینیتور و رید هافمن از بنیانگذاران لینکدین نیز از دیگر حامیان OpenAI به شمار می روند که وعده داده اند می خواهند مجموعه ای از قدرتمندترین سیستم های هوش مصنوعی را ارائه کنند.

OpenAI Gym مشخصا برای توسعه دهندگانی ساخته شده که در زمینه یادگیری تقویت شده یا RL فعالیت می کنند. براساس اعلام این شرکت، RL یکی از زیرشاخه های یادگیری ماشینی مرتبط با تصمیم گیری و کنترل موتور است. این زیرشاخه در واقع به مطالعه نحوه دستیابی به اهداف در محیط های مبهم و البته پیچیده مربوط می شود.

OpenAI اعلام کرده که هدفش از راه اندازی این باشگاه مشخصا شتاب دادن به فعالیت هایش در زمینه RL است و بروکمن و اسکولمن نیز در این رابطه گفته اند: ما امیدواریم که این کار به نفع کل جامعه توسعه دهندگان باشد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

درباره معماری, معمارینحوه تعیین قیمت یک پروژه معماری

يکشنبه 29 بهمن 1396
9:16
افسانه عبدالهی

 در این مطلب قصد داریم با نحوه و ملاک های قیمت گذاری در یک پروژه معماری آشنا شویم. قبل از هر چیزنکته ی مهم این است که در ابتدا و قبل از شروع به کار و انجام پروژه باید قیمتی را تعیین بکنیم و بعد از توافق با کارفرما کار را شروع کنیم. اما این توافق چجوری میتونه به نفع شما تموم بشه و نحوه محاسبه هر پروژه بر چه اساس است؟ در این مقاله به این نکته می پردازیم که با توجه به چه نکات و اامان هایی تا چه حد و اندازه ای میتوان از کارفرما جذب سرمایه کرد. در ضمن قبل از اینکه این مقاله رو بخونید بهتون توصیه میکنیم پست معماری و بازار کار اون رو حتما مطالعه کنید تا درک بهتری از مقاله فعلی به دست بیارید و در نهایت نتیجه ی خواندن این دو مقاله به خط فکری شما نظم خوبی خواهد بخشید مخصوصا اگر در ابتدای این مسیر هستید.

برای این کار اول از همه باید یک سری از مسائل را روشن کنیم مثلا” این که پروژه سفارشی است و امکاناتی که کارفرما از ما خواسته به خوبی در طرح پیاده کرده ایم یا نه و امکاناتی فراتر از خواسته های کارفرما که در طرح ایجاد کردیم مورد استقبال گرفته یا نه و یا وضعیت مالی کارفرما یا متراژ و اندازه ی پروژه و حتی وقتی که صرف انجام پروژه می کنیم و یا هر عاملی که می توانیم به وسیله ی آن مشتری و کار فرما را در پرداخت هزینه ها متقاعد و راضی کنیم.
نظر شخصی من این است که وقت صرف شده درجه ی آخر را در قیمت گذاری دارد چرا که ممکن است با توجه به توانایی هر شخص دو پروژه با کیفیت های یکسان در دو زمان متفاوت توسط دو نفر با توانایی های متفاوت انجام گیرد.
پس مهم ترین عامل برای قیمت گذاری توافق بین شما و کار فرما است.

اما یک سری اصول برای رسیدن به این توافقات وجود دارد و چون رقابت این مسئله ی قیمت گذاری را سخت تر خواهد کرد و به زبان ساده تر چون دست زیاد است پس باید طبق اصول این کار را انجام دهیم.
مورد پر اهمیت دیگر در مسئله ی قیمت گذاری پروژه معماری قطعا ” تورم” در جامعه می باشد که قیمت های ما را به روز می کند .
سابقه ی کار طراحی و زمانهایی که جدا از خود پروژه برای پیگیری امور و مشاوره و … صرف کرده اید هم از دیگر موارد تعیین قیمت است.

 

برای نوع پروژه معماری و سابقه ی طراحی هم ضریب در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال :
پروژه ای که در داخل کشور انجام شده و در تنوع و تعداد زیاد – ضریب ۱
پروژه ای که در داخل کشور انجام شده و در تنوع و تعداد محدود – ضریب ۲
پروژه ای که در داخل کشور انجام نشده است و نمونه ی خارجی محدود دارد – ضریب ۴
پروژه ای که در داخل کشور انجام نشده است و نمونه ی خارجی هم ندارد – ضریب ۸
سابقه ی طراحی از ۱ تا ۲ سال – ضریب ۱
سابقه ی طراحی از ۲ تا ۴ سال _ ضریب ۵/۱
سابقه ی طراحی از ۴ تا ۶ سال – ضریب ۲
سابقه ی طراحی از ۶ تا ۸ سال – ضریب ۵/۲
سابقه ی طراحی از ۸ تا ۱۰ سال _ ضریب ۳
سابقه ی طراحی از ۱۰ سال به بالا – ضریب ۵/۳
قیمت پروژه = متراژ کلی بنا * هزینه ی هر متر طراحی (طبق جداول تصویب شده ی نظام مهندسی ) * ضریب تجربه و سابقه * ضریب نوع پروژه


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

3d max, معماری۵ کاربرد ۳d max در معماری

يکشنبه 29 بهمن 1396
9:18
افسانه عبدالهی

  امروز می خواهیم راجع به ۵ کاربرد ۳d max در معماری برای شما صحبت کنیم.
باید بدانیم نرم افزارهای سه بعدی مخصوصا” تری دی مکس کاربردهای بسیار زیادی در زمینه های مختلف از جمله صنعت – هنر و … دارد و از کاربردهای این نرم افزار در زمینه های صنعت و هنر می توانیم به بازی سازی و یا جلوه های ویژه ی سینما اشاره کرد. ولی در زمینه معماری کاربرد های مختلفی از دوره دانشجویی خواهد داشت تا دوره های حرفه ای پروژه های طراحی پس باید سعی کنیم اون رو اصولی یاد بگیریم برای این کار میتونید پست های آموزش ۳d max رو از وبسایت ما رایگان بخونید و تو این زمینه به بالاترین درجه حرفه ای در این نرم افزار برسید.

این نرم افزار به غیر از صنعت و هنر و… در زمینه ی معماری کاربرد بسیار فراوانی دارد که از جمله ی آن ها می توانیم به طراحی داخلی – طراحی نما و … اشاره کنیم.
معماران از نرم افزار تری دی مکس برای نمایش اولیه یا همان پیش نمایش بناها و دکورهایی که هنوز به مرحله ی اجرا در نیامده اند هم استفاده می کنند.
نرم افزار تری دی مکس داراری روش های گوناگون برای ساخت مدل ها است و با کمک ویرایشگرهای قدرتمند به مدل سازی کمک ویژه می کند.
در این نرم افزار سه روش اصلی برای مدل سازی داریم:

Mesh Poly / Patch / NURBS

 

که در واقع همان فایل تصویری خروجی از محیط این نرم افزار است و توسط موتور رندر تهیه می شود وبهترین راه برای انتقال و ارائه ی تصویری ایده های ما به کارفرما می باشد.
معروف ترین پلاگین رندر در این نرم افزار و بین معماران V-Ray می باشد که از نظر کیفیت بسیار بالا است.
هم چنین از دیگر کاربردهای نرم افزار تری دی مکس در این زمینه می توان به سازگار بودن آن با بهترین موتورهای رندر اشاره کرد .

 

وقتی صحبت از کاربرد ۳d max به میان می آید باید یکی دیگر از کاربردهای مهم آن را معرفی کنیم. از دیگر از کاربردهای دیگر این نرم افزار می توانیم به وجود آبجکت ها و پلاگین های فراوان برای سرعت بخشیدن و راحت تر کردن کارها و هم چنین امکان به وجود آوردن انواع طرح های پیچیده و کانسپت ها بدون هر نوع محدودیتی اشاره کنیم.

یکی دیگر از موارد کاربرد ۳d max  این است که به وسیله ی Import کردن مدل های ساخته شده در نرم افزار های دیگر را استفاده کنیم و هم چنین این امکان را داشته باشیم که فایل های CAD را داخل این نرم افزار لینک کنیم و یا پلان های دو بعدی را در این نرم افزار به سه بعدی تبدیل کنیم.

 

 معماری

 

 

که در ابتدا هم به آن ها اشاره کردیم . در واقع به وسیله ی این نرم افزار امکان ایجاد صحنه های خارجی و ارائه ی انواع نما با دیتیل های زیاد از جمله نماهای رومی و کلاسیک – آجر نسوز _ کامپوزیت و … را داریم و هم چنین این نرم افزار برای ارائه ی انواع فضا ی سبز و خانه های ویلایی هم بسیار مناسب و کاربردی می باشد.
در زمینه ی طراحی داخلی هم برای ایجاد انواع صحنه های داخلی از جمله آشپزخانه و با امکان ارائه ی تمامی رنگ ها و متریال ها ی موجود در بازار منایب می باشد.

 

 

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

آموزش انیمشن سازی در ۳d max جلسه ۵ : ساخت انیمیشن با متن

سه شنبه 24 بهمن 1396
16:09
افسانه عبدالهی

 با سلام و آرزوی سلامتی برای شما دوستان طراح شیدی عزیز.

امروز با جلسه ی پنجم از آموزش تری دی مکس قدم به قدم انیمیشن و متحرک سازی و باعنوان ساخت انیمیشن با متن در خدمت شما عزیزان هستم.
به عنوان مقدمه ی کار امروز باید خدمت شما عرض کنم که استفاده از متن و نوشته در ساخت انیمیشن یک تکنیک بسیار جذاب می باشد که هر شخص می تواند در نرم افزار تری دی مکس از آن بهترین استفاده را ببرد. در این جلسه از آموزش ما قصد داریم به چگونگی استفاده از متن و نوشته در انیمیشن بپردازیم. امیدوارم که این مبحث برای شما کار آمد و مفید باشد.
در ابتدای کار و در مرحله ی اول View Port یا نمای پرسپکتیو را به کمک کلید میانبر Alt + W به صورت تمام صفحه نشان می دهیم و بزرگنمایی می کنیم .بعد از آن با دقت کافی یک متن را به صورت دلخواه در نمای پرسپکتیو وارد می کنیم.
برای این کار روی عنوان Create در بالای صفحه و سمت راست کلیک کرده و آیکون shape را انتخاب می کنیم وگزینه ی text را از قسمت object type کلیک می کنیم و با زدن دکمه ی backspace از روی صفحه کلید متن پیش فرض تری دی مکس را حذف می کنیم و متن جدید را وارد می کنیم .
ساخت انیمیشن با متن
بعد با استفاده ازقسمت Modify و تایپ گزینه ی Extrude متن مربوطه را به صورت سه بعدی در می آوریم و با وارد کردن عدد در فیلد مقابل گزینه ی Amount به آن مقدار می دهیم . در آینده در قسمت آموزش قدم به قدم تری دی مکس حتما” مبحثی با این عنوان برای وارد کردن متن و نوشته و سه بعدی کردن و تنظیمات آن قرار می دهم تا به صورت جزیی تر از این مبحث استفاده کنید.
ساخت انیمیشن با متن
حال با استفاده از کلید میانبر W یا ابزار جابه جایی Move متن خود را در جای مناسبی از صحنه قرار می دهیم و با Scale و Rotate متن خود را به صورتی که دوست داریم قرار می دهیم و بعد روی کلید Auto Key در پایین پنجره ی اصلی برنامه کلیک می کنیم تا به رنگ قرمز تبدیل شود و فعال شود.
ساخت انیمیشن با متن
در مرحله ی بعدی در قسمت بالای پنجره ی اصلی تری دی مکس و در نوار منوها روی گزینه ی Modifiers کلیک می کنیم و از منوی کشویی که ظاهر می شود برای ما گزینه ی Parametric Deformers را کلیک می کنیم.
باز مجددا” زیر منوی دیگری برای ما باز خواهد شد که از این زیر منوی ظاهر شده گزینه ی Ripple را انتخاب می کنیم.
ساخت انیمیشن با متن
در این حالت در پانل دستورات تنظیمات مربوطه و پارامترها برای ما مشخص و ظاهر خواهد شد و ما در کادرمقابل گزینه ی Wave Length مقدار عددی ۲۵ را وارد می کنیم.
کار بعدی که انجام می دهیم این است که مکان نمای ماوس را بر روی لغزنده ی فریم ها قرار داده و آن را به فریم ۱۰۰ درسمت راست نوار Time Line می کشیم. در کادر مقابل گزینه ی Phase هم مقدار عددی ۱۰ را وارد می کنیم وبعد از آن روی کلید Auto Key هم کلیک می کنیم و آن را غیر فعال کرده و از حالت انتخاب خارج خواهیم کرد.
ساخت انیمیشن با متن
در آخر برای این که انیمیشن ایجاد شده و نتیجه ی کار خود را مشاهده کنیم کلید Play را از قسمت کلیدهای کنترل پخش انیمیشن در پایین صفحه ی اصلی و سمت راست کلیک می کنیم.
ساخت انیمیشن با متن
نکته ی قابل ذکری که در آخرباید بگویم این است که در یک انیمیشن یا تصویر متحرک می توان شکل های مختلفی را با تنظیم کردن فریم کلیدی مربوط به خود ایجاد کرد و حتی آن ها را ویرایش کرد.
امیدوارم از ساخت انیمیشن با متن لذت برده باشید.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

فتوشاپآموزش قدم به قدم فتوشاپ | جلسه اول | آموزش ابزارهای فتوشاپ

سه شنبه 24 بهمن 1396
16:08
افسانه عبدالهی

 امروز با جلسه ی اول از آموزش قدم به قدم نرم افزار فتوشاپ در خدمت شما عزیزان هستم. در این جلسه به بررسی ابزارهای فتوشاپ می پردازیم.

زمانی که با فتوشاپ کار می کنیم متوجه می شویم که معمولا” هر عملیاتی را می توانیم به روش های مختلفی انجام بدهیم. برای این که از قابلیت های وسیع ویرایش در فتوشاپ بهترین استفاده را ببریم در درجه ی اول باید با محیط کاری این نرم افزار آشنا شویم و در واقع آشنایی کامل ابزارهای فتوشاپ به ما کمک شایانی می کند.
برای وارد شدن به نرم افزار بر روی آیکون Adobe Photoshop دو بار کلیک می کنیم. اگر آیکون فتوشاپ را روی دسکتاپ ندیدیم از مسیر زیر آن را پیدا می کنیم:

Start > All Program > Adobe Photoshop

راه اندازی فتوشاپ
بعد از باز شدن نرم افزار وارد فضای اصلی و محیط نرم افزار فتوشاپ می شویم که دارای بخش های مختلفی مثل منوها و پنل هایی است که امکان دسترسی سریع به ابزارها و… را فراهم می کند.
هم چنین با نصب پلاگین ها می توانیم دستورات جدیدی را به منوها اضافه کنیم.
دوستان بلافاصله بعد از باز کردن نرم افزار کلید های ترکیبی Ctrl + Alt + Shift را نگه دارید تا تنظیمات به حالت پیش فرض برگردد و بعد روی گزینه ی Yes کلیک کنید تا فایل تنظیمات حذف شود. معمولا” هنگامی که در حال کار روی پروژه ی خود هستیم نیاز به برگرداندن تنظیمات به حالت پیش فرض نداریم ولی با این حال قبل از هر جلسه ی آموزشی برای اینکه اطمینان داشته باشیم که آنچه در تصویر می بینید با درس مطابقت دارد این کار را انجام می دهیم.
در گوشه ی بالا و سمت چپ محیط کار نرم افزار فتوشاپ علامت این نرم افزار با حروف مخفف PS نشان داده شده است.

معرفی فتوشاپ
نوار منو یا menu bar

به صورت افقی در بالای صفحه قرار دارد که تمام امکانات در آن قرار دارد و بر اساس کارایی هایی که دارند سازماندهی شدند. از جمله:
منوی File  دستورات مربوط به فایل ها
منوی Edit  کار با حافظه و فرامین ویرایشی
منوی Image  کار روی تصاویر و تغییر اندازه
منوی Layer  مدیریت لایه ها
منوی Type  مربوط به تایپ متن
منوی Select  انتخاب تصاویر و ویرایش آن
منوی Filter  جلوه های ویژه برای تصاویر
۳D  فرامین کار در محیط سه بعدی
منوی View  تنظیمات نحوه ی نمایش تصاویر
Help  کمک گرفتن از نرم افزار فتوشاپ

منوی اصلی فتوشاپ
نوار تنظیمات یا Options bar

در قسمت زیری Menu Bar قرار دارد و شامل تنظیمات مربوط به یک ابزار می باشد که هنگام استفاده از هر ابزار می توانیم آن ها را گزینش کنیم و حالت گزینه های این نوار در مراحل مختلف کار با نرم افزار و انتخاب ابزارهای متفاوت دائما” تغییر می کند و با تنظیم این نوار می توانیم سریع تر و بهتر کار بکنیم.

option bar در فتوشاپ
برای نمایش و مخفی کردن این Options Bar روی نوار منوی Window در بالای صفحه کلیک چپ کرده و زیر منوی Option را کلیک می کنیم.

مخفی کردن option bar در فتوشاپ
نوار ابزار یا Tools panel

به صورت عمودی و در سمت چپ محیط نرم افزار قرار دارد که با کلیک روی فلش دوتایی سمت چپ این نوار ابزار می توانیم آن را به صورت تک ستونه و دو ستونه مشاهده کنیم . دوستان سعی کنید همیشه این نوار ابزار رو در حالت دو ستونه که بهترین حالت برای آن است نگه دارید تا دسترسی به همه ی ابزارها آسانتر باشد.
نوار ابزار شامل ابزارهای انتخاب(A) – ابزارهای ویرایشی (B) – ابزارهای برداری (c) و ابزارهای نمایشی (D) می شود.

اینم به کارت میاد:  آموزش فتوشاپ جلسه 2 : آشنایی با محیط فتوشاپ

نوار ابزار فتوشاپ
برای نمایش یا مخفی کردن این نوار ابزار هم روی نوار منوی Window رفته و زیر منوی Tools را کلیک می کنیم.

مخفی کردن نوار ابزار در فتوشاپ


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

با گیربکس‌ های CVT آشنا شوید (قسمت پایانی)

يکشنبه 29 بهمن 1396
9:37
افسانه عبدالهی

 

سیستم CVT با قابلیت تعویض دستی

کمپانی نیسان این جعبه دنده‌ را با همکاری سوبارو طراحی و ساخته است. نخستین مدل از این جعبه دنده M6 Hyper-CVT نام دارد و برای اولین بار در مدل نیسان پریمرا مورد استفاده قرار گرفت. این جعبه دنده با هدف وارد کردن توانایی تعویض دستی دنده‌ها به دنیای جعبه دنده‌های CVT ساخته شد. این جعبه دنده در کنار حالت تمام خودکار دارای حالت تعویض دستی تیپ ترونیک نیز است و می‌تواند شش ضریب فرضی را در اختیار راننده قرار دهد و عملکرد یک جعبه دنده‌ی خودکار شش سرعته را شبیه سازی کند.

جعبه دنده

این جعبه دنده با چنین توانایی‌هایی در زمان خود پیشرفته‌ترین جعبه دنده‌ی CVT جهان بود. این جعبه دنده به پیشرانه‌ی ۲ لیتری نیسان پریمرا کوپل شده بود که می توانست به کمک وجود تکنولوژی زمانبندی متغییر سوپاپ‌ها ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۳ نیوتون متر گشتاور را تولید کند که چنین قدرت و گشتاوری در زمان خود یک رکورد جدید برای جعبه دنده‌های CVT به حساب می‌آمد. در این جعبه دنده همانند جعبه دنده‌های خودکار متداول از یک مبدل گشتاور استفاده شده است و کارکرد نرم و پاسخ دهی مناسبی دارد. البته همچنان امکان استافده از این جعبه دنده در کنار پیشرانه‌هایی که گشتاور خیلی بالایی داشته باشند وجود ندارد.

این جعبه دنده در خودروهایی مانند نیسان تینا، نیسان کیوب و هوندا فیت مورد استفاده قرار گرفته است.

جعبه دنده‌ی Multitronic CVT آئودی

گرچه جعبه دنده‌های CVT از نظر تئوری ضمن داشتن مصرف سوخت پایین شتاب بهتری را نیز ارایه می دهند اما در عمل شتابگیری با آن‌ها به کندی صورت می گیرد. با این وجود آئودی با ارائه‌ی جعبه دنده‌ی مولتی ترونیک CVT مدعی شده است که توانسته به جعبه دنده ای سریع‌تر از انواع خودکار و یا دستی دست پیدا کند. آئودی برای اثبات این مدعا نتایج به دست آمده از استفاده از این جعبه دنده را بر روی مدل A6 منتشر کرد. مقاسیه‌ی این نتایج با نتایج به دست آمده توسط مدل‌های دستی و خودکار A6 به خوبی صحت ادعای آئودی را اثبات خواهد کرد.

سیستم مولتی ترونیک CVT آئودی از برخی جهات متفاوت به یک جعبه دنده‌ی CVT عادی است. نخست این که این جعبه دنده از یک زنجیز به جای تسمه استفاده میکند و دوم وجود سنسور گشتاور در این جعبه دنده است که در سایر جعبه دنده‌های CVT وجود ندارد.

جعبه دنده

 

بیشتر جعبه دنده های CVT از تسمه ای V شکل استفاده می‌کنند و میزان گشتاور انتقالی توسط جعبه دنده کاملا به مقاومت و توانایی این تسمه وابسته است. سیستم قبلی مورد استفاده توسط نیسان در بهترین حالت همان توانایی دریافت حداکثر ۲۰۳ نیوتون متر را داشت اما آئودی با جایگزین کردن این تسمه با یک زنجیر توانسته مقاومت جعبه دنده را تا حدی افزایش دهد که امکان تحمل گشتاور ورودی ۳۰۰ نیوتون متری نیز وجود داشته باشد.

جعبه دنده

سنسور گشتاور قرار گرفته در این جعبه دنده نیز از استهلاک آن کاسته و باعث بهبود راندمان آن شده است. این جعبه دنده نیز می‌تواند ۶ سرعت فرضی را نیز به صورت تیپ ترونیک در اختیار راننده قرار دهد و توانایی انجام حالت ترمز موتوری را نیز دارد.

جعبه دنده

بیشتر جعبه دنده‌های CVT برای ارتباط پیشرانه و جعبه دنده به کلاچ‌های الکتروهیدرولیکی و یا مبدل گشتاور مجهز هستند اما آئودی در مولتی ترونیک از کاچ چند صفحه ای استفاده کرده است. استفاده از کلاچ چند صفحه ای با اینکه پیچیده‌تر هستند اما نرمی کارکرد آن‌ها فوق العاده است.

جعبه دنده‌ی Extroid CVT نیسان

اگر مولتی ترونیک آئودی را نمونه ای تکامل یافته از یک جعبه دنده‌ی CVT بدانیم، جعبه دنده‌ی Extroid نیسان را باید یک انقلاب نامید. در این جعبه دنده به جای استفاده از تسمه و یا زنجیر از دو غلطک استفاده شده است که در بین دو دیسک محرک و متحرک قرار دارند و انتقال نیرو و گشتاور از طریق آن‌ها انجام می‌شود. با تغییر زاویه‌ی غلطک‌ها ضرایب مختلف دنده به دست می‌آید، برای مثال برای دستیابی به ضریب دنده‌ی سنگین، غلطک‌ها در قطر داخلی دیسک محرک (ورودی) و در قطر خارجی دیسک متحرک (خروجی) قرار می‌گیرند. با قرار گیری بر عکس غلطک‌ها نیز می‌توان به ضرایب دنده‌ی سبک دست پیدا کرد. در شکل زیر نمایی کلی از عملکرد این سیستم را می‌توانید مشاهده کنید.

جعبه دنده

غلطک‌ها در مقایسه با تسمه و یا زنجیر گشتاور بسیار بالاتری را می توانند انتقال دهند. از طرفی همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید دیسک ورودی و خروجی هر دو بر روی یک محور سوار شده اند و به این ترتیب امکان استفاده از این جعبه دنده در آرایش دیفرانسیل عقب نیز میسر شده است. این جعبه دنده در دو مدل دیفرانسیل عقب نیسان یعنی مدل سدریک و گلوریا مورد استفاده قرار گرفته است. 

جعبه دنده

 

در این جعبه دنده غلطک‌ها به طور مستقیم با دیسک‌ها در تماس نیستند و بین آن‌ها لایه ای نازک از روغن وجود دارد که وجود این روغن علیرغم کاهش جزئی اصطکاک باعث افزایش طول عمر جعبه دنده شده است. 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

چگونه قابلیت صفحه همیشه روشن را در دستگاه اندرویدی فعال کنیم

سه شنبه 17 بهمن 1396
9:59
افسانه عبدالهی

 آیا دوست دارید قابلیت صفحه‌ی همیشه روشن (Always On Diplay) را که در گوشی‌هایی نظیر گلکسی اس ۸سامسونگ، ال‌جی جی ۶ و برخی از گوشی‌های موتورولا وجود دارد، در دستگاه اندرویدی خود تجربه کنید؟ شما می‌توانید این ویژگی را روی گوشی هوشمند اندروید خود داشته باشید. برای کاربرانی که گوشی مجهز به نمایشگر امولد دارند، اپلیکیشنی به نام گلنس پلاس (Glance Plus) یک جایگزین مناسب برای قابلیت صفحه‌ی همیشه روشن محسوب می‌شود.

صفحه‌‌ی همیشه روشن و امبینت دیسپلی چیست؟

Always on

صفحه‌ی همیشه روشن قابلیتی است که به دستگاه شما اجازه می‌دهد همیشه اطلاعاتی در مورد تاریخ، زمان جاری، باتری، آب‌وهوا و نوتیفیکیشن‌ها را بدون نیاز به باز کردن قفل نمایشگر، نشان دهد. این ویژگی در گوشی‌های هوشمند گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج و نیز ال‌جی جی ۶ معرفی شد. افرادی که برای مشاهده‌ی اطلاعات فوری مثل تاریخ و ساعت یا وضعیت آب‌ و هوا تمایلی به باز کردن مداوم قفل نمایشگر گوشی خود ندارند، با استفاده از ویژگی صفحه‌ی همیشه روشن می‌توانند به‌آسانی این اقدامات را انجام دهند. مسلما باز کردن قفل صفحه‌نمایش گوشی به‌منظور بررسی نوتیفیکیشن یا اطلاع از ساعت و تاریخ می‌تواند مصرف باتری را افزایش دهد.

قابلیت امبینت دیسپلی (Ambient Display) نیز عملکردی مشابه  قابلیت صفحه‌ی همیشه روشن دارد. البته این ویژگی از سنسورهای فاصله‌یاب گوشی‌های هوشمند بهره می‌برد و موتورولا آن را موتو دیپسلی نامیده است.

اپلیکیشنی که در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد، برای تمام دستگاه‌های اندرویدی مجهز به نمایشگر اولد که از قابلیت‌های صفحه‌ی همیشه روشن و امبینت دیسپلی بهره نمی‌برند، بسیار مناسب است. البته باید اشاره کنیم اگر برخی از دستگاه‌ها از ویژگی صفحه‌ی همیشه روشن بهره نمی‌برند، احتمالا دلیل خوبی برای عدم وجود این امکان در چنین دستگاه‌هایی وجود دارد. اگر دستگاه اندرویدی شما به یک نمایشگر ال‌سی‌دی مجهز شده باشد، صفحه‌ی همیشه روشن باعث مصرف بیشتر باتری خواهد شد؛ چراکه برای ارائه‌ی این قابلیت در نمایشگرهای ال‌سی‌دی، تمام سطح صفحه‌نمایش باید روشن باقی بماند و در این حالت برای نمایش رنگ مشکی، پیکسل‌ها باید این رنگ را تولید کنند. اما نمایشگرهای امولد فقط برای نمایش پیکسل‌های سفید از نمایشگر بهره می‌برد و در واقع برای نمایش رنگ مشکی، پیکسل‌های نمایشگر خاموش می‌شوند و همین امر باعث کاهش چشم‌گیر مصرف باتری در این نوع صفحه‌نمایش‌ها خواهد شد. قابلیت صفحه‌نمایش همیشه روشن با نمایش اطلاعات ضروری باعث جلوگیری از باز شدن قفل نمایشگر خواهد شد و در نتیجه با کاهش فعال شدن فرآيندهای پردازشی پس‌زمینه‌ی غیر ضروری، مصرف باتری دستگاه کاهش خواهد یافت.

گلنس پلاس چگونه کار می‌کند؟

 

Glance plus

این اپلیکیشن با بهره گرفتن از مزیت‌ سنسور مجاورت دستگاه، امکان بررسی زمان، وضعیت آب‌وهوا، نوتیفیکیشن‌ها و اطلاعات مفید دیگر را بدون نیاز به باز کردن قفل نمایشگر فراهم می‌کند؛ این یعنی اپلیکیشن یادشده، قابلیتی بین ویژگی صفحه‌ی همیشه روشن و امبینت دیسپلی است.

پس از نصب این اپلیکیشن، وارد بخش تنظیمات خواهید شد و در این قسمت می‌توانید همه‌ی جزئیات اپ یادشده را به‌ دلخواه خود تغییر دهید. مثلا می‌توانید در بخش تنظیمات گلنس پلاس، فونت زمان و نیز نوع تقویمی که روی نمایشگر نشان داده می‌شوند، تغییر دهید و محل نمایش یافتن اطلاعات دیگر روی صفحه‌نمایش دستگاه خود را تعیین کنید. همچنین در منوی تنظیمات این اپ، امکان تنظیم اندازه و رنگ متن وجود دارد.

شما در واقع می‌توانید تعیین کنید که نوتیفیکیشن‌های تماس‌ها و پیام‌های خوانده‌نشده روی نمایشگر نشان داده شوند یا خیر. همچنین می‌توانید تعیین کنید که پیام‌های اطلاع‌رسانی چه اپلیکیشن‌هایی می‌توانند روی نمایشگر دیده شوند. از جمله دیگر اطلاعاتی که می‌توانید با گلنس پلاس در حالتی شبیه به قابلیت صفحه‌ی همیشه روشن به آن‌ها دسترسی داشته باشید، می‌توان به امکان نمایش ساعت هشدار، وضعیت آب و هوا و اطلاعات مربوط به باتری دستگاه اشاره کرد. افزون بر آنچه گفته شد، شما می‌توانید میزان روشنایی صفحه و زمان خاموش شدن آن را هم به دلخواه خود تنظیم‌ کنید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، با تپ کردن روی بخش Always on در تنظیمات اپلیکیشن، می‌توانید انتخاب کنید که تمام عملکردهای صفحه‌ی همیشه روشن فقط در هنگام شارژ شدن دستگاه فعال باشد. کاربران می‌توانند انتخاب کنند در مواقعی که دستگاه آن‌ها به شارژر متصل نیست، فقط مواردی مثل تاریخ، ساعت و نوتیفیکیشن‌ها را با کشیدن دست خود در بالای سنسور مجاورت، مشاهده کنند. در منوی تنظیمات می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام عملکردها در هنگامی که گوشی در جیب شما قرار دارد غیر فعال باشند. علاوه بر این می‌توان تعیین کرد که به‌محض خاموش شدن نمایشگر، اطلاعات دلخواهتان روی صفحه به نمایش درآیند.

این اپ چندین گزینه برای سفارشی‌سازی در اختیار شما قرار می‌دهد و استفاده از آن هم بسیار آسان است. برای مشاهده نوتیفیکیشن‌ها در حالتی که صفحه‌نمایش دستگاه اندرویدی‌ خاموش است، باید به اپلیکیشن گلنس پلاس اجازه دسترسی به  نوتیفیکیشن‌ها را بدهید. پس از انتخاب تنظیمات مورد نظر و فعال کردن اپلیکیشن، می‌توانید با استفاده از اسلایدر تعبیه‌شده در سمت راست بالای صفحه، از مزیت‌های این سرویس بهره ببرید و اگر نیاز به فعال کردن مجدد نمایشگر پیدا کردید کافی است روی آن دو بار تپ کنید.

Always on

اگر شما یک دستگاه مجهز به نمایشگر امولد داشته باشید، احتمالاً محل نمایش یافتن اطلاعات مختلف به شکل تصادفی انتخاب خواهد شد. این وضعیت باعث می‌شود نمایشگر دستگاه شما با مشکلاتی مثل افکت سوختن یا شبح که در اثر نمایش طولانی‌مدت محتوای ثابت به وجود می‌آیند، مواجه نشود. علاوه بر این پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که نیاز به اطلاعات مربوط به وضعیت آب‌ و‌‌ هوا ندارید، نمایش آن را خاموش کنید؛ چرا که باعث مصرف بیشتر باتری دستگاه شما خواهد شد.

اپلیکیشن گلنس پلاس یک جایگزین بسیار مناسب برای قابلیت صفحه‌ی همیشه روشن است تا بدین طریق کاربران بتوانند بدون نیاز به باز کردن قفل صفحه‌نمایش دستگاه اندرویدی خود، اطلاعات ساده‌ای مثل تاریخ و زمان را مشاهده کنند. مسلما این اپلیکیشن نمی‌تواند به‌طور کامل تمامی ویژگی‌های صفحه‌ی همیشه روشن را در اختیار کاربران قرار دهد؛ اما انتظار می‌رود در به‌روزرسانی‌های بعدی، قابلیت‌های جدید به این اپ افزوده شود.

ما در زومیت این اپلیکیشن را روی چند دستگاه تست کردیم که متأسفانه در برخی مدل‌ها با مشکلاتی همراه بود. مثلا در گوشی هواوی میت ۸ نصب این اپ شاید باعث بروز مشکلاتی در سنسور اثر انگشت شود. همچنین با نصب گلنس پلاس روی گوشی هوشمند گلکسی اس ۶ این دستگاه قفل شد و‌ مجبور به روشن و خاموش کردن آن شدیم.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به عمومی است. || طراح قالب bestblog.ir