اسنپدراگون 855 با لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید خواهد شد

دوشنبه 30 بهمن 1396
15:54
افسانه عبدالهی

 اسنپدراگون 855 با لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید خواهد شد

دیروز کمپانی مطرح کوالکام، نخستین نسل از چیپست ۷ نانومتری خود را معرفی کرد. گفتنی است این چیپست، مودمX24 بوده و معرفی آن پیش‌بینی‌ عرضه پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ با لیتوگرافی ۷ نانومتری را قوت می‌بخشد. شایان ذکر است که کوالکام تاکنون خبری از عرضه نسل بعدی پردازنده اسنپدراگون را تایید نکرده است.

همچنین طبق ادعای سامسونگ، نسخه بهبود یافته پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵، کاهش مصرف انرژی به میزان ۱۵ درصد و افزایش کارایی تا ۱۰ درصد را نسبت به نسل قبل به دنبال دارد. به‌طور حتم در سال آینده اغلب تولیدکنندگان، محصولات جدید خود را با فناوری‌های جدیدتر و لیتوگرافی پایین‌تری روانه بازار خواهند کرد که در نتیجه کمپانی کوالکام نیز از این قائده مستثنی نخواهد بود.

در نهایت باید گفت که طبق سنت همیشگی، سال آینده نیز رقابت شدیدی برای تولید پردازنده‌های قدرتمند و کم‌مصرف برقرار خواهد بود و باید دید کدام کمپانی پیروز این کارزار خواهد شد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

APU-های AMD برای کدام کاربران مناسب است

دوشنبه 30 بهمن 1396
15:53
افسانه عبدالهی

 APU-های AMD برای کدام کاربران مناسب است

چرا APU گزینه مناسبی برای رایانه‌های گیمینگ هستند؟

دو سری جدید Ryzen 3 2400G با قیمت ۹۹ دلار و Ryzen 5 2400G با قیمت ۱۶۹ دلار گزینه‌های مطرح برای یک رایانه مخصوص بازی هستند. به طور خلاصه می‌توان گفت این دو APU دارای CPU و GPU به اندازه قدرتمندی هستند که به راحتی از پس بازی‌های 720p تا 1080p بر بیایند. هر دو تراشه از یک پردازنده ۴ هسته‌ای x86 و پردازنده گرافیکی تا ۱۱ هسته‌ای وگا برخوردارند.Ryzen 5 2400G همچنین از تکنولوژی SMT برخوردار است. پردازنده‌های گرافیکی به کار رفته در این APU- ها دو الی سه برابر کارایی بالاتری نسبت به پردازنده‌های گرافیکی اینتل HD 630 دارند.

Ryzen APU 1

بیایید یک حساب سر انگشتی جالب بکنیم. ای‌ام‌دی همان پردازنده ۱۰۳ دلاری Ryzen 3 1200 با قیمت ۱۰۵ دلاری به علاوه پردازنده گرافیکی با قدرت تقریبا برابر Radeon RX 500 با قیمت ۱۱۰ دلاری را داخل تراشه Ryzen 3 2200G با قیمت ۹۹ دلار به شما می‌فروشد!

پنج دلیل برای این‌که یک APU رایزن بخرید

۱. قیمت، قیمت، قیمت

اگر بخواهید یک رایانه جدید بخرید یا آن را ارتقا بدهید قطعا بهترین گزینه APU‌های رایزن هستند. قیمت یک APU به علاوه مادربورد ۱۵۸ دلار تمام می‌شود. چه چیز بهتر از این؟

Ryzen APU Prices

۲. وقتی می‌خواهید غیر حرفه‌ای بازی کنید

بازی روی رایانه بسیار جذاب است. بسیاری از گیمرها وقتی بازی با رایانه را تجربه می‌کنند دیگر به کنسول‌های بازی بازگشت نمی‌کنند. اما همه هم اینطور نیستند. اگر از آن دسته افرادی هستید که فقط می‌خواهید طعم بازی روی رایانه را بچشید باز هم APUهای رایزن بهترین و ارزان‌ترین گزینه هستند.  در این صورت حتی اگر خواستید به همان کنسول سابق خود بازگردید باز هم یک رایانه خوب و قدرتمند برای انجام کارهای معمولی و حرفه‌ای خود دارید.

۳. می‌خواهید صبر کنید تا قیمت کارت‌های گرافیکی منطقی شود!

قطعا اکنون بدترین زمان برای خریدن کارت گرافیک است. طی چند ماه اخیر هجوم مردم برای خرید پردازنده‌های گرافیکی و استخراج ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین قیمت کارت‌های گرافیک را به صورت سرسام آوری بالا برده است. کارت گرافیکی که تا همین دو ماه پیش ۲۵۰ دلار قیمت داشت هم‌اکنون با قیمت ۶۰۰ دلار به فروش می‌رشد. آیا حاضرید ۶۰۰ دلار برای Radeon Vega 64 بپردازید؟ تازه اگر بتوانید آن را در بازار پیدا کنید  ممکن فروشنده‌ای آن را تا ۱۴۰۰ دلار به شما بفروشد!

اگرچه مسئله افزایش قیمت بیشتر برای پردازنده‌های گرافیکی بالای ۳۰۰ دلار رخ داده، اما این موضوع تاثیر خود را بر روی پردازنده‌های گرافیکی ارزان قیمت نیز گذاشته است. کارت گرافیک GeForce GTX 1050 Ti که سال گذشته قیمتی حدود ۱۱۶ دلار داشت تا ۲۹۴ دلار افزایش یافت و هم‌اکنون با قیمت ۲۶۰ تا ۲۷۰ دلار به فروش می‌رسد.

شما می‌توانید به جای این‌که دو نیم برابر پول بیشتر برای خرید یک کارت گرافیک رده بالا بدهید، یک APU رایزن خریداری کنید و منتظر بمانید تا طوفان به پا شده در بازار پردازنده‌های گرافیکی فروکش کند.

GPU Prices

قیمت کارت‌های گرافیک به شدت افزایش یافته است

۴. این APU‌ها به خوبی یک کارت گرافیکی معمولی کار می‌کنند

قیمت پایین ۹۹ دلاری Ryzen 3 2200G این تردید را ایجاد می‌کند که شاید واقعا قدرت پردازش گرافیکی آن به اندازه کافی خوب نباشد. البته درست است که قدرت پردازش آن به خوبی مثلا RX550 نیست،‌ اما واقعا این تفاوت اندک ارزش پرداخت ۱۱۰ دلار اضافه را ندارد. شاید بتوان این پول را صرف خرید حافظه SSD یا RAM بیشتر کرد. حداقل تا روزی که قیمت کارت‌های گرافیک به زمین برگردد!

 

Ryzen APU GPU

پردازنده‌های گرافیکی APUها عملکرد قابل قبولی دارند

 

۵. واقعا CPU خوبی نصیبتان می‌شود

قدرت خود پردازنده گرافیکی APUهای رایزن نباید ما از CPU قدرتمند آن غافل کند. پردازنده‌های مبتنی بر هسته‌های زِن به خوبی از پس وظایف بر می‌آیند و رقیب جدی برای پردازنده‌های اینتل به شمار می‌آیند.

۵. فقط چهار هسته در اختیار دارید

تراشه‌های APU قطعا گزینه خوبی برای کارهای معمولی هستند، اما اگر شما جزو آن دسته افراد هستید که برای کارهای خود نیاز به پردازنده‌ای با هسته‌های بیشتر هستید، مثلا می‌خواهید ویدئو ویرایش کنید یا انیمیشن‌های سه‌بعدی رندر بگیرید بهتر است سراغ گزینه دیگری بروید. برای مثال تراشه Ryzen 5 2400G چهار هسته با فناوری SMT دارد که در مجموع ۸ رشته پردازشی در اختیار شما قرار می‌دهد. این درحالیست که قیمت آن تنها ۲۰ دلار با پردازنده Ryzen 5 1600‌ که دارای ۶ هسته دارای SMT، یعنی ۱۲ رشته پردازشی است تفاوت دارد. البته باید یک GPU‌ جداگانه هم خریداری کنید.

 

Ryzen APU quad core

 

۴. بازی‌ها حداکثر 1080p اجرا می‌شوند

تراشه‌های APU‌جدید واقعا خوب هستند، البته اگر سطح توقعتان را منطقی نگه دارید. روی کاغذ توان گرافیکی می‌تواند پاسخگوی تراشه‌ها برای بازی‌های 720p باشد، اما بسیاری از بازی‌ها بخصوص آن‌ها که گرافیک پایین‌تری دارند با رزولوشن 1080p هم به خوبی اجرا می‌شوند. البته که همچنان 720p گزینه بهتری خواهد بود.

به دستگاهی رایانه بازی می‌گویند که حداقل بتواند بازی‌ها را با ۵۰ فریم در ثانیه در رزولوشن 1080p و گرافیک متوسط به بالا اجرا کند. با این تعریف شاید APUهای رایزن شما را ناامید کنند. حتی در کنار سریع‌ترین رم DDR4 باز هم نمی‌تواند بازی‌های جدید را به خوبی اجرا کند، کاری که کارت گرافیک‌های GeForce GTX 1050‌ و Radeon RX560‌ به راحتی از پس آن بر می‌آیندو

۳. فقط ۸ مسیر PCIe پشتیبانی می‌شوند

یکی از اقدامات رایزن برای پایین نگه داشتن قیمت APUهایش، کاهش دادن مسیرهای PCIe به نصف بوده است. پردازنده‌های معمولی رایزن مانند Ryzen 1200 دارای ۱۶ مسیر نسل ۳ هستند که در تئوری می‌توانند اطلاعات را با سرعت ۳۲ گیگابایت‌برثانیه منتقل کنند. این سرعت برای تراشه‌های APU عدد ۱۶ گیگابایت‌برثانیه است. البته شما تا زمانی که نخواهید یک بازی با گرافیک بالا را اجرا کنید متوجه این افت سرعت نخواهید شد؛ اما به‌هرحال پهنای باند برای بسیاری از افراد مهم است. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که می‌خواهید از هر چیز بهترینش را داشته باشید، شاید بهتر باشد سراغ پردازنده‌های دیگر بروید.

 

MotherBoard

 

۲. نیاز به به‌روزرسانی BIOS دارید

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند نظر شما را در خرید APUها رایزن عوض کند این است که مادربرد قبلی شما برای پشتیبانی از این تراشه نیاز به به‌روز رسانی BIOS خواهد داشت. برخی مشتریان گفته اند که فروشگاه‌های MicroCenter هزینه ۲۰ دلاری برای این به‌روز رسانی دریافت می‌کنند. البته گزینه تعویض مادربرد هم روی میز است که به معنی هزینه حداقل ۷۰ دلاری است.

۱. می‌خواهید منتظر هسته‌های Zen+ بمانید


البته احتمالا مدتی طول می‌کشد تا APUهای دارای هسته‌های پردازشی ZEN+ وارد بازار بشوند، اما اگر از آن دسته افراد هستید که می‌خواهید بهترین را داشته باشید شاید ارزشش را داشته باشد چند ماه صبر کنید.شاید مهمترین دلیلی که بتواند شما را از خرید APUهای رایزن منصرف کند همین نکته باشد. در حال حاضر تمام پردازنده‌های سری رایزن ای‌ام‌دی از هسته‌های پردازشی ZEN استفاده می‌کنند. ای‌ام‌دی برنامه دارد که تا ماه آوریل سال جاری سری جدید پردازنده‌های خود با هسته‌های ZEN+ را رونمایی کند. این پردازنده‌ها دارای ویژگی‌های بهبود یافته در زمینه فرکانس کاری، توان اورکلاک و رفع برخی ایرادات نسخه اول هستند.

AMD ZEN+


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

حافظه رم چیست و به چه مقدار از آن در گوشی نیاز داریم

دوشنبه 30 بهمن 1396
15:35
افسانه عبدالهی

 حافظه رم چیست و به چه مقدار از آن در گوشی نیاز داریم

کمپانی ویوو درصدد عرضه یک گوشی هوشمند با ۱۰ گیگابایت رم است. این مقدار رم تقریبا به اندازه‌ی بسیاری از رایانه‌های شخصی مخصوص بازی و حدود ۶ گیگابایت بیشتر از اکثر گوشی‌های موجود در بازار است. این موضوع ذهن بسیاری از کاربران را مشغول می‌کند که چه کسی در جهان به ۱۰ گیگابایت رم نیاز دارد و آیا این یعنی گوشی ما به بیش‌ از ۴ گیگابایت رم نیازمند است؟

اولین‌ بار نیست که گوشیها را با این حجم عظیم رم می‌بینیم.وان پلاس ۵ تی، رم ۸ گیگابایتی دارد و استفاده از ۶ گیگابایت رم در برخی از گوشی‌ها تقریبا شایع است. اما حافظه رم چیست؟ چگونه گوشی شما از رم استفاده می‌کند و چرا یک گوشی‌ هوشمند به حافظه‌ای ۲۵۰ درصد بیش از میزان ضروری نیاز دارد؟

حافظه رم چیست؟

به‌عنوان مثال تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ دارای دو مگابایت حافظه پنهان برای هسته‌های با کارایی بالا و یک مگابایت برای هسته‌های با عملکرد پایین است. دو مگابایت حافظه کش فقط برای نگهداری آنچه در حال‌ حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد کافی است؛ بنابر‌این باید جای دیگری برای ذخیره‌سازی داده‌هایی‌ که بعدا مورد استفاده قرار می‌گیرند، وجود داشته باشد.رم یا حافظه دسترسی تصادفی (Random Access Memory)، فضای ذخیره‌سازی تصادفی دیجیتال کوتاه‌مدت است. رایانه‌ها از حافظه رم برای نگهداری داده‌های برنامه‌های فعال در CPU و هسته‌ی سیستم‌عامل استفاده می‌کند؛ زیرا خواندن و نوشتن داده‌ها در رم بسیار سریع است. حتی سریع‌ترین هارد‌دیسک‌ها و فلش‌ها زمانی که نیاز به خواندن یا نوشتن آنی داده دارید، سرعت بسیار کمتری نسبت به رم دارند؛ برای مثال CPU از حافظه کش اختصاصی خود برای نگه داشتن داده‌های مورد‌ نیاز محاسباتی استفاده می‌کند اما مقدار این حافظه پنهان یا کش کافی نیست.

رم

هسته سیستم عامل مانند پلیس راهنمایی ناظر بر تمام فعالیت‌هایی است که نیاز به استفاده از سخت‌افزار گوشی شما دارند. برای مثال هنگامی که یک بازی یا هر نوع برنامه‌ دیگری می‌خواهد یک صفحه جدید را نشان دهد، داده‌های مورد نیاز آن وارد رم می‌شود در نتیجه سیستم‌عامل می‌تواند آن را تجزیه کند، پردازنده و پردازنده گرافیکی هرگونه عملیات مورد نیاز را انجام می‌دهند و آن را به صفحه نمایش ارسال می‌کنند. سپس می‌توان نقاط رنگی مناسب را در مکان‌های مناسب دید که در نهایت تصویر مورد نظر را شکل می‌دهد.

به طور کلی برای درک عملکرد حافظه‌های رم باید سه نکته‌‌ی اساسی را در نظر داشته باشید:

  • رم مکانی برای نگهداری داده‌ها برای مدت کوتاه است و اطلاعات ذخیره‌شده در آن می‌توانند بسیار سریع خوانده یا نوشته شوند.
  • داده‌های موجود در رم زمانی که گوشی خود را خاموش می‌کنید، پاک می‌شوند.
  • بخشی از حافظه رم گوشی به محض اینکه شما آن را روشن کنید قابل استفاده است و قبل از آن هیچ برنامه‌ای یا حتی سیستم‌عامل قادر به استفاده از آن نیست. این امر برای تمامی رایانه‌هایی که در آن‌ها رم وجود دارد صادق است و تقریبا همه‌ی آن‌ها به همین روش از رم استفاده می‌کنند.

چگونه گوشی شما از حافظه رم خود استفاده می‌کند؟

 حافظه رم در گوشی شما بیشتر به‌عنوان مکانی برای تجمع داده‌های برنامه‌های در حال اجرا است. در ساده‌ترین حالت، با‌ وجود رم بیشتر گوشی می‌تواند برنامه‌های بیشتری را در پس‌زمینه اجرا کند بدون اینکه سرعت اجرا را پایین بیاورد. اما در واقع انجام این کار به این سادگی‌ نیست و رم در گوشی شما قبل از اینکه سیستم‌عامل  حتی روشن و اجرا شود، استفاده می‌شود.

در این مقاله وارد مسائلی مانند مدیریت سطح‌پایین در پردازنده یا مباحثی مانند compcache نمی‌شویم، اما اساسا چگونگی استفاده از حافظه رم در گوشی به این صورت است:

فضای مورد نیاز هسته مرکزی سیستم‌عامل

سیستم‌عامل اندرویدبا استفاده از هسته‌ی لینوکس اجرا می‌شود. هسته در یک نوع خاص از فایل فشرده ذخیره می‌شود که به‌طور مستقیم در طول روشن بودن دستگاه در حافظه قابل استخراج است. این حافظه‌، هسته سیستم‌عامل و درایورها و ماژول‌های اصلی‌ را نگه می‌دارد که سخت‌افزارها را کنترل و داده‌های ورودی و خروجی از هسته را ذخیره می‌کنند.

حافظه رم‌دیسک برای فایل‌های مجازی

برخی از پوشه‌ها و فایل‌ها در ریشه سیستم وجود دارند که «واقعی نیستند». آن‌ها فایل‌های شبه‌ نوشته‌شده در بوت هستند و چیزهایی مانند سطوح باتری و اطلاعات سرعت پردازنده را نگه می‌دارند. در سیستم‌عامل اندروید، کل فهرست‌های راهنما از این سیستم‌های شبه‌فایل استفاده می‌کنند و در حافظه رم ذخیره می‌شوند.

مودم‌های ارتباط مخابراتی

اطلاعات مربوط به IMEI و تنظیمات رادیویی شما در حافظه رم NV ذخیره می‌شود (حافظه‌های نامتغیر که هنگام خاموش کردن گوشی خود‌به‌خود پاک نمی‌شوند) که در هنگام بارگذاری اولین داده در رایانه همراه با نرم‌افزار مورد‌نیاز برای پشتیبانی از مودم گوشی وارد رم می‌شوند و فضا برای ذخیره‌سازی همه این‌ها در رم محفوظ است.

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده گرافیکی گوشی شما برای فعالیت نیاز به حافظه دارد. این حافظه VRAM نامیده می‌شود. در گوشیهای ما از GPU-های مجتمع استفاده می‌شود که رم مستقل ندارند و از رم سیستم برای این مورد هم استفاده می‌شود.

هنگامی که این کار انجام و سیستم‌عامل گوشی روشن و اجرا می‌شود، آنچه از رم گوشی باقی‌ مانده است برای اجرای برنامه‌ها استفاده می‌شود. بخشی از رم نیز از طریق تنظیمات «minfree» برای کارهایی که نیاز به سرعت دارد (عملکرد سیستم عامل و مدیریت سطح پایین و اجرای اولیه برنامه‌ها) محفوظ است. این تنظیمات پایه‌ای نرم‌افزاری توسط کسانی که سیستم‌عامل را نوشته و هسته را برای مجموعه گوشی هوشمند شما ساخته‌اند طرح شده است و همواره مقدار کمی از رم را آزاد می‌گذارند تا عملکردهای ضروری بتوانند بدون وقفه اجرا شوند.

به همین دلیل است که مقدار رم دردسترس موجود در تنظیمات گوشی همان مقدار حافظه رم نوشته‌شده در مشخصات گوشی شما نیست. در واقع رم نوشته‌شده در مشخصات دستگاه روی گوشی نصب شده است؛ اما بخشی از آن (معمولا حدود ۱ گیگابایت یا بیشتر) برای این تنظیمات سیستمی ذخیره می‌شود و برنامه‌هایتان برای استفاده از باقی‌مانده رم تلاش می‌کنند.

تفاوت مدیریت حافظه رم در اندروید و سایر سیستم‌عامل‌ها

ممکن است در مورد مدیریت بد یا خوب حافظه‌ در اندروید شنیده باشید. این امر به دلیل استفاده ازهسته لینوکس است زیرا اندروید هم یک سیستم عامل مبتنی بر هسته لینوکس درست مانند اوبونتو است. این سیستم‌عامل طوری طراحی شده‌است تا تمامی مقدار رم نصب‌شده در دستگاه را در‌ اختیار برنامه‌ها و داده‌های مربوط به آن برای رسیدن به بیشترین سرعت در اجرا در دسترس قرار دهد و تنها مقدار minfree را جهت انجام وظایف سیستمی خالی نگه دارد.

تفاوت‌های بین اندروید و ویندوز ۱۰

روش کار در اندروید با روش‌کار در ویندوز متفاوت و به مک بسیار نزدیک است. ویندوز حافظه رم را برای برنامه‌ای که به آن نیاز دارد باز می‌کند؛ اما لینوکس برنامه را در حافظه نگه می‌دارد تا زمانی که حافظه در جای دیگر مورد نیاز باشد. البته این کار توسط تنظیمات minfree شرکتی که مجموعه گوشی شما را ساخته است انجام می‌شود. بر این اساس برنامه‌ها و فرآیندهای آن‌ها در اولویتی بر اساس آن چه انجام می‌دهند، چگونه آن‌ها را انجام می‌دهند و زمانی که آخرین بار روی صفحه نمایش بوده‌اند قرار می‌گیرند. هنگامی که می‌خواهید یک برنامه جدید را باز کنید، برنامه‌های دارای اولویت‌های پایین‌تر بسته می‌شوند، بنابراین برنامه‌ی جدید به حافظه‌ی رم مورد نیازش دسترسی پیدا می‌کند.


تمامی این مطالب برای گوشی‌های اندروید یا IOS صدق می‌کند؛ اما با کامپیوتر ویندوز شما یا حتی کروم‌بوک که یک سیستم‌عامل مبتنی بر لینوکس است اما با استفاده از zcache و sandbox یک طرح مدیریت بسیار متفاوت و سفارشی رم را ارائه می‌کند، متفاوت است.هنگام کار با گوشی‌ هوشمند از برنامه‌های خاصی بیشتر استفاده می‌کنید. این برنامه‌ها تمایل دارند در حافظه رم باقی بمانند و در‌حال اجرا باشند تا بتوانند در یک لحظه در دسترس باشند. در عوض داشتن حافظه رم آزاد به این معنی است که برنامه‌ها نیاز به راه‌اندازی مجدد پروسه‌هایی دارند که به شما اجازه می‌دهد با آن‌ها ارتباط برقرار کنید؛ در نتیجه نسبت به حالتی که برنامه در رم نگه‌داری می‌شد پردازش‌ آن را کندتر و باتری بیشتری مصرف می‌کند.

رم

داشتن رم بیشتر در گوشی چه کارایی برای ما دارد؟

 داشتن رم بیشتر در گوشی اجازه می‌دهد برنامه‌های بیشتری برای اجرا در پس‌زمینه فعال شوند. اما توضیحات جالب‌تری وجود دارد.

اولین گوشی اندروید به‌نام T-Mobile G1 درحدود ۱۹۲ مگابایت رم داشت؛ درحالی‌که پیکسل ۲ حدود ۲۲ برابر بیشتر از آن و ۴ گیگابایت رم دارد. ۸ گیگابایت یا ۱۰ گیگابایت رم برای یک گوشی معمولی اندروید کاملا افراطی است. گوشی‌هایی مانند نکسوس گوگل یا گوشی‌هایی با اندروید گو و اندروید وان می‌توانند با ۱.۵ تا ۲ گیگابایت حافظه آزاد پس از بوت شدن گوشی به‌راحتی کار کنند. بنابراین گلکسی اس ۸ هم می‌تواند؛ اما فقط به این دلیل که minfree طوری تنظیم شده‌ است تا برنامه لانچر (رابط کاربر) مجبور باشد همواره در رم باقی بماند و از بخشی از رم موجود استفاده کند، نیاز به رم بیشتر دارد و به همین علت رابط کاربری آن سنگین است. البته این شرکت انجام این کار را از هنگام عرضه گلکسی اس ۶ آغاز کرده است که بتواند تأخیر و کندی رابط کاربری را خنثی کند.

با این همه، می‌بینیم که یک گوشی مانند گلکسی اس ۸ نیاز به نصب مقدار بیشتری رم دارد البته امروزه تقریبا اکثر گوشی‌های موجود ۴ گیگابایت رم دارند و تفاوت زیادی در بازدهی آن‌ها وجود ندارد؛ بجز نکسوس که با توجه به رابط کاربری سبکش، حافظه‌ی دردسترس بیشتری برای اجرای برنامه‌ها دارد. به همین دلیل است که سامسونگ، ال‌جی،اچ‌تی‌سی و دیگران راه‌هایی برای توقف فرآیندهای در حال اجرا در خارج از تنظیمات minfree برای زمان‌هایی که نیاز به کمی افزایش عملکرد دارند، ابداع کردند. اگر تمام برنامه‌های غیر ضروری درحال اجرا در پس‌زمینه را متوقف کنید، سایر برنامه‌ها کمی سریع‌تر اجرا می‌شوند.

 

در حالت ایده‌آل، یک گوشی با حافظه رم فیزیکی اضافی می‌تواند DMAا(Direct Memory Access) را برای رابط کاربر فعال کند. این عمل قسمتی از رم را در هنگام بوت فقط برای صفحه اصلی، ورودی لمسی و هر چیز دیگری که پاسخگویی بی‌وقفه گوشی را بالا ببرد صرف نظر از وجود یا عدم وجود سایر داده‌ها در رم اختصاص می‌دهد.DeX سامسونگ استفاده کنیم، داشتن رم بیشتر می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد. برای مثال سامسونگ دکس می‌تواند یک قسمت از رم را برای اجرای برنامه‌های اختصاصی و قسمت دیگر را برای پردازش گرافیکی اختصاص دهد در این صورت می‌توان برنامه‌ها را بدون کاهش عملکرد اجرا کرد. پس اگر شما در حال توسعه نرم‌افزار برای گوشی با رم اضافه هستید، فضای بیشتری برای خلاقیت خواهید داشت.

 

 سامسونگ دکس

همواره می‌توان از رم اضافه استفاده کرد

رم بیشتر اجازه می‌دهد که هسته بخشی از حافظه را به شیوه متفاوت از پارامترهای memmap تنظیم‌شده برای تنظیمات minfree در زمانی که هسته ساخته شده است مدیریت کند. نرم‌افزار و سیستم‌عامل همواره ورودی و خروجی را به رابط کاربر اصلی کنترل می‌کنند و هیچ برنامه‌ای قادر به نوشتن هیچ یک از داده‌ها در این بخش از رم نیست و رابط‌ کاربری همیشه برای عمل به دستور ورودی شما آماده است.

در حال حاضر این ایده به‌عنوان «حالت بازی» یا حالت دسکتاپ یا هر راه دیگری که گوشی اندروید شما در آن قابل استفاده است گسترش پیدا کرده و همچنین از رم اضافه برای اجرای بازی‌های سه‌بعدی، اجرای تعداد زیادی نرم‌افزار بدون متوقف کردن سایر برنامه‌ها که در پس‌زمینه وجود دارند یا قرار‌دادن گوشی در داک یا پوسته لپ‌تاپ برای استفاده در حالت دسکتاپ استفاده می‌شود.

حافظه رم ارزان است و داشتن حافظه بیشتر عالی به نظر می‌رسد

شرکت‌ها هزینه بسیار زیادی برای طراحی یک گوشی جدید با رم بیشتر می‌پردازند؛ اما بیشتر هزینه آن‌ها به این خاطر است که مدل دیگری برای تولید و لیست قطعات دیگری برای خرید دارند. هنگام خرید در تعداد بالا درصد کمی از هزینه‌ها صرف خرید تراشه‌های اصلی که درون گوشی قرار می‌گیرند؛ اما می‌توان گفت که گوشی شما راه درازی را از زمان معرفی با ۶ یا ۸  یا حتی ۱۰ گیگابایت حافظه رم، تا رسیدن به‌دستتان طی می‌کند که قطعا پرهزینه خواهد بود.

برای علاقه‌مندان و طرفداران فناوری، داشتن رم بیشتر همیشه جذاب است. البته دیدن نرم افزار بهینه‌‌شده‌ای که می‌تواند بروی سخت‌افزار ضعیف اجرا شود لذت‌بخش است؛ زیرا این یک هنر است و نوشتن کد می‌تواند زیبا باشد؛ اما داشتن رم اضافه به این معنی است که یک وسیله می‌تواند کارایی چند دستگاه را داشته باشد. بنابراین با مشاهده ۸ گیگابایت رم در مشخصات گوشی بلافاصله به آن علاقه‌مند می‌شویم، به همان شیوه که نمایشگر با رزولوشن بالا در ما ایجاد انگیزه می‌کند.

دیدن مشخصات بهتر یک راه مطمئن برای جذب مصرف کننده است

شرکت‌هایی که گوشی می‌سازند این را می‌دانند. آن‌ها همچنین می‌دانند که قرار‌دادن حافظه بیشتر در گوشی به این معنی است که می‌توانند بهینه‌سازی نرم‌افزاری کمتری (صرفه‌جویی در هزینه‌ و زمان بیشتر) انجام دهند یا بیشتر روی طراحی نسخه جدید اندروید خود تمرکز کنند.

در هر صورت، بعضی از ما فقط به‌ خاطر مشخصات جذاب گوشی هزینه زیادی برای خرید می‌کنیم و به نظرات استفاده‌کننده‌های قبلی بها نمی‌دهیم. این موضوع بیشتر در مصرف‌کننده‌های شرقی دیده ‌می‌شود؛ گوشی‌های همراه با ویژگی‌ها و مشخصات قابل توجه بیشتر در هند و چین دو بازار جهانی که بزرگ‌ترین پتانسیل رشد در صنعت را نشان می‌دهند بهتر به‌فروش می‌روند؛ زیرا بیشتر مردم هند و چین سخت‌افزار قابل توجه و جذاب را دوست دارند. از این‌رو اهمیت دادن به سلیقه مشتریان عمل هوشمندانه‌ای است که شرکت‌های بزرگ سازنده گوشی همراه به‌خوبی اجرا می‌کنند.

همه‌ این حرف‌ها را به چه دلیل زدیم؟

پس از بررسی تمام موارد و جزئیات بالا، احتمالا متوجه شدید که در حال‌ حاضر به بیش از ۴ گیگابایت رم نیاز ندارید. همه‌ی این تغییرات به این‌ خاطر است که گوشی‌ها شروع به انجام کارهای بیشتر کرده‌اند و به همین دلیل نکسوس وان با ۱ گیگابایت حافظه رم و پیکسل ۲ با ۴ گیگابایت رم عرضه می‌شود.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

نام اصلی و برخی مشخصات سخت افزاری موبایل HTC Ocean Harmony مشخص شد

دوشنبه 30 بهمن 1396
15:28
افسانه عبدالهی

 

در سال 2014، کمپانی HTC موبایلی جالب به نام Desire EYE عرضه کرد و به نظر می رسد که تایوانی ها برای برگرداندن این نام گذاری به حیات آماده اند. بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی ایوان بلس، افشاگر نام آشنای حوزه تکنولوژی، اچ تی سی برای عرضه موبایلی جدید به نام U11 EYEs برنامه ریزی کرده است.

اسمارت فون U11 EYEs ظاهراً همان دیوایسی است که پیشتر با نام HTC Ocean Harmony در خبرها شناخته می شد. بنابراین باید منتظر میان رده ای با نمایشگر 6 اینچی باشیم که به چیپست هشت هسته ای اسنپدراگون 652 و 4 گیگابایت حافظه رم مجهز شده است.

HTC Desire EYE که در تصویر بالا دیده می شود، به خاطر دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی اش چنین نام گذاری متفاوتی داشت. اگرچه هنوز هیچ تصویری از U11 EYEs منتشر نشده، می توان حدس زد که این دستگاه هم از دوربین سلفی قدرتمندی بهره مند باشد. علاوه بر این، دیگر خبری از حاشیه های عریض Desire EYE نیست و این موبایل ممکن است از منظر طراحی به HTC U11 Plus شبیه باشد که نمایشگر 6 اینچی را در بدنه ای بسیار جمع و جور جای داده.

مدتی پیش شنیدیم که Ocean Harmony یا U11 EYEs قرار است به صورت رسمی در ماه دسامبر رونمایی شود. با این که اچ تی سی به صورت رسمی این موضوع را تایید نکرده، اما به احتمال فراوان لازم نیست بیشتر از چند هفته منتشر باقی بمانیم.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

شکست مجدد گوگل و ال جی در فرایند کنترل کیفیت سخت افزار پیکسل 2 اکس ال

دوشنبه 30 بهمن 1396
15:27
افسانه عبدالهی

 

نسل دوم موبایل های پیکسل گوگل از زمان معرفی مشکلات بسیاری داشته اند. یکی از این موارد مرتبط با نمایش ته رنگ آبی در هنگام تماشای نمایشگر از پهلو در پیکسل 2 اکس ال بود. البته این مسئله در پنل های OLED غیر طبیعی نیست، ولی در نمایشگر های این موبایل که توسط ال جی تولید شده به حدی شدید است که غیر قابل چشم پوشی به نظر می رسد.

حالا بر اساس گزارش یکی از کاربران به نظر می رسد در نمونه های اخیراً تولید شده اشکال مذکور حل شده است؛ در حالی که برخی دیگر خبر از عدم ارتباط این موضوع با تاریخ تولید تلفن هوشمند یاد شده می دهند.

 

فردی که دو موبایل پیکسل 2 اکس ال را خریداری کرده توضیح می دهد که تاریخ ساخت اولین نمونه 7 مهر ماه سال 96 و نمونه دوم در 7 دسامبر سال 2017 (16 آذر ماه سال 96) است به نظر می رسد نمونه دوم از مشکل نمایش ته رنگ آبی رنج نمی برد و این مسئله توسط سازنده حل شده است.

به نظر می رسد این مشکل از آن جایی ناشی شود که با توجه به ماهیت نحوه تولید پنل های OLED هیچ دو پنلی از این نوع مشابه یکدیگر نیستند. البته این مشکل در موبایل های پیکسل 2 اکس ال که با همکاری ال جی و گوگل تولید شده حادتر بوده و عجیب است که چطور این دو کمپانی نمونه های با این میزان خطای رنگ را از فرایند تولید حذف نکرده اند. به نظر می رسد فرایند کنترل کیفیت گوگل و ال جی هنوز به میزان لازم بهینه نیست. اشاره می کنیم که پیش از این برخی از همین موبایل ها بدون سیسستم عاملبه بازار عرضه شده بودند.

بدین ترتیب اگر قصد خرید موبایل پیکسل 2 اکس ال را دارید، فعلاً هیچ راهی برای دریافتن اینکه تلفن هوشمند مورد نظرتان از این مشکل رنج می برد یا خیر وجود ندارد. شاید خوش شانس باشید و موبایلی با نمایشگر سالم را بخرید و شاید هم برعکس.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

استخراج ارز دیجیتال با سخت افزار بازدیدکنندگان از وب‌سایت‌ها

دوشنبه 30 بهمن 1396
15:25
افسانه عبدالهی

 

از آغاز جریان راه بیت کوین، به سبب راز و رمزها و همچنین فوت و فن‌هایی که هر کاربری به آنها وارد نبود، می‌شد حدس زد به زودی شاهد حملات متعدد هکرها (که به نوعی با موضوع بیت کوین و ارزهای دیجیتال گره خورده‌اند) خواهیم بود. مرکز ماهر کشور با آگاهی از این حملات به تازگی خبر از سایت‌هایی داده که به واسطه سخت‌افزارها و توانایی سیستم بازدیدکنندگان خود، مشغول به استخراج ارز دیجیتال می‌شوند.

دنیای ارزهای دیجیتال (بیت کوین، اتریوم و...) تقریبا در همه زوایا تاثیرات شگرفی را از خود به جای گذاشته، از تغییرات در بازار بورس دنیا و بازار قطعات سخت افزاری گرفته تا حملات هکرها که اخیرا شدت گرفته و موج این حملات در کشور خودمان هم دیده شده است.

مرکز ماهر به تازگی ابزار «Coinhive» که با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت به سیستم بازدید کننده وبسایت حمله می‌کند را در بین سایت‌های ایرانی هم مشاهده کرده و به کاربران اینترنتی هشدار داده تا مراقبت آلوده شدن سیستم خود به این ابزار باشند. در بخشی از بیاینه این سازمان آمده است:

«مشاهدات اخیر نشان‌ داده‌است که شماری از وب‌سایت‌های داخلی و خارجی با سوءاستفاده از توان پردازشی رایانه‌ بازدیدکنندگان خود اقدام به استحصال bitcoin یا سایر ارزهای مجازی می‌کنند. این رفتار از دید کاربر به‌صورت افزایش درصد فعالیت پردازنده و کند شدن سرعت رایانه در هنگام مراجعه به صفحات یک وب‌سایت مشخص نمایان می‌شود. البته در این موارد با بسته شدن صفحه وب‌سایت در مرورگر اضافه بار پردازنده نیز متوقف شده و درواقع آلودگی پایداری روی سیستم‌عامل صورت نمی‌پذیرد.»

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

پلی استیشن 5؛ از قدرت سخت افزاری تا تاریخ عرضه

دوشنبه 30 بهمن 1396
15:21
افسانه عبدالهی

 

دیر و زود دارد اما سوخت و سوز خیر، باید بپذیرید که پلی استیشن 5 یک روزی حتما عرضه خواهد شد. مدتی بعد از مراسم E3 امسال، شان لیدن (رئیس بخش آمریکای سونی) در صحبت با رسانه آلمانی Golem.de تایید کرد که پلی استیشن 5 بدون شک ساخته خواهد شد. مایکل پکتر، یکی از تحلیلگران سرشناس دنیای بازی نیز عقیده دارد نسل پلی استیشن ادامه یافته و حتی ادعا می کند که پلی استیشن 5 تا سال 2019 عرضه شده و از بازی های نسل قبل پشتیبانی می کند.

با فروش بیش از 60 میلیونی پلی استیشن 4 شاید چندان برای سونی ضروری نباشد تا نسل جدیدی را آغاز کند اما زمانی که تصمیم آن را بگیرد، آسوده خاطر باشید که پلی استیشن 5 یا پروژه ترینیتی تکنولوژی های فراوانی را همراه خود خواهد داشت.

دیوید میکلهم (David Meikleham)، نویسنده وبسایت Gamesradar در مطلبی جامع به بررسی و جمع آوری تمامی شایعاتی پراخته که تاکنون در مورد پلی استیشن 5 می دانیم. پس در ادامه همراه باشید تا مطلب او را بخوانیم.


با شایعاتی فراوانی که این روزها در مورد کنسول بعدی سونی شنیده می شود، تصمیم گرفتیم تا هر آنچه را که می دانیم، جمع آوری کرده و درست ترین تصویر ممکن از پلی استیشن 5 را برای شما ترسیم کنیم. در این مطلب نگاهی به برخی از پیش بینی های بهترین تحلیلگران انداخته و با تحلیل بازار سخت افزار امروزی به بررسی قدرت احتمالی پلی استیشن 4 خواهیم پرداخت. ما همچنین با برخی از مهندسین فناوری که اصرار داشتند نام آن ها فاش نشود،‌ صحبت کرده و نظرشان در مورد پلی استیشن 5 را پرسیده ایم.

سخت افزار گرافیکی

ابتدا بیاید تلاش کنیم تا ببنیم چه چیزی می تواند نماینده تغییری اساسی در قدرت پلی استیشن 5 باشد. در حال حاضر نهایت قدرت و اشرافی گری در دنیای بازی به معنای بازی کردن با وضوح تصویر 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه است. با وجود اینکه کنسول های امروزی،‌ البته به جز ایکس باکس وان ایکس، قادر به ارائه چنین کیفیتی نیست اما کاربران کامپیوتری با کامپیوترهای بسیار گران قیمت خود به آسانی می توانند این سطح از جزییات را تجربه کنند.

 

 

 

یکی از منابع فنی ما می گوید که در حال حاضر استودیوهای مایکروسافت و ناتی داگ سونی ابزار و سرمایه لازم برای ساخت بازی های 4K را در اختیار دارند اما سازنده های متوسط یا کوچک هنوز نه از پس هزینه های آن بر می آیند و نه نیروی انسانی مورد نیاز را در اختیار دارند.

اگر شما به سراغ نسل هفتم پردازنده های اینتل بروید، کامپیوتر خود را به 16 گیگابایت رم مجهز کنید و کارت گرافیک 1080 انویدیا را نصب کنید، ابر کامپیوتری در اختیار خواهید داشت که می تواند بیشتر بازی های 2017 را با وضوح تصویر واقعی 4K و با نرخ فریمی بسیار بالاتر از پلی استیشن پرو اجرا کند. البته استفاده از چنین تجهیزاتی هزینه بسیار بالایی تا حدود 1300 دلار در برخواهد داشت و تازه نباید افزایش قیمت کارت گرافیک های گیمی در چند ماه اخیر را از یاد ببرید.

هر چند همه چیز به این سادگی نیست که سخت افزار قدرتمندی برای کامپیوتر خود خریداری کرده و بازی ها را با کیفیت بالاتری اجرا کنید. به گفته یکی از منابع فنی ما، نسخه کامپیوتری بازی ها برای اجرا به قدرت خام بیشتری از سوی کارت گرافیک و پردازنده نیاز دارد و کنسول ها با سخت افزار مشابه، عملکرد کارآمدتری دارند.

علت چیست؟ کار کردن با سخت افزار و API (رابط کاربری برنامه نویسی) یکسان، همه چیز را قابل پیش بینی تر کرده و شما می توانید عملکرد بهتری از آن بگیرید. پلی استیشن 5 و ایکس باکس وان ایکس هر دو سخت افزاری ثابت دارند و در نتیجه سازندگان بازی می توانند بازده بهتری با آن چیزی که در اختیار دارند، داشته باشند.

همان مهندس در ادامه به ما توضیح می دهد که کنسول ها می توانند با سخت افزار ضعیف تر کارهای بیشتری کنند و بنابراین پلی استیشن بعدی برای اجرای بازی ها با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه، احتیاجی به کارت گرافیک 1080 شرکت انویدیا ندارد. حالا که صبحت آن به میان آمد...

 

 

 

آیا بازی های پلی استیشن 5 با وضوح تصویر واقعی 4K و سرعت 60 فریم اجرا خواهند شد؟

بعضی از بازی های پلی استیشن 4 به سختی با کیفیت 1080p و سرعت 30 فریم بر ثانیه اجرا می شوند، بنابراین 4K/60 fps نیز می تواند چالش بزرگی برای پلی استیشن 5 باشد مگر آن که سازنده ها بتوانند قدرت بیشتری از آن بیرون بکشند (که در نتیجه به بودجه بیشتری نیاز است که بسیاری تا سال ها از عهده آن بر نمی آیند). در حال حاضر، کارت های گرافیکی چون GTX Titan X و 1080Ti به راحتی می توانند از عهده چنین ماموریتی برآیند اما قرار دادن چنین پردازنده گرافیکی قدرتمند و مستطیل شکلی درون جعبه به اندازه کنسول بازی کاری بسیار سخت و هزینه بر است.

بار دیگر باید اشاره کنیم که همه چیز به قدرت خام بستگی ندارد. در واقعیت، اجرای بازی ها با کیفیت 4K و نرم 30 فریم بر ثانیه یا 1440p/60fps شاید هدف منطقی تری برای بازی های پلی استیشن 5 باشد اما استودیوهای بازی سازی بزرگ می توانند به سراغ همان 4K/60fps بروند. تلاش پلی استیشن 4 پرو برای تحقق رویای بازی کردن با وضوح تصویر 4K به این معنا است که کیفیت واقعی 2160p قطعا یک اولویت مهم برای پلی استیشن 5 خواهد بود. این ادعا تا حدی نیز توسط مهندسین سایت دیجیتال فاندری نیز مطرح شده و آن ها می گویند که سونی قادر به ساخت کنسولی قادر به اجرای وضوح 4K تا اواخر سال 2018 است.

البته سایت تکنولوژی Twak Town در مورد قدرت پلی استیشن 5 و توانایی آن در ارائه 4K/60fps امیدوارتر است. این سایت با استناد به صحبتی که با یکی از افراد صنعت بازی داشته ادعا می کند که پلی استیشن 5 از پردازنده گرافیکی اختصاصی بهره می برد. اگر این ادعا واقعیت داشته باشد، اهمیت آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که به نظر می آید.

در نظر بگیرید که پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو هر دو تا حدی به خاطر استفاده از APU محدود شده اند. APU در واقع پردازنده ای است که پردازنده مرکزی و واحد پردازنده گرافیکی را درون یک ساختار یکسان ادغام می کند. در صورت استفاده از کارت گرافیک مجزا که به طور مستقیم به CPU متصل نیست، احتمال دستیابی به 4K/60fps برای پلی استیشن 5 بسیار بالاتر می رود.

تکنیک های رندرینگ روزنه امید دیگری برای آینده در گرو 4K پلی استیشن 5 است. به لطف برخی از بهینه سازی های هوشمندانه، پلی استیشن 4 پرو می تواند با روش رندرینگ شطرنجی بازی ها را با کیفیت 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه اجرا کند. بازی انحصاری Horizon: Zero Dawn بیشتر از هر بازی دیگری مثال خوبی برای استفاده از این تکنیک است. به لطف میان برهایی مفید، سازنده ها تنها نیاز به رندر هر صحنه با 50 درصد رزولوشن دارند، قبل از آن که تصویر نهایی را به کیفیت 4K برسانند؛ فرآیندی که نسبت به یک تصویر 2160p واقعی، به قدرت رندرینگ بسیار کمتری دارد.

وقتی که به زمان عرضه پلی استیشن 5 برسیم،‌ احتمالا استودیوهای بیشتری از روش رندرینگ شطرنجی استفاده خواهند کرد. بنابراین می توانیم اطمینان خاطر داشته باشیم که پلی استیشن 5 برای ارائه وضوح تصویر 4K راضی کننده نیازی به کارت گرافیک GTX 1080 ندارد.

 

 

 

آیا سونی بار دیگر برای ساخت پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 با AMD همکاری خواهد کرد؟

با وجود این که امروزه به خاطر تولید پردازنده های گرافیکی پاسکال، انویدیا می تواند به راحتی درون لپ تاپ های گیمینگ مدرن قرار گیرد اما سونی برای انتخاب پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 احتمالا بار دیگر با AMD (رقیب دیرینه انویدیا) وارد همکاری می شود.

خود پلی استیشن 4 پرو برخی از المان های خط تولید پردازنده های پیشرفته وگا شرکت AMD را در خود دارد، بنابراین دور از ذهن نیست اگر سونی به سراغ پردازنده ای برود که از پیچ و خم آن خبر دارد. سری جدید کارت گرافیک های AMD قرار است در سال 2019 عرضه شود و این پردازنده ها می توانند گزینه ای ایده آل برای پلی استیشن 5 باشند. این فناوری جدید که با نام رمزی Navi شناخته می شوند، مقیاس پذیری و حافظه بیشتری را وعده می دهند. اگر AMD بتواند همچنان اندازه کارت هایش را کوچک نگه دارد، Navi پیشرفتی بزرگ در مقایسه با کارت های گرافیکی سری Radeon پلی استیشن 4 است.

سوالی که پیش می آید آن است که آیا این فناوری پیشرفته می تواند از منظر قدرت با کامپیوترهای قدرتمند امروزی برابری کند؟ احتمالا خیر. مارک سرنی، طراح ارشد پلی استیشن 4 سال گذشته به سایت دیجیتال فاندری گفت که حد واقع گرایانه قدرت پردازنده های نسل بعدی کنسول ها حدودا 8 ترافلاپس خواهد بود، همان عددی که مایکروسافت آن را بسیار دوست دارد. در حال حاضر کارت گرافیک های 1080Ti انویدیا قدرت خامی در حدود 11.3 ترافلاپس ارائه می دهند.

البته بار دیگر باید به یکپارچگی سخت افزار توجه کنید، بنابراین احتمالا پلی استیشن 5 عملکردی بهتر از سخت افزارش خواهد داشت. نسل هفتم بازی های ویدیویی و زمان عرضه پلی استیشن 3 را به یاد می آورید؟ پلی استیشن 3 از لحاظ فنی قدرتمندتر از ایکس باکس 360 بود اما سازنده ها در ساخت بازی چندان با کنسول سونی راحت نبودند و در نتیجه آن، بازی های مایکروسافت از لحاظ بصری و عملکرد بهتر ظاهر می شد.

پردازنده مرکزی چه می شود؟

با وجود آن که بهبود گرافیکی همیشه مهم ترین عامل در هر تغییر نسل به حساب می آید اما مدتی است که می بینیم عملکرد CPU چه تاثیر شگرف و مهمی روی بازی های امروزی دارد. زمانی که پلی استیشن 4 پرو عرضه شد، بسیاری تعجب کردند که چرا عناوین بیشتری با کیفیت 1080p/60fps روی کنسول جدید اجرا نمی شوند.

 

 

 

حقیقت ساده است. با وجود آن که پلی استیشن 4 پرو در مقایسه با کنسول قبلی از سخت افزار گرافیکی نسبتا بهتری استفاده می کند اما تفاوت میان پردازنده مرکزی دو کنسول بسیار کم است. بله، پردازنده پلی استیشن 4 پرو با اورکلاک بیشتر 2.1 گیگاهرتزی کار می کند که بیشتر از پردازنده 1.6 گیگاهرتزی کنسول پیشین است اما این تفاوت در نهایت به 1.3 برابر قدرت بیشتر ختم می شود.

این بهبود نه چندان قابل توجه سبب شده تا عملکرد بسیاری از بازی ها توسط محدودیت های CPU با مشکل مواجه شود. با وجود آن که پلی استیشن 4 پرو پتانسیل گرافیکی لازم برای اجرای بازی ها با وضوح تصویر واقعی 4K‌ را دارد اما اجرای بازی ها با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیاز به قدرت CPU بیشتری حتی در رزولوشن 1080p دارد. اگر بخواهیم رو راست باشیم، اگر موتور گرافیکی سازنده بازی کاملا بهینه و مناسب کنسول نباشد، پردازنده مرکزی هر دو کنسول پلی استیشن 4 و پرو برای اجرای بازی ها با نرخ 60 فریم بر ثانیه با مشکل رو به رو است.

خوشبختانه، پلی استیشن 5 باید در زمینه پردازش بسیار تواناتر باشد. دیجیتال فاندری گمانه زنی می کند که پلی استیشن بعدی از سری پردازنده های Ryzen شرکت AMD استفاده می کند. بر خلاف معماری پردازنده های AMD X86 پلی استیشن 4 که ابتدا با در نظر داشتن تلفن های هوشمند طراحی شدند، سری رایزن گزینه مناسب تری برای دنیای کنسول های بازی است.

دیجیتال فاندری می گوید که پلی استیشن 5 ممکن است دارای پردازنده ای باشد که بر مبنای مدول بسیار قدرتمندتر Zen CCX ساخته شده است. اگر بخواهیم به زبان ساده تر بگوییم، پردازنده پلی استیشن 5 بسیار آسان تر قادر به اجرای بازی ها با نرخ 60 فریم بر ثانیه است در حالی که می تواند مزیت های دیگری در گیم پلی بازی ها و فارغ از دنیای اعداد گرافیکی، به وجود آورد. با در اختیار داشتن قدرت CPU‌ بیشتر، سازنده ها می توانند رفتار هوش مصنوعی را پیچیده تر کرده و یا محیط های بسیار تخریب پذیرتری در بازی های شوتری چون سری بتلفیلد طراحی کنند.

چه تلویزیون های 4K برای بازی های پلی استیشن 5 مناسب خواهند بود؟

 

 

 

مهم نیست چقدر آن تلویزیون فول اچ دی را که بالای پلی استیشنتان قرار گرفته دوست داشته باشید؛ در نهایت روزی می رسد که آن ها نیز به درون سیاهچاله تکنولوژی پرتاب می شوند. به بیان بهتر، تلویزیون های 4K آینده ما هستند و احتمالا زمانی که سونی پلی استیشن 5 را عرضه کند، شما نیز یکی از آن ها را می خواهید. البته شاید در مورد قسمت آخر کمی اشتباه کرده باشیم: تلویزیون های 4K دنیای امروزه ما را تشکیل می دهند. با وجود آن که بسیاری از تلویزیون های موجود در خانه ها Full HD است، اما سهم فروش تلویزیون های Ultra HD به سرعت در حال افزایش است.

بر اساس آمار فروش جدیدی، تقریبا سه چهارم تلویزیون های فروش رفته در سال 2016 در آمریکا، 4K بوده اند. اگر این روند ادامه پیدا کند، تحلیلگران متعددی پیش بینی می کنند تا سال 2018 تمامی تلویزیون های فروش رفته در آمریکا از 4K پشتیبانی می کنند.

یکی از علت ها این است که تلویزیون های 4K دیگر چون دو سال گذشته قیمت های سرسام آور ندارند. این روزها می توانید تلویزیون 4K نسبتا قابل قبولی را با قیمتی در حدود 500 دلار خریداری کنید.

بدون شک زمانی که پلی استیشن 5 عرضه شود، شما هم یک تلویزیون 4K می خواهید. پلی استیشن 4 تا همین الان نتیجه ارتقای همزمان قدرت کنسول و نمایشگرها را با بازی هایی چون Horizon: Zero Dawn و Wipeout: The Omega Collection نشان داده است، عناوینی که روی تلویزیون های 4K کاملا خیره کننده به نظر می آیند. با در نظر داشتن آن که پلی استیشن 5 از قدرت سخت افزاری بیشتری بهره می برد، اگر نخواهید با رزولوشن 4K بازی کنید، این بهود سخت افزاری به هدر می رود.

حالا که روی فراگیر شدن تلویزیون های 4K تا زمان عرضه پلی استیشن 5 توافق نظر داریم، آن زمان روی چه نمایشگرهایی بازی خواهیم کرد؟ در حال حاضر تلویزیون های LED همچنان بازار را در دست دارند اما این تلویزیون ها هیچ وقت برای اجرای بازی های سریع مناسب نبوده اند. خوشبختانه، نمایشگرهای پیشرفته تری در دسترس است که آماده برای همراه شدن با پلی استیشن 5 هستند.

 

 

 

در حال حاضر تلویزیون های OLED شرکت ال جی بهترین تلویزیون های گیمینگی است که می توانید خریداری کنید. بیشتر مدل های ال جی 4K بوده و همگی قادر به تولید آن رنگ های مشکی عمیقی هستند که تلویزیون های LCD و LED تنها آرزوی آن را در خواب می دیدند. خوشبختانه این تلویزیون ها دیگر چون گذشته گران قیمت نیز نیستند. تا زمان عرضه پلی استیشن 5، احتمالا بتوانید مدل های دست دوم تلویزیون های 2016 ال جی را با قیمتی زیر 1000 دلار خریداری کنید. علاوه بر این، سونی و پاناسونیک نیز وارد دنیای OLED شدند و با رقابتی تر شدن بازار، قیمت ها کاهش بیشتری پیدا خواهند کرد.

تلویزیون های QLED در سوی دیگر

مدتی است که سامسونگ نیز سری تلویزیون های QLED جدید خود را معرفی کرده و این سازنده کره ای امیدوار است که این تلویزیون ها به جدیدترین پیشرفت و ترند دنیای تلویزیون تبدیل شوند. این نمایشگرهای کوانتوم دات می توانند رنگ مشکی را بسیار عمیق تر از تلویزیون های LED به تصویر بکشند و با سطح روشنایی 1500 تا 2000 نیت خود، درخشنده تر از OLED ها هستند.

این سطح روشنایی برای فناوری HDR (دامنه دینامیکی بالا) نیز اهمیت دارد. بسیاری از بازی های پلی استیشن 4 از حالت HDR پشتیبانی می کنند اما تلویزیون های کمی واقعا قادر به ارائه آن سطح از سفیدی هستند که بتوان از این افزایش کنتراست استفاده کرد. با گذشت زمان، تلویزیون های QLED می توانند جلوه های بصری خیره کننده ای به بازی های سازگار با HDR پلی استیشن 5 دهند. هر روز سازنده های بیشتری به استفاده از HDR در بازی هایشان روی می آورند، بنابراین تعجب نکنید اگر بیشتر بازی های پلی استیشن 5 از HDR پشتیبانی کردند.

باید انتظار چه بازی هایی را روی پلی استیشن 5 داشته باشیم؟

 

 

 

زمانی که پلی استیشن 5 معرفی شد، آماده باشید تا با بازی هایی رو به رو شوید که از لحاظ بصری بسیار بهتر از آن چیزی هستند که پلی استیشن 4 قادر به انجام آن است. اگر نسبت به تاثیر تغییر نسل روی بازی ها چندان مطمئن نیستید، کافی است Call of Duty 3 (در سال 2006 روی پلی استیشن 3 عرضه شد) را با انحصاری زمان عرضه پلی استیشن 4 یعنی Killzone: Shadow Fall مقایسه کنید. در زمان عرضه پلی استیشن 5 احتمالا با پیشرفت چندان چشم گیری در مقایسه با بازی های پلی استیشن 4 امروزی مواجه نمی شویم اما با گذشت زمان و عادت کردن سازنده ها به سخت افزار، همه چیز شکل دیگری به خود خواهد گرفت.

آیا پردازنده جدید سازنده ها را قادر می سازد تا تجربه هایی خلق کنند که پلی استیشن 4 در ارائه آن ها ناتوان بود؟ یا آیا برای تجربه FIFA 2023 و The Last of Us Part 3 با وضوح تصویر 4K فقط باید کمی صبر پیشه کنیم؟ هوش مصنوعی عناوین شوتر امروزی را در نظر بگیرید که با ارتقای ‌CPU پلی استیشن بعدی می تواند تا چه اندازه دستخوش تغییر شود.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

تولید سخت افزار استخراج ارزهای مجازی در دستور کار سامسونگ

دوشنبه 30 بهمن 1396
15:19
افسانه عبدالهی

 

سامسونگ تازه ترین نام مطرح در عرصه تکنولوژی دنیاست که تصمیم گرفته سوار قطار بلاکچین شود. این شرکت آنطور که گزارشات نشان می دهد فرایند تولید مدارهای یکپارچه با کارایی ویژه موسوم به ASIC را به منظور استخراج بیتکوین و دیگر ارزهای مجازی آغاز کرده است.

طبق این گزارش که در نشریه کره ای The Bell منتشر شده سامسونگ در نظر دارد سخت افزار تازه خود را در اختیار یک شرکت چینی تامین کننده تجهیزات استخراج پول مجازی قرار دهد و در ادامه شرکت چینی نیز آن تجهیزات را در بازار توزیع میکند.

در این گزارش همچنین ذکر شده که کمپانی کره ای مورد بحث با کسب آمادگی های لازم در نظر دارد فرایند تولید انبوه این تجهیزات را از فردا (پایان ژانویه) آغاز نماید. البته نقش اصلی سامسونگ در این قرارداد، تولید چیپ های مورد نیاز برای استخراج این پول ها به صورت پیمانکاری خواهد بود.

البته شاید به باورتان این اقدام کمی غیرمنتظره به نظر بیاید اما شرکت کره ای پیشتر هم علاقمندی اش را برای ورود به حوزه سخت افزار بلاکچین نشان داده بود.

 

 

 

اگر خاطرتان باشد این کمپانی نمونه مفهومی از یک پایانه استخراج بیت کوین را به نمایش گذاشت که از ۴۰ دستگاه گلکسی اس ۵ قدیمی ساخته شده بود. حدودا دو ماه بعد نیز این شرکت توافقی را با کمپانی روسی Baikal (تولید کننده سخت افزاری استخراج بیت کوین) به نمایش گذاشت که به موجب آن سامسونگ فرایند تامین چیپ های Baikal برای آن شرکت را بر عهده می گرفت.

این حرکت قطعا به رونق گرفتن بازار سخت افزار استخراج پول های مجازی منجر گردید و رقبای شرکت روسی از جمله Canaan Creative و Bitmain (که هر دو چیپ های مورد نیازشان را از شرکت TSMC دریافت می کردند) به فعالیت بیشتر و قوی تر در این زمینه تشویق کرد.

در عین حال سامسونگ را نمی توان تنها شرکتی دانست که به بازار بلاکچین علاقمند شده.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

نِست بالاخره به تیم سخت افزاری گوگل پیوست

دوشنبه 30 بهمن 1396
15:18
افسانه عبدالهی

 

گوگل سال 2014 شرکت نست را خریداری کرد و اجازه داد تا این شرکت طی سال های گذشته زیر چتر حمایتی آلفابت به عنوان یک شرکت مستقل عمل کند. طی این مدت، شرکت نست مشغول ساخت دستگاه های خانه هوشمند بود مثل ترموستات و دوربین امنیتی.

با این وجود که گوگل بسیار همکاری نزدیکی با نست داشت، اما این دو شرکت هیچگاه با یکدیگر ترکیب نشده بودند تا اینکه امروز خبر رسید تیم سخت افزاری گوگل و نست حالا کاملا یکی شده اند.

تیم سخت افزاری گوگل که این روزها با شعار «ساخته شده توسط گوگل» شناخته می شود محصولاتی نظیر تلفن های هوشمند پیکسل، اسپیکر گوگل هوم و کروم کست های این شرکت را می سازد.

 

نست
 

 

چنین همکاری نزدیکی از مدت ها پیش انتظار می رفت و حالا با پیوستن دو تیم به یکدیگر می توان انتظار داشت که محصولات نست، تعامل بیشتری با محصولات متنوع گوگل داشته باشند.

گوگل در رابطه با این خبر گفته: «هدف ایجاد خانه ای هوشمندتر است، خانه ای که از همه افراد داخل خود و جهان پیرامونش مراقبت کند. محصولات آتی نست با هوش مصنوعی گوگل و اسیستنت عجین خواهند شد.»


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

سامسونگ به جای ساخت ربات ها، روی پوشیدنی های حوزه سلامت متمرکز می شود

دوشنبه 30 بهمن 1396
15:00
افسانه عبدالهی

 

بسیاری از رقبای سامسونگ در حال تمرکز روی ساخت ربات ها برای مشتریان و کسب و کار ها هستند. ال جی تعدادی از این ربات ها را در CES 2017 طی هفته گذشته به نمایش گذشت اما به نظر می رسد که سامسونگ نقشه دیگری دارد.

این غول کره ای اعلام داشت که به جای ساخت ربات ها و رقابت با شرکت های دیگر، دستگاه های پوشیدنی در حوزه سلامت را توسعه خواهد داد. باور بر این است که دستگاه های پوشیدنی حوزه سلامت از نرم افزارهای هوش مصنوعی بهره موثرتری خواهند برد و در بازار سود بیشتری خواهند داشت.

این تصمیم دقیقا پس از CES 2017 گرفته شده، جایی که مطمئن شد تکنولوژی ربات ها هنوز نابالغ است و جای کار بسیاری دارد. سخنگوی ارشد سامسونگ با تایید نقش موثر ربات ها گفته که ما ترجیح می دهیم فعلا به مسئله ای بپردازیم که سود بیشتری عایدمان می کند.

البته این بدان معنا نیست که سامسونگ می خواهد فضای رباتیک را ترک کند. آن ها همچنان به ساخت ربات برای اتوماسیون کارخانه ها ادامه خواهند داد اما فعلا قرار نیست پا را فراتر بگذارند و ربات هایی با ظاهر جذاب برای استفاده خانگی معرفی کنند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
صفحه قبل 1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به عمومی است. || طراح قالب bestblog.ir