مایکروسافت از ماینکرفت برای آموزش هوش مصنوعی بهره می گیرد

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:51
افسانه عبدالهی

 

در سال 2014 میلادی که مایکروسافت شرکت Mojang را در ازای مبلغ 2.5 میلیارد دلار خریداری کرد، تصمیمش این بود که با بهره گیری از بازی محبوب آن یعنی ماینکرفت به حوزه گیمینگ موبایل راه پیدا کند.

حالا پژوهشگران این شرکت تلاش دارند تا با استفاده از پلتفرم تازه ای به نام AIX به هوش مصنوعی خود بالا رفتن از تپه در بازی های جهان-باز را یاد بدهند و هدف کلی شان هم آموزش چیزی است که از آن تحت عنوان «هوش عمومی» یاد شده؛ منظور توانایی در یادگیری درس های مختلف از محیط و تصمیم گیری است.

مایکروسافت در مطلبی که پیرامون همین مساله منتشر شده آورده است:

یک الگوریتم کامپیوتری شاید بتواند وظایفی را بر عهده گرفته و آنها را به خوبی یک بزرگسال یا حتی بهتر از او انجام دهد، اما از نظر سطح اطلاعات ورودی شامل نور، بو، لمس، صدا و مواردی از این دست با یک نوزاد برابری نمی کند و مثلا متوجه نمی شود که اگر گریه کند ممکن است مادر به او شیر دهد.

با در نظر داشتن همین مساله، لازم است که هوش مصنوعی مایکروسافت رویکردهای مختلفی را به خدمت بگیرد و با مشکلات مختلف از جمله افتادن در رودخانه مواجه شود.

تیم توسعه دهنده این الگوریتم نیز قصد دارد که از ماینکرفت برای این منظور استفاده کند زیرا برخلاف بازی های ساده تری که پیشتر برای آموزش دادن به هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گرفته اند، این بازی فرصت های به مراتب بیشتری را ارائه می دهد و از انعطاف پذیری بالاتری برای یادگیری عوامل برخوردار است. این بازی همچنین به محققان امکان می دهد تا روی تجربیات پیچیده تری که درون دنیای مجازی وجود دارد نیز کار کنند.

پلتفرم AIX در داخل مایکروسافت و توسط فردی به نام کاتجا هافمن در آزمایشگاه این شرکت واقع در کمبریج معرفی شد و به کاربران امکان می دهد که روی پروژه های AI در ماینکرفت کار کنند.

این شرکت مرحله تست بتای پلتفرم خود در گروه کوچکی از کاربران را مدتی است که آغاز کرده و قصد دارد در تابستان امسال آن را به صورت عمومی ارائه نماید.

پلتفرم یاد شده همچنین جدیدترین ابزاری است که توسط یکی از سنگین وزنان دنیای فناوری با جامعه توسعه دهندگان به اشتراک گذاشته می شود تا هوش مصنوعی و پردازش مبتنی بر یادگیری را وارد سطح تازه ای نماید.

اگر خاطرتان باشد اوایل امسال بود که مایکروسافت کیت توسعه نرم افزاری خود برای تشخیص کلام مبتنی بر شبکه های عصبی انسانی را به صورت اپن سورس در آورد. در نوامبر سال قبل نیز گوگل سیستم یادگیری ماشینی خود به نام TensorFloww را ارائه نمود که کار سرچ تصویری را راحت تر می کند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

ال جی نحوه اتصال 360 CAM با موبایل G5 و کار با آن را آموزش می دهد [تماشا کنید]

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:50
افسانه عبدالهی

  تلفن هوشمند G5، پرچمدار جدید ال جی به تازگی و در کنگره جهانی موبایل رونمایی شد اما در این بین، شرکت کره ای تنها به معرفی یک موبایل اکتفا نکرد.

شرکت یاد شده از ابزارهای جانبی در کنار این موبایل پرده برداشت و لقب «دوستان» را به آنها داد. 360 CAM، یکی از همان دوستان G5 است که اکنون از سوی شرکت کره ای عرضه گشته و همانگونه که از نامش پیداست، به شما اجازه می دهد ویدیو و تصاویر ۳۶۰ درجه به ثبت برسانید.

360 CAM از سنسوری ۱۳ مگاپیکسلی بهره مند است که تصاویر یا ویدیوهایی که ضبط می کند را به شکل مستقیم در یک کارت حافظه microSD جای می دهد.

اکنون شرکت ال جی، در یک ویدیوی جدید نحوه آغاز به کار 360 CAM را نمایش می دهد و می گوید که کاربر در تلفن همراه G5، می تواند توسط Friends Manager، به شکلی کاملا ساده و به دور از مراحل پیچیده، به دوربین 360 CAM متصل شود. لازم به اشاره است که دوربین مذکور، با قیمتی معادل ۱۹۹ دلار از سوی ال جی عرضه شده است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

آپدیت سالانه ویندوز 10 تمرکزی ویژه روی مسائل آموزشی در مدارس دارد

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:48
افسانه عبدالهی

 

آپدیت سالانه ویندوز 10 قرار است علاوه بر بهبود عملکرد دستیار کورتانا و پشتیبانی از قلم، تمرکز ویژه ای روی مسائل آموزشی داشته باشد و چند اپ جدید برای مدارس با خود به همراه می آورد. با افزایش استفاده از کروم بوک در مدارس، مایکروسافت می خواهد راه اندازی ویندوز 10 روی کامپیوترهای متصل به یکدیگر را بهبود ببخشد.

بعد از عرضه آپدیت سالانه، معلمان می توانند به کمک اپلیکیشن «راه اندازی پی سی های مدرسه» دستگاه های را به یکدیگر متصل کنند. به گفته مایکروسافت لاگین در اکانتی جدید برای نخستین بار حدود 26 ثانیه طول می کشد اما بعد از آن، این مدت زمان به تنها 6 ثانیه کاهش می یابد که سرعتی به مراتب بیشتر از ورژن های قبلی ویندوز است.

Microsoft Classroom هم یکی از بخش های جدید Office 365 است که با محوریت آموزش ساخته شده و به معلمان اجازه می دهد تا به صورت همزمان مدیریت کلاس درس خود را برعهده بگیرند. مدارس هم چنین می توانند از قابلیت «سینک اطلاعات مدارس» (SDS) مایکروسافت برای ادغام اطلاعات Classroom با داده های قبلی خود استفاده نمیاند. علاوه بر این، اپلیکیشنی برای برگزاری امتحانات امن نیز در نظر گرفته شده که به برگزاری امتحانی استاندارد در سراسر مدرسه کمک می کند. به کمک یکی دیگر از اپ های Office 365 به نام Microsoft Forms معلمان قادر به جمع آوری آمار و امتحانات خواهند بود.

صادقانه باید گفت جای تعجب دارد که مایکروسافت زودتر دست به چنین حرکتی نزده بود؛ خصوصا در مدارس آمریکایی که بسیاری از کارها به صورت اینترنتی و کامپیوتری دنبال می شوند. اما در هرحال شکی نیست که مایکروسافت دارد گامی بلند در راستای بهبود آموزش در مدارس بر می دارد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

محققان دانشگاه هاروارد رباتی برای آموزش کدنویسی به کودکان ساخته اند

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:48
افسانه عبدالهی

 

اگر فرزندی در خانه دارید و می خواهید تمام توجه و تمرکزش را به انجام کاری معطوف نمایید باید فعالیتی را برای او انتخاب کنید که چنین پتانسیلی را داشته باشد. به همین خاطر است که گروهی از متخصصان رباتیک موسسه Wyss هاروارد «روت» را ابداع کرده اند.

روت (Root) نوعی ربات شش ضلعی و کوچک است که برای برانگیختن علاقه مندی کودکان و جلب توجه شان به کد نویسی طراحی شده. این ربات روی تخته های سفید می خزد و با استفاده از ماژیک و پاک کن آن، دستورات یا کدهایی را روی تخته ایجاد می کند.

بچه ها هم می توانند با حرکت دادن آیکون هایی که در داخل اپ همراه این ربات به نام Square قرار دارد حرکت آن را تحت کنترل خود در بیاورند و تنها کافیست حدس بزنند که بعد از انتخاب یک آیکون خاص و قرار گرفتن آن در یک موقعیت چه اتفاقی رخ می دهد.

بنابراین حتی خردسالان و اطفال خیلی کوچک هم می توانند ربات را وادار به ترسیم یک فرمان کرده و سپس آن را پاک نماید. بچه هایی هم که سن و سال بیشتری دارند می توانند از حالت های پیشرفته تر اپلیکیشن و اینترفیس متنی آن استفاده نمایند.

چون این ربات می تواند به صورت در لحظه و آنی نشان دهد که کد نوشته شده چه نتیجه ای دارد، مطمئنا شمار زیادی از اطفال به استفاده از آن جلب خواهند شد. Zivthan Dubrovsky محقق ارشد رباتیک این موسسه در رابطه با روت اظهار داشت:

ما در دنیای دیجیتالی زندگی می کنیم اما مدارس کد نویسی را به کودکان یاد نمی دهند. آمریکا برای رقابت در این دنیا به برنامه نویس های کامپیوتری نیاز دارد. 71 درصد از مشاغل جدید در رشته های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی حول محور کدنویسی هستند. اگر بتوانیم این مشکل را حل نماییم آنگاه گامی قابل توجه را به سمت جلو برداشته ایم.

این تیم همچنان تلاش دارد شرکایی را برای آوردن روت به کلاس های درس پیدا کند و اگر موفق شود به هدف اعلام شده دست پیدا کند آنگاه قصد دارد نوعی محیط آموزشی را طراحی کند که در آن کودکان امکان می یابند کلیه قابلیت های این ربات را کشف نمایند.

 

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

هوش مصنوعی و نقش آن در بهبود نظام های آموزشی؛ بیل گیتس از برنامه هایش در مورد یادگیری «شخصی سازی شده

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:47
افسانه عبدالهی

 

ظهور و رواج تلفن های هوشمند، نحوه تعاملات دانشجویان و دانش آموزان را به کلی متحول کرد و روش های تازه ای را برای سرگرم شدن پیش روی آنها قرار داد. اما کلاس های درسی که این قشر بخش اعظمی از زمان خود را در آنها صرف می کنند همچنان در مقابل این تغییر ایستادگی می کنند. از سویی هم تکنولوژی در محیط های آموزشی حضوری دیرینه داشته است و نمی توان افزوده شدن کلاس های کامپیوتر به رشته های مختلف دبیرستانی را نادیده گرفت.

در اغلب مدارس دنیا، خصوصا در کشورهای در حال توسعه، رویکرد و روش اتخاذ شده برای تدریس یکی است؛ یعنی فردی به عنوان معلم پیام های آموزشی یکسانی را برای گروه هایی حدودا 30 نفره صادر می کند و در این میان پیشرفت های فردی دانش آموزان در دروس کاملا نادیده گرفته می شوند.

حالا خوشبختانه، مدیر کهنه کار و انسان خوش قلب حوزه تکنولوژی تلاش دارد که این مساله را تغییر دهد. بیل گیتس و همسرش که برای انجام این قبیل فعالیت ها بنیادی به نام بیل و ملیندا گیتس را راه اندازی کرده اند از طریق همین نهاد بودجه ای بالغ بر 240 میلیون دلار را تا به امروز صرف توسعه رشته ای به نام «یادگیری شخصی سازی شده» کرده اند.

در این طرح، معملمان نقشی مرکزی را در کلاس های درس ایفا می کنند اما دیگر کمتر درس خواهند داد و بیشتر نقش یک مربی را خواهند داشت که استعدادهای دانش آموزانش را در جهت درست پرورش می دهد.این رشته در واقع مجموعه ای از طرح ها را شامل می شود که عمدتا هم پیاده سازی شان بر عهده شرکت های خصوصی گذاشته شده و این سازمان های خصوصی در واقع تلاش دارند نرم افزارهایی را توسعه دهند که براساس عملکرد هر دانش آموز برنامه های تدریس اختصاصی و ویژه ای را ارائه می کنند و چنانچه فرد در حوزه ای مشکل داشته باشد آنقدر پیرامون آن موضوع به او تمرین می دهند که به درجه مهارت و استادی در آن برسد.

اما همانطور که گفته شد، طیف وسیعی از استارتاپ ها در اجرای این طرح به ایفای نقش پرداخته و مشارکت دارند و خوشبختانه چندی است که توجه شرکت های بزرگ نیز به این ایده جلب شده است. در سال 2014 میلادی، گوگل سایتی به نام Classroom را راه اندازی کرد که به دبیران امکان می دهد اخبار و اطلاعیه های کلاسی و تمرینات را از طریق آن در اختیار دانش آموزان قرار داده و تکالیفاشان را جمع آوری کرده و نمره بدهند.

سال گذشته فیسبوک هم از همکاری اش با مدارس Summit Public خبر دارد (که بنیاد گیتس نیز یکی از سرمایه گذارانش است) تا از این طریق نرم افزارهای یادگیری شخصی سازی شده ای را ارائه نموده و آنها را به رایگان در اختیار علاقمندان قرار دهد.

این هفته گیتس سخنرانی کوتاهی را در اجلاس موسوم به ASU GSV ایراد کرد که در واقع نوعی کنفرانس آموزشی در سن دیگو است. او در جریان صحبت های خود از چشم اندازهای بنیاد بیل و ملیندا گیتس برای شتاب دادن به طرح آموزش شخصی سازی شده در سرتاسر دنیا سخن به میان آورد. وی از سرمایه گذاران خواست تا نگاه جامع و دوراندیشانه تری نسبت به حوزه آموزش داشته باشند و از مدیران مدارس نیز درخواست کرد که با راه اندازی برنامه های پایلوت، خرید محصولات و خدمات آموزشی را سرعت ببخشند و برای تشخیص میزان بهره وری محصولات مختلف نیز عملکرد آنها را با داده های استاندارد بسنجند.

گیتس همچنین به کارآفرینان گفته است که برای تشخیص میزان بهره وری محصولات خود بودجه ای را کنار بگذارند و در ادامه داده های مربوط به نتیجه کارشان را منتشر کنند تا مدارس دیگر نیز به استفاده از رویکردهای آموزشی شخصی سازی شده تشویق شوند.

سال گذشته خبرنگار ورج مصاحبه ای را در هتل Grand Hyatt منچستر با گیتس انجام داد تا نظرش را در مورد آموزش شخصی سازی شده و روش های تدریس جویا شود. خلاصه آن نشست و مصاحبه اخیر گیتس با این خبرنگار در جریان کنفرانس هفته قبل را می توانید در ادامه مطالعه نمایید.

کازی نیوتون: به نظرم اگر بگوییم عاشقان تکنولوژی همواره توجه ویژه ای به نحوه اثرگذاری آن روی روش های تدریس ندارند، پر بیراه نگفته ایم. سوال اینجاست: یادگیری شخصی سازی شده دقیقا چه کاری برای دانش آموزان انجام می دهد [البته در مدارسی که این شیوه تدریس هم اکنون روی آنها پیاده سازی می شود]؟ و به نظر شما این شیوه تدریس در آینده چه فرصت هایی را به وجود می آورد؟
Microsoft chairman and chief software architect Bill Gates delivers a surprise lecture Oct. 12 in Computer Science 302, Introduction to Programming, a class normally taught by graduate student and teaching assistant Aneesh Karve. As "guest lecturer," Gates talked about the promise of the technology and responded to student questions. The surprise lecture was videotaped for a later segment on mtvU, a 24-hour college network. ©UW-Madison University Communications 608/262-0067 Photo by: Jeff Miller Date: 10/05 File#: D100 digital camera frame 14327
 

Microsoft

بیل گیتس: خوب به اعتقاد من واژه «یادگیری شخصی سازی شده» معنا و مفهوم دقیقی ندارد. به طور کلی اما ایده اصلی این است که آدم ها نرخ پیشرفت متفاوتی در زمان یادگیری دارند. اگر در کلاس درس، شما جلوتر از محتوایی هستید که به افراد دیگر یاد داده می شود، اصلا خوب نیست و این مساله میتواند باعث خستگی تان شود. اگر هم عقب تر از دیگرانید، آنگاه احتمالا همواره شاکی هستید که درس را متوجه نمی شوید.

برای خود من، یکی از جالب ترین حوزه هایی که شما رویش تمرکز کرده اید، دوره های جبرانی در دانشگاه های مختلف است. این دانشگاه ها در حالی از دانشجویان درخواست می کنند هزینه بالای شرکت در کلاس های جبرانی را بپردازند که اعتباری برای خود دانشجو به دنبال نداشته و حتی مدرکی هم بابت گذراندن آنها دریافت نمی کنند. شما در صحبت های خودتان گفتید موسساتی که از نرم افزارهای یادگیری شخصی برای دوره های جبرانی بهره می گیرند شمار فارغ التحصیلانشان دو برابر است؟ دقیقا چگونه؟ چرا باید نرم افزارها بهتر از متدهای سنتی باشند؟این مساله خصوصا در دروس علوم و ریاضی اهمیت پیدا می کند و اگر در کلاس های درس در مورد موضوعاتی صحبت شود که تعریف درستی برایشان نداشته باشید، آنگاها اوضاع خیلی بد خواهد بود و متاسفانه راهی که بشود با بقیه هم کلاسی هایتان هم سطح شوید هم وجود ندارد.

دبیرستان و دانشگاه یک مرز مشخص دارد و آن مرز امتحان ورودی خاصی است که دانش آموزان برای وارد شدن به این موسسات آموزشی باید آن را پشت سر بگذارند. در ادامه بسته به اینکه نمره کسب شده توسط فرد در دروس مختلف چه باشد، اگر نمره پایین باشد، فرد در کلاس های جبرانی قرار داده می شود و در آن دوره ها، مباحث دوره دبیرستان از نو به او آموزش داده میشوند.

آنها در واقع نتایج تست شما را دستکاری نمی کنند و جوابی که بعد از آزمون به شما می دهند به صورت صفر و یک است؛ یعنی یک فرد یا خوب است و می تواند در کلاس های جدید شرکت کند یا خوب نیست و باید دروس جبرانی را پشت سر بگذارد و علت اینکه شمار افراد انصرافی در دوره های آموزش عالی [در آمریکا البته] تا این اندازه بالاست نیز همین مساله است. اما اگر یکی از ابزارهای شخصی سازی را مورد استفاده قرار دهید، برنامه کلیه متغیرها، نمودارها و اطلاعات لازم را برایش شما طبقه بندی می کند و با جزئیات وضعیت تحصیلی تان را نشان میدهد.

به عنوان مثال درس ریاضی حاوی صدها مفهوم تازه است و این ابزارها به نوعی نقاط ضعف شما را در هر یک مشخص خواهند کرد. در مرحله بعد، فرد می تواند در کلاس های عادی شرکت نماید منتها به میزان متفاوت از دیگران و دیگر نیازی نیست که یک سال کامل درس های جبرانی ریاضی را پشت سر بگذارد. افراد زیادی هستند که می توانند این دروس را ظرف یک یا دو ماه پشت سر بگذارند. خوبی یادگیری شخصی سازی شده هم این است که شما خودتان را می شناسید و می دانید که در یک درس چه سطحی دارید و برای رسیدن به یک سطح خاص لازم است چقدر دیگر تلاش کنید.

در مورد دانش آموزان و دانشجویانی که بعد از دادن آزمون ورودی مشخص می شود عقب تر از هم کلاسی هایشان هستند نیز، وقت بیشتری از زمان معلم به آنها اختصاص داده می شود. علاوه بر این، اگر امکانی فراهم شود که فعالیت دانش آموزان در یک کلاس دنبال شود و مشخص گردد که چه کسی سریع تر از دیگری پیشرفت می کند، بسیار در بهبود سطح علمی آنها تاثیر خواهد داشت.

وقتی گروهی از دانشجویان روی یک موضوع مشکل داشته باشند و گروهی روی یک موضوع دیگر، آنگاه نوعی ناهمگونی در محیط آموزشی به وجود می آید و این مساله ایست که در کلاس های درس مرسوم به وفور به چشم می خورد.

تا به اینجای کار، دقیقا مشخص نیست که نرم افزارهای «یادگیری شخصی سازی شده» چه شکل و شمایلی دارند و چه عملکردی خواهند داشت. آیا انتظارتان این است که مدل استاندارد از این شیوه آموزشی در آینده ارائه خواهد شد یا اینکه قرار است مرتبا تغییر یابد؟

 

a4s_GATES102515d_16147380_8col
 

 

من معتقدم اتفاقی که برای این نرم افزارها رخ می دهد درست مانند کتب درسی است، بدان معنا که برخی از آنها در نهایت سهم بالایی از  بازار را به خود اختصاص خواهند داد. در آمریکا پیشتر از این، دروسی که در کلاس های درس ایالات متخلف تدریس می شدند تفاوتی قابل توجه با هم داشتند اما ظاهرا مدتی است که یک هسته یا مجموعه دانشیِ مشترک برای این منظور طراحی شده است که براساس آن، یک فارغ التحصیل مثلا کلاس ششم باید آنها را بداند یا یک دیپلمه ریاضی دروس مربوط به آنها را گذرانده باشد.

من امروز در جریان این کنفرانس نشستی هم با شرکت های سرمایه گذاری داشتم که در این زمینه کار می کنند. بنیاد ما تعدادی از این شرکت ها را حمایت می کند و نقش ما در واقع این است که مطمئن شویم اگر خبرهایی در مورد خوب بودن یک محصول آموزشی منتشر می شود شواهد و مدارک مستدلی در این رابطه وجود داشته باشد. قرار است که نرم افزارهای رایگان و پولی مختلفی در این زمینه ارائه شوند [که این دو نوع نرم افزار با توازن مناسب و در زمینه های مختلف خواهند بود].

سخنرانی شما نشان داد که صنعت «تکنولوژی های آموزشی» تا چه اندازه شلوغ است؛ این روزها شرکت های زیادی محصولات خود را به این بازار ارائه می دهند و اگر یک معلم یا مدیر باشید این تنوع می تواند برایتان سردرگم کننده باشد. چطور می خواهید معمان و مدیران را مجاب نمایید که از شیوه های آموزش شخصی سازی شده تبعیت کنند و بیشتر از این برای بالغ شدن این طرح انتظار نکشند؟

تنها چالش بزرگ پیش روی ما این بود که بگوییم بچه هایی که در خارج از کلاس درس ممکن است از ابزارهای دیجیتالی استفاده نمایند با آنها که به این ابزارها دسترسی ندارند فرق دارند. حالا نرخ نفوذ هم تبلت ها و هم پی سی ها بیشتر از قبل شده و بسیاری از کارهایی که زمانی با کامپیوترهای دسکتاپی ممکن بودند امروز از طریق تلفن های هوشمند نیز امکان پذیرند. تشخیص اینکه برای انجام کدام کارها به نمایشگرهای بزرگ نیاز است و برای کدام کارها نمایشگرهای کوچک کفایت می کنند، مساله جالبی است.

بحث در مورد یادگیری شخصی سازی شده غالبا از چهارچوب اصلی اش خارج شده و بیشتر روی اهمیت نقش معلمان تاکید دارند. خود من شخصا در کلاس هایی که از سبک تدریس شخصی سازی شده تبعیت می کنند شاهد بودم که معلمان نقشی کاملا متفاوت از آن چیزی را ایفا می کنند که در دبیرستان یا دانشگاه تجربه کردم. همین مساله ممکن است مخالفت دبیران و معلمان با چنین شیوه های تدریسی را به دنبال داشته باشد. چطور می خواهید آنها را با طرح خود همراه نمایید؟اگر صرفا می خواهید دایره لغاتتان را از طریق اپلیکیشنی نظیر دوالینگو بالا ببرید استفاده از موبایل کفایت میکند. اما اگر قرار است یک سخنرانی تاریخی را نگاه کنید، کتاب بخوایند یا اموری از این دست را انجام دهید آنگاه استفاده از نمایشگرهای بزرگ تر ارجحیت دارد. اما نکته ای که نباید فراموش شود این است که باید امکانات همه دانش آموزان در نظر گرفته شود. در ایالات متحده آمریکا [کشورهای دیگر که جای خود دارند] تقریبا هر دانش آموز یک تلفن هوشمند دارد و در نتیجه بزرگ ترین مانع برای این کار از میان برداشته شده است.

تفاوت در شیوه های مختلف تدریس آن اندازه هم که تصور می کنید زیاد نیست. همه معلمان دوست دارند از انجام وظایفی نظیر دادن تکلیف و نمره به دانش آموزان خلاص شوند. در واقع دبیران و معلمان دوست دارند وارد گود شوند و به تک تک دانش آموزان کمک نمایند. به همین خاطر تصور نمی کنم لازم باشد این قشار مهارت کاملا جدیدی را یاد بگیرند.

در نهایت وظیفه ای هم که بر دوش مدارس قرار می گیرد این است که دانش آموزان خود را در معرض این مدل های یادگیری قرار دهند. شاید نسلی از معلم ها وجود داشته باشند که چندان تمایلی به پیروی از این شیوه های جدید تدریس نداشته باشند اما تردیدی نیست که دبیران جوان تر از این طرح استقبال می کنند؛ آنها در واقع به خواست خودشان حوزه آموزش را انتخاب کرده اند و می دانند که ممکن است در برهه ای روش های تدریس خود را تغییر دهند.

اخیرا علاقه شدیدی به هوش مصنوعی و بالاخص ربات ها در دنیای فناوری شکل گرفته است. همانطور که می دانید مایکروسافت به تازگی سرمایه گذاری بزرگی را روی ربات ها انجام داده. به اعتقاد شما نقش هوش مصنوعی در آموزش چیست؟

 

BvkH4UIIYAA4YfE
 

 

درس انشاء را در نظر بگیرید، این درس از نظر بسیاری شاید مضحک به نظر بیاید اما در حال حاضر تلاش داریم امکانی را فراهم نماییم که به موجب آن مردم بتوانند بازخورد نوشته هایشان را ببینند و معتقدم در سال های پیش رو چنین امکانی بسیار سودمند واقع خواهد شد.

خیلی سخت است که به بچه ها موضوع انشاء بدهید و بعد بتوانید با راهنمایی کاری کنید که دفعه های بعدی بهتر بنویسند. این درس ابدا شبیه به ریاضی نیست؛ در درس ریاضی یک معیار در اختیار دارید و نتیجه کار دانش آموز را با آن مقایسه می کنید. این یکی از حوزه هایی است که از چندین سطح سلسله مراتبی تشکیل می شود و مربیان هوش مصنوعی می توانند وارد آن شوند.

به بیان دیگر، می توانیم مربیانی سلسله مراتبی داشته باشیم یعنی اگر با مفهومی مشکل داشته باشید، آن مشکل در سطح تعاملی تازه ای طبقه بندی شده باشد و مثلا چناچه تعدادی از سوالات را اشتباه جواب دادید، آن درس مشخص از نو برایتان تکرار شود.

می توانید با مربی های هوش مصنوعی دیالوگ داشته باشید. علت اینکه من تا این اندازه دوست دارم مسائل جدید را حل کنم این است که برای هر کدام از موضوعات، زمانی که دچار سردرگمی می شوم فردی خبره را می شناسم که می توانم برایش یک ایمیل ارسال کنم و آن فرد نیز در مقابل من را روشن خواهد کرد. اگر دانش آموز نیز با مساله پیچیده ای در درس روبرو شود و مرتبا از خود سوال کند که «آیا موضوع تا همان حدی که فکر می کنم پیچیده است؟» و «آیا واقعا نکته ای را از دست داده ام؟» آنگاه اینطور به نظر می رسد که عزم راسخی برای یادگیری نداشته است.

در مورد بسیاری از سوژه ها اینطور است؛ یعنی هرچه قدیمی تر می شوند، مردم نیز  تمایلی به خطر کردن و یاد گرفتنشان ندارند. اما این ایده که بتوانید با یک مشاور (مجازی) صحبت کنید که کج فهمی های مختلف و زبان غامض انسانی را درک کند احتمالا ظرف یک دهه آتی محقق خواهد شد و این مشاوران نقش یک مکمل بسیار خوب را ایفا خواهند کرد. البته الان هم می شود با پرداخت مبلغی، دوره های آنلاین را پشت سر گذاشت اما زیبایی کار آن است که تمام پروسه به صورت کاملا رایگان قابل انجام باشد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

ناسا و استفاده از نمایشگرهای بزرگ لمسی برای آموزش فضانوردان [تماشا کنید]

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:43
افسانه عبدالهی

 

پیش از آن که هر فضانوردی بتواند هدایت یکی از فضاپیماهای تجاری ساخت بوئینگ یا اسپیس ایکس را بر عهده بگیرد، لازم است ساعت ها آموزش و تمرین را با ابزارهای شبیه ساز پشت سر بگذارد.

این هفته دو تن از خدمه فضاپیماهای تجاری ناسا، اولین آموزش های شبیه ساز خود را با استفاده از نمایشگرهای بزرگ لمسی در تاسیسات کمپانی بوئینگ واقع در "سنت لوئیز" آغاز کردند. این افراد قرار است در آینده جزو سرنشینان کپسول CST-100 Starliner بوئینگ و کپسول Crew Dragon اسپیس ایکس برای سفر به ایستگاه فضایی بین المللی باشند.

«سانی ویلیامز»، به عنوان یکی از آموزش دهندگان در این باره می گوید: «این شبیه سازها مجهز به نمایشگرهای لمسی هستند، بنابراین می توانند جزئیات بیشتری را به نمایش بگذارند و انعطاف زیادتری در آموزش ماموریت های مختلف ایجاد نمایند. تنها کافیست نرم افزار مربوطه را تغییر دهید، تا بتوانید شرایط و حتی فضاپیماهای متنوعی را به کمک همان دستگاه آموزش دهید.»

در حال حاضر فقط یک نفر می تواند در آن واحد از این شبیه سازها استفاده کند، اما در آینده ای نزدیک قرار است با اتصال این شبیه سازها به یکدیگر، بتوان کل عملیات پرتاب و اتصال به ایستگاه فضایی را به صورت گروهی به تمام خدمه آموزش داد. ناگفته نماند بوئینگ وعده داده است یک شبیه ساز با ابعاد واقعی از کپسول «Starliner» را تا اوایل سال ۲۰۱۷ برای آموزش خدمه طراحی و آماده کند.

 

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

با BeatBot آشنا شوید؛ رباتی که پوما برای آموزش دونده ها تولید نموده

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:43
افسانه عبدالهی

 

اگر ورزشکار هستید و کفش های ورزشی خود را هم از برند پوما تهیه می کنید، باید بگوئیم این کمپانی وسیله جالب توجهی طراحی و تولید کرده که می تواند شما را در راستای تحقق اهداف ورزشیتان یاری برساند.

در این راستا، پوما با همکاری شرکت تبلیغاتی J. Walter Thompson مستقر در نیویورک، Puma BeatBot را تولید نموده که یک ربات خودران است و در برای آموزش دونده های حرفه ای کاربرد خواهد داشت.

BeatBot از نظر ظاهری شبیه یک جعبه کفش است که لامپ های LED در خود دارد و قادر است با سرعت رکورد ثبت شده در مسابقات دو حرکت نماید و به این واسطه به دونده های حرفه ای کمک کند تا چشم انداز دقیق و درستی برای خود تعریف کرده و با توجه به اختلاف سرعت خود با آن، تلاششان را افزایش دهند.

«فلورنت ایمبرت»، مدیر اجرائی JWT New York در مورد خلق این ربات چنین اظهار داشته که: «ما شواهد بسیاری در رابطه با تاثیرات مثبت رقابت شانه به شانه ربات با دونده ها به دست آورده ایم و حتی برخی از مطالعات نشان می دهند که این امر موجب افزایش تلاش فرد می شود. دویدن در مقابل یک ساعت ناملموس هرگز به اندازه دویدن در کنار یک انسان یا یک ربات نمی تواند محرک باشد.»

ربات مورد بحث از 9 حسگر مادون قرمز استفاده می کند تا از مسیر مسابقه خارج نشده و بالغ بر 100 نوع تنظیمات مختلف برای باقی ماندنش در زمین برای آن تعریف شده است. همچنین دو دوربین در بخش پشتی و جلوئی این ربات تعبیه گردیده که به دونده امکان مرور آموزش های دریافتی اش را می دهد.

«ایمبرت» همچنین در این رابطه بیان داشته که هزینه های ساخت BeatBot بسیار بالاست و از این رو در حال حاضر امکان تولید انبوه آن در تعداد زیاد وجود ندارد، اما ورزشکارانِ مُبلغ پوما همانند Usain Bolt به این دستگاه دسترسی کامل خواهند داشت.

در ادامه می توانید ویدئوی کارکرد این ربات را مشاهده نمائید.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

علوم کامپیوتری پیشرفته را به کودکان آموزش می دهد؟ [قسمت اول]

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:11
افسانه عبدالهی

 جردن می خواست هزارتویی با عملکرد غیرقابل پیش بینی بسازد. او کودکی 11 ساله با عینکی ته استکانی است که زندگیش را وقف ماینکرفت کرده؛ بازی ویدیویی جالبی که در آن می توان با بلوک های مجازی، تقریبا هر چیزی ساخت، از آسمان خراش های مرتفع گرفته تا شهری آکنده از جزییات.

جردن اخیرا کتاب ««دونده هزارتو» (The Maze Runner) را به پایان رسانده است. کتابی علمی-تخیلی که گیر افتادن چند نوجوان در هزارتویی عظیم و دهشتناک را روایت می کند. وی تحت تاثیر داستان کتاب قرار گرفت و می خواست که هزارتوی خاص خودش را بسازد. چیزی که بتواند با آن، دوستانش را تحت تاثیر قرار دهد.

جردن کارش را با ساخت چند مانع مختلف شروع کرد، موانعی از قبیل سیل هایی که عبور از آنها غیرممکن بوده و دیوارهایی که ممکن است روی سرتان خراب شوند؛ چیزی شبیه به فیلم های ایندیانا جونز. اما چیزی که او واقعا می خواست، تله ای بود که به صورت غیرقابل پیش بینی رفتار کند. چنین چیزی باعث می شد که دوستانش واقعا جا بخورند. اما چطور باید این کار را می کرد؟ این مشکل، حسابی فکر جردن را به خود مشغول کرده بود.

اما ناگهان راه حلی مناسب به ذهنش رسید: حیوانات! ماینکرفت مجموعه ای از موجودات مجازی را در خود جای می دهد که بازیکن می تواند برخی از آنها را کشته و بخورد و یا رام شان کند. یکی از این موجودات، ظاهری شبیه به حیوان گاو با رنگی قرمز و سفید دارد و Mooshroom نامیده می شود؛ حیوانی که همواره به صورت اتفاقی (Random) در محیط بازی حرکت می کند و مسیر حرکتی مشخصی ندارد.

جردن فهمید می تواند به کمک شیوه حرکتی جانور، وقایع اتفاقی و از پیش تعیین نشده رقم بزند. پس او به کمک سنگ های خاکستری، فضایی شبیه به قفس ساخت و یک «صفحه حساس به فشار» را روی زمین آن قرار داد که به کمک آن، می توان تله ای خاص را در هزارتو فعال کرد. وی سپس Mooshroom را به داخل قفس هدایت کرد؛ جایی که حیوان به صورت اتفاقی حرکت می کرد و به صورت غیرقابل پیش بینی، تله را فعال می نمود.

جردن از رفتار عجیب گاو برای ساخت مجموعه ای از اعداد اتفاقی در ماینکرفت استفاده نموده بود. وی این مشکل را به شکلی نبوغ آمیز حل کرده بود که احتمالا بسیاری از مهندسان کامپیوتر، آن را یک هک بی نظیر خواهند خواند. او کامپیوتر را مجبور کرد تا کاری جدید و هوشمندانه انجام دهد.

وقتی به ملاقات جردن در خانه اش واقع در نیوجرسی رفتیم، در اتاق حال خانوادگی نشسته بود و نور صفحه درخشان iMac بر چهره اش می تابید. جردن با شیفتگی خاصی شروع به صحبت درباره ماینکرفت می کند: «مثل زمین است، مثل جهان و تو سازنده آنی.» روی صفحه، جردن به سمت ورودی هزارتویش هدایت مان می کند و مسحور اختراع او می شویم. «معلم هنر من همیشه می گوید "هیچ بازی ای خلاقانه نیست، به جز برای افرادی که آنها را می سازند." اما او همچنین می گوید "تنها استثنایی که میتوانم قائل شوم، ماینکرفت است."» جردن به سمت خروجی هزارتو می رود و نوشته ای با این مضمون را می توان در آنجا مشاهده کرد: «[ذات] سفر از آنچه در آخر به دست می آوری مهم تر است.»

از هفت سال پیش که ماینکرفت عرضه شد، بازی توانست به پدیده ای جهانی تبدیل شود و حالا نسلی از کودکان را درگیر خود کرده است. بیش از 100 میلیون نفر آن را تجربه می کنند و ماینکرفت به سومین بازی ویدیویی پرفروش تاریخ، بعد از تتریس (Tetris) و Wii Sports تبدیل شده است. در سال 2014، مایکروسافت حقوق ماینکرفت (و نیز Mojang، استودیوی سوئدی سازنده بازی) را به قیمت 2.5 میلیارد دلار خریداری کرد.بدیهی است که پیش از ماینکرفت، عناوین بلاک باستر زیادی عرضه شده اند، اما از نگاه جردن (و والدینش که از وی حمایت می کنند) ماینکرفت اعجاب انگیزتر از همه آنهاست.

 

image copy
 

 

پیش از هرچیز، ماینکرفت به هیچ وجه احساسی شبیه به یک بازی معمولی ندارد. ماینکرفت بیشتر شبیه یک مقصد است، یک ابزار فنی، صحنه ای برای ابداعات فرهنگی، و یا می توان همه این ها را در کنار هم گذاشت و گفت: «جایی که کودکان می توانند ماشین های پیچیده را مهندسی کرده و ویدیوهای ضبط شده از بازیشان را روی یوتوب به نمایش بگذارند. یا اثری هنری خلق کنند و با دوستان شان در آن به گشت و گذار بپردازند.»


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

شرکت OpenAI «باشگاهی» برای آموزش کامپیوترها توسط توسعه دهندگان راه اندازی کرده است

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:01
افسانه عبدالهی

OpenAI یک شرکت یک میلیارد دلاری فعال در زمینه هوش مصنوعی است که از سوی ایلان ماسک حمایت می شود و امروز اعلام کرده که در نظر دارد «باشگاهی» برای توسعه دهندگان بسازد تا بتوانند سیستم های هوش مصنوعی خود را در آن پرورش داده و هوشمندسازی کنند.

این قشر می توانند با استفاده از تول کیت متن باز OpenAI که از همین امروز هم برای دانلود آماده است به «محیط»های لازم برای تست ربات های هوش مصنوعی خود دسترسی پیدا کنند.

باشگاهی که از آن صحبت نمودیم و OpenAI Gym نام دارد در حال حاضر در مرحله بتاست و چند محیط مختلف برایش طراحی شده که از آن جمله می توان به بیش از 50 بازی آتاری نظیر Space Invaders، Asteroids و Pac-Man اشاره نمود.

توسعه دهندگان همچنین قادر خواهند بود که هوش مصنوعی طراحی شده خود را روی بازی های تخته ای نظیر Go تست کنند که همین تازگی ها یک استارتاپ لندنی به نام دیپ مایند توانست به درجه استادی در آن برسد.

گرک بروکمن و جان اسکولمن از شرکت OpenAI در مطلبی اینطور نوشتنند: قصد داریم به مرور زمان این محیط ها را افزایش دهیم و هرگونه کمک از سوی اعضای این جامعه نیز مورد استقبال ماست.

گفتنی است Peter Thiel یکی از سرمایه گذاران فیسبوک، سم آلتمن بنیانگذار وای کامبینیتور و رید هافمن از بنیانگذاران لینکدین نیز از دیگر حامیان OpenAI به شمار می روند که وعده داده اند می خواهند مجموعه ای از قدرتمندترین سیستم های هوش مصنوعی را ارائه کنند.

OpenAI Gym مشخصا برای توسعه دهندگانی ساخته شده که در زمینه یادگیری تقویت شده یا RL فعالیت می کنند. براساس اعلام این شرکت، RL یکی از زیرشاخه های یادگیری ماشینی مرتبط با تصمیم گیری و کنترل موتور است. این زیرشاخه در واقع به مطالعه نحوه دستیابی به اهداف در محیط های مبهم و البته پیچیده مربوط می شود.

OpenAI اعلام کرده که هدفش از راه اندازی این باشگاه مشخصا شتاب دادن به فعالیت هایش در زمینه RL است و بروکمن و اسکولمن نیز در این رابطه گفته اند: ما امیدواریم که این کار به نفع کل جامعه توسعه دهندگان باشد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

تاریخچه تصویری آیفون؛ از اولین نسخه تا آیفون ۶ پلاس

چهارشنبه 2 اسفند 1396
11:54
افسانه عبدالهی

 

اوایل سال ۲۰۰۷، اولین آیفون توسط استیو جابز فقید معرفی شد. با شعار طراحی شده برای اختراع دوباره موبایل ها، آیفون توانست به دستگاهی انقلابی تبدیل شده و صنعت تلفن های هوشمند به شکلی امروزی در آورد. اولین نسل از این دستگاه انقلابی، شامل صفحه نمایش ۳.۵ اینچی چند لمسی بود و از سیستم عاملی بهینه شده برای صفحات لمسی بهره می برد که در نوع خود بی مانند بود. طی این ۷ سال، آیفون تغییرات بزرگ و کوچک زیادی را به خود دیده و به شکلی که امروز می بینم در آمده: آیفون ۶.

در تاریخ دستگاه مذکور، اپل از موادی مانند فلز، پلاستیک و شیشه برای طراحی تلفن هوشمند خود بهره برده است. در به روزرسانی های مهم مانند آیفون ۴ و ۵، شاهد جا به جا شدن مرز های سخت افزار تلفن های هوشمند و کنار رفتن رقبا توسط اپل بودیم. در حالیکه این صنعت به سمت صفحه نمایش های بزرگ تر در حال حرکت است، این کمپانی نیز مجبور بود با معرفی آیفون ۶ و ۶ پلاس به این تمایلات پاسخ دهد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو برای آشنایی با روند رشد و تکامل سخت افزار آیفون همراه باشید.

 

همه چیز اینجا شروع شد

 

2
 

 

اولین آیفون اپل، در سال ۲۰۰۷ با علامت تجاری دکمه Home، پوشش فلزی پشتی و صفحه نمایش ۳.۵ اینچی معرفی شد. صفحه نمایش لمسی خازنی این دستگاه انقلابی تبدیل به اساس تلفن های هوشمند شد.

 

آیفون 3G

 

3
 

 

دومین آیفون اپل، حرکتی بزرگ نسبت به نسل قبلی خود محسوب می شد. قیمت آیفون 3G به لطف استفاده از قاب پشتی از جنس پلاستیک کاهش یافت و نیز امکاناتی از قبیل اتصال به شبکه ۳جی، جی پس اس، اپلیکیشن های شخص ثالث و یک مدل سفید رنگ دیگر را به دست آورد. محل قرارگیری دکمه ها بدون تغییر باقی ماند و گوشه های گرد شده ظاهری جذاب به آن بخشید.

 

آیفون 3GS

 

4
 

 

سومین آیفون اپل، تقریبا شبیه به نسل دوم این دستگاه بود. آیفون 3GS - مانند نسل قبلی خود - از قاب پشتی از جنس پلاستیک در کنار نوشته ی نقره ای رنگ iPhone بهره می برد. این کمپانی ضمن تمرکز بر روی بهبود هایی در سرعت دستگاه دوربینی ۳ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو را نیز به آن اضافه کرد؛ همچنین از قابلیت کنترل صوتی در کنار ویژگی های پرطرقدار کپی، کات و پیست در iOS 3 پرده برداشت.

 

آیفون ۴

 

5
 

 

بزرگ ترین بازطراحی آیفون با بدنه ای از جنس استیل ضد زنگ و شیشه. پوششی از شیشه پشت و جلوی آیفون ۴ را فرا گرفته و بر خلاف نسل قبلی خود، ظاهری تخت به خود گرفته است. دستگاه مذکور  همچنین از دوربین جلوی FaceTime، صفحه نمایش ۳.۵ اینچی رتینا و دوربین ۵ مگاپیکسلی به همراه فلش LED بهره می برد.

 

آیفون 4S

 

6
 

 

درست مانند آیفون 3GS، آیفون 4S نیز دقیقا شبیه به نسل قبلی خود است. بعد از مشکلات متعدد مربوط به آنتن دهی در آیفون ۴، این دستگاه با قابلیت هایی مانند آنتن دو تایی قرار گرفته در بدنه ای از استیل ضد زنگ، پردازنده ای سریع تر، دوربینی ۸ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو های 1080p و پشتیبانی از دستیار دیجیتالی سیری معرفی شد.

 

آیفون ۵

 

7
 

 

دومین بازطراحی عمده اپل، در قالب آیفون ۵ معرفی شد. این دستگاه سبک و نازک ترین آیفون تا زمان خود بود و با صفحه نمایش ۴ اینچی و طراحی کاملا جدید و از جنس آلومینیوم به بازار عرضه شد. در کنار ورزن فوق العاده کم، این دستگاه منحصر به فرد از قابلیت هایی چون دوربین ۸ مگاپیکسلی بهبود یافته، پوشش لنز از جنس یاقوت کبود و دوربین FaceTime با کیفیت HD بهره می برد. اپل همچنین برای اولین بار، به جای رابط ۳۰پین از لایتنینگ استفاده کرد و هدفون های EarPod را نیز بازطراحی کرد.

 

آیفون 5C

 

8
 

 

در حالیکه اکثر مردم انتظار داشتند آیفون 5C، دستگاهی ارزان قیمت باشد، این دستگاه در قالب آیفون ۵ ی با پوشش پلاستیک معرفی شد. این مورد باعث کاهش نسبی قیمت آن شد، اما سخت افزار آن هیچ تفاوتی با آیفون ۵ ندارد. در حالیکه آیفون های اپل همیشه در دو رنگ مشکی و سفید عرضه می شدند، این تلفن هوشمند از طیف رنگی گسترده تری بهره می برد.

 

آیفون 5S

 

9
 

 

درست مانند دیگر دستگاه های سری S، آیفون 5S نیز در نگاه اول مشابه نسل قبلی خود، یعنی آیفون ۵ است. یکی از تفاوت های آن با نسل قبلی، اضافه شدن رنگی جدید، یعنی طلایی به مدل های آن بود. این کمپانی همچنین برای اولین بار، دکمه Home را با اضافه کردن سنسور اثر انگشت (Touch ID) بازطراحی کرد که به کاربران اجازه می داد قفل دستگاه را تنها لمس کردن این دکمه باز کنند.

 

آیفون ۶ و ۶ پلاس

 

10
 

 

آخرین آیفون های اپل، یک تغییر بسیار بزرگ نسبت به نسل های قبلی دارند: اندازه. آیفون ۶ از صفحه نمایشی ۴.۷ اینچی و آیفون ۶ پلاس از صفحه نمایشی ۵.۵ اینچی استفاده می کند. هر دو از صفحه نمایش Retina HD و بدنه ای گرد در کنار چیپ NFC برای سیستم پرداخت اپل (Apple Pay) بهره می برند، اما آیفون ۶ پلاس از امکان تثبیت اپتیکال تصاویر در کنار دوربین ۸ مگاپیکسلی نیز استفاده می کند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
صفحه قبل 1 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به عمومی است. || طراح قالب bestblog.ir