× بستن تبلیغات

























عمومی

عمومی

 زوم‌اپ: اضافه شدن ۲۰ زبان جدید به بخش ترجمه ی تصویری Google Translate

به لطف جدیدترین بروزرسانی اپلیکیشن Google Translate، هم اکنون 20 زبان جدید به بخش ترجمه‌ی تصویری این برنامه اضافه شده است و همچنین بخش ترجمه‌ی صوتی نیز بهبود یافته و حتی در سرعت‌های پایین نیز سریع‌تر عمل می‌کند. با ما همراه باشید.

با بروزرسانی جدید 20 زبان جدید به بخش ترجمه‌ی تصویری از طریق دوربین گوشی به اپلیکیشن ترجمه‌ی گوگل اضافه شده است که مجموعا تعداد زبان های پشتیبانی شده را به 27 زبان رسانده است. زبان‌های جدید عبارتند از "بلغاری، کاتالان، کرواتی، چک، دانمارکی، هلندی، فیلیپینی، فنلاندی، مجارستانی، اندونزی، لیتوانیایی، نروژی، لهستانی، رومانیایی، اسلواکیایی، سوئدی، ترکی و اوکراینی" که از این پس می‌توانید با استفاده از دوربین موبایل خود و بدون تایپ کردن، به ترجمه‌ی جملات مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. نکته‌ی هیجان انگیزی که در بخش ترجمه‌ی تصویری گوگل وجود دارد عدم نیاز آن به ارتباط اینترنتی است و می توانید به صورت کاملا آفلاین از آن استفاده کنید بنابراین اگر در مکانی قرار گرفتید که ارتباط اینترنتی در دسترستان نبود، نگران نباشید. با این حال برای استفاده‌ی آفلاین، باید فایل مربوط به هر زبان را که معمولا حدود ۵ مگابایت است را دانلود کنید.

Google Translate12

اما بخش ترجمه‌ی صوتی نیز بهبود یافته است. گوگل می داند که در اکثر نقاط دنیا که ممکن است در آن‌ها از این برنامه استفاده شود، احتمال وجود یک ارتباط اینترنتی بی نقص و پرسرعت کم است به همین دلیل در این بروزرسانی جدید، تیم گوگل سعی به اعمال تغییرات مثبتی در این زمینه داشته‌اند تا کاربران تجربه‌ای سریع‌تر و روان‌تر از همیشه را در زمینه‌ی ترجمه‌ی صوتی داشته باشند.

نوشته شده در يکشنبه 13 اسفند 1396ساعت 17:07 توسط افسانه عبدالهی|

 اولین بازی با پشتیبانی از دستورات صوتی برای کنسول پلی‌استیشن 4 عرضه می‌شود

استفاده از کنترل صوتی و دستیار صوتی در وسایل همراه، تلویزیون‌ها و محصولات صوتی و تصویری تدریجاً گسترش یافته ولیکن در دنیای بازی کمتر از این نوع تعامل با کنسول‌ها و دستگاه‌های بازی استفاده شده است. کینکت مایکروسافت راه را برای گسترش این روش نوین هموار کرده و کم‌کم سایر کنسول‌ها و از جمله پلی‌استیشن 4 سونی هم باید از آن استفاده کنند. در ادامه اولین عنوانی که برای بازی با فرامین صوتی روی کنسول PS4 سونی معرفی شده را بررسی می‌کنیم.

کنسول PS4 از نظر قدرت پردازشی به ویژه پردازش گرافیکی نسبت به رقیب مایکروسافتی خود پیشتاز است و یکی از دلایل اصلی فروش خوب آن هم، همین مورد بوده است. کنسول سونی به نظر برخی از بازی‌خورها بهتر است چرا که گرافیک قوی‌تر، کنترلر جالب و امکانات کاربردی‌تری دارد، ولی عده‌ی دیگری به ایکس‌باکس وان و واسط گرافیکی شبیه ویندوز 8 آن بیشتر علاقه دارند چرا که علاوه بر سیستم عامل آشنای آن، امکاناتی مثل کینکت 2 و نرم‌افزارهای مفیدی مثل اسکایپ هم در آن پیش‌بینی شده است. بخش تلویزیون آن هم به نظر برخی بسیار مفید است.

به هر حال کینکت 2 در ایکس‌باکس وان یکی از دلایلی است که برخی بازی‌خورها را به سمت خرید آن سوق می‌دهد. کینکت اول و حالا نسخه‌ی دوم آن برای شناسایی حرکات کاربر و استفاده از آن در انجام بازی‌ها یا استفاده از مالتی‌مدیا و نرم‌افزارها به کار می‌رود. میکروفون و پردازش خوب صدا هم از مزایای آن است.

در پلی‌استیشن 4 قطعاً استفاده از دستورات صوتی به راحتی ایکس‌باکس وان نیست، بنابراین سازنده‌ی بازی There Came an Echo برای عرضه‌ی نسخه‌ی پلی‌استیشنی این عنوان جالب با مشکلاتی روبرو خواهد شد. قبلاً قرار بر این بود که این بازی برای ایکس‌باکس و پی‌سی عرضه شود. یک بازی استراتژی کار تیمی که با استفاده از دستورات صوتی می‌توان از آن لذت برد. البته گیم‌پد یا دسته‌ی بازی هم در انجام آن بسیار مفید است ولی ضروری و الزامی نیست.

دستورات صوتی که برای این بازی تعریف شده شاید کامل و قوی نباشند و این موضوع در مورد هر سه نسخه‌ی پی‌سی، ایکس باکس و پلی‌استیشن 4 صدق می‌کند، اما امکان اضافه کردن و بهینه کردن دستورات وجود دارد. نکته‌ی مثبت کار این استودیوی بازی‌سازی این است که یک عنوان جالب را برای هر سه کنسول عرضه می‌کند.

سازنده‌ی بازی می‌گوید توسعه‌ی نسخه‌ی مخصوص پلی‌استیشن 4 به سرعت انجام می‌شود و نسبتاً آسان است. حتی مراحل ابتدایی برنامه‌نویسی صوتی هم انجام شده است ولی هنوز مشخص نشده که چه زمانی شاهد فروش بازی در فروشگاه‌ها خواهیم بود.

نسخه‌ی مخصوص پی‌سی در اولویت قرار دارد و حدود 6 ماه دیگر روی Steam عرضه می‌شود. این نسخه از تکنولوژی صوتی ویژه‌ی اینتل به نام RealSense پشتیبانی می‌کند. نسخه‌ی مخصوص پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان ممکن است هم‌زمان عرضه شوند ولی فعلاً خبری در مورد زمان عرضه در دست نیست.

به ویدیوی زیر توجه کنید و قضاوت کنید که آیا استفاده از دستورات صوتی در یک بازی، لذت‌بخش است یا نه؟

نوشته شده در يکشنبه 13 اسفند 1396ساعت 17:06 توسط افسانه عبدالهی|

 دانلود کنید: ضبط آسان مکالمات به کمک اپلیکیشن اندرویدی MP3 InCall Recorder & Voice

با وجود هوش و خلاقیت طراحان امروزی، تلفن‌های هوشمند همچنان بدون وجود ویژگی ضبط مکالمات ساخته می‌شوند. دلیل این مسأله هم مشخص است: جلوگیری از سوء‌استفاده افراد سودجو! در حقیقت نیاز به ضبط مکالمه‌ها به ندرت و در مواقع خاص لازم می‌شود. مثلاً هنگام انجام مصاحبه‌های تلفنی، صحبت در شرایط ویژه با فردی خاص یا هنگام پرسیدن یک آدرس. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی یک اپلیکیشن ضبط مکالمه بپردازیم.

MP3 InCall Recorder & Voice، اپلیکیشن اندرویدی رایگانی است که همانگونه که از نامش می‌توان حدس زد، مکالمات دو طرف را در قالب یک فایل MP3 ذخیره می‌کند.

اپلیکیشن در پس‌زمینه اجرا شده و فقط یک کلید را در رابط‌کاربری تلفن، نمایش می‌دهد. در هنگام مکالمه یا پیش از آن با زدن این کلید، اپلیکیشن شروع به ضبط گفتگو می‌کند. با پایان یافتن تماس هم، ضبط صدا به طور خودکار متوقف می‌شود. علاوه بر این، از اپلیکیشن می‌توان به عنوان Voice Recorder نیز استفاده کرد و همانگونه که اشاره شد، تمام مکالمات به صورت MP3 ذخیره شده و توسط اپلیکیشن قابل اجرا هستند.

نسخه رایگان این اپلیکیشن، آگهی‌های تبلیغاتی نمایش داده شده ودر آن امکان ایمیل کردن فایل‌های صوتی از طریق نرم‌افزار وجود ندارد. ارتقاء نسخه رایگان به نسخه Pro، باعث حذف شدن آگهی‌ها و اضافه شدن دو ویژگی درج نوت برای فایل‌ها و حالت ضبط تمام تماس‌ها (Record All Call Mode) به اپلیکیشن می‌گردد.

هنگامی که با تلفن اندرویدی خود تماس بگیرید، کلید سبز رنگ کوچکی در سمت راست و بالای صفحه‌نمایش پدیدار می‌شود. برای ضبط صدا کافی است بر روی آن بزنید.

MP3-InCall-Recorder-record

با شروع پروسه ضبط کردن، کلید سبز رنگ حذف شده و به جای آن، کلیدی قرمز رنگ در منو نمایان می‌شود که به کمک آن می‌توان ضبط کردن را متوقف کرد. علاوه بر این این کلید مشخص می‌کند که تماس جاری در حال ضبط شدن است.

recording

با پایان تماس، ضبط صدا متوقف شده و فایل‌ صوتی در حافظه جانبی دستگاه (SD Card) ذخیره می‌شود. نرم‌افزار از امکانات ویژه‌ای برای نمایش و سازماندهی فایل‌ها برخوردار بوده و تماس‌های ضبط شده برای لیست مخاطبین (Contact)  را تشخیص می‌دهد. به کمک نرم‌افزار می‌توانید مدت‌زمان، حجم و تاریخ فایل را مشاهده کنید. برای شنیدن فایل‌ها، کافی است آن را انتخاب نموده و کلید Play را بزنید. نرم‌افزار MP3 InCall Recorder & Voice، یک اکولایز داخلی برای تنظیم کیفیت صداهای ضبط و پخش شده نیز دارد.

MP3-InCall-Recorder-play

برای اینکه از نرم‌افزار به عنوان Voice Recorder استفاده کنید، بر روی کلید میکروفون در پایین صفحه‌کلید کنید. این کلید هنگامی که فایل‌ها صوتی انتخاب نشده باشند، نمایش داده می‌شود. روش دیگر، باز کردن منوی کشویی Call Recorder Files و انتخاب گزینه Voice Recorder است.

MP3-InCall-Recorder-recordings1

امکانات زیادی در اپلیکیشن وجود دارد که با ارتقاء آن به نسخه Pro قابل استفاده هستند. با این حال اگر بر روی کلید چرخ‌دنده ضربه بزنید، می‌توانید تنظیمات مختلفی مانند منبع ورودی صدا (میکروفون یا خط تلفن)، موقعیت قرارگیری کلید ضبط مکالمه و... را مشاهده و شخصی‌سازی کنید.

دانلود اپلیکیشن MP3 InCall Recorder & Voice از گوگل‌پلی

به یاد داشته باشید که ضبط کردن صدای مخاطب بدون اطلاع وی، از نظر اخلاقی کاری ناپسند محسوب شده و علاوه بر این به دور از انصاف است. بهتر است قبل از ضبط مکالمه، مخاطب شما هم از این موضوع مطلع باشد تا فایل صوتی شما در آینده یادآور خاطرات شیرین برای هر دو طرف باشد.

نوشته شده در يکشنبه 13 اسفند 1396ساعت 17:05 توسط افسانه عبدالهی|

 چگونه در اندروید شدت روشنایی و تنظیم مدت زمان روشن بودن صفحه نمایش را برای هر اپلیکیشن خاص مدیریت کنیم؟

جاذبه‌ی سیستم عامل اندروید در لیست بلندبالای گزینه‌های شخصی‌سازی آن نهفته است. این پلتفرم آزادی عمل بسیاری در قالب تغییر تنظیمات و شخصی‌سازی ارائه می‌کند. اگر چه شاید بهترین راه برای شخصی‌سازی دستگاه‌های اندرویدی روت کردن آنها باشد، اما شما به ‌سادگی می‌توانید با استفاده از بعضی اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه Google Play، برخی از تنظیمات اولیه‌ی سیستم عامل را تغییر دهید.

اپلیکیشن «Screen Controls» به عنوان یکی از نرم‌افزارهای کاربردی در این زمینه، امکان تنظیم میزان روشنایی (Screen Brightness) و مدت زمان روشن ماندن صفحه نمایش را برای هر یک از برنامه‌های نصب شده در دستگاه اندرویدی می‌دهد. اگرچه امکانات این نرم‌افزار در وهله‌ی اول یادآور اپلیکیشن IntelliScreen است، اما باید در نظر داشته باشیم که در IntelliScreen فقط امکان تنظیم زمان روشن بودن صفحه نمایش، برای هر برنامه‌ی معین وجود داشت. اما نرم‌افزار «Screen Controls» قابلیت تنظیم روشنایی را نیز به این ترکیب اضافه نموده که این قابلیت برای بهینه‌سازی مصرف باطری هنگام استفاده از اپلیکیشن‌هایی با رابط کاربری پرنور، بسیار مفید به نظر می‌رسد. در ادامه با طرز استفاده از این نرم‌افزار آشنا می‌شویم.

در صفحه‌ی اصلی این برنامه 3 سربرگ ALL APPS ، FAVORITES و RUNNING APPS وجود دارد. برای اعمال تنظیمات بر روی یک نرم افزار خاص، کافی است که اسم آن را در نوار جستجو تایپ کنید.

 Untitled-13-13-13

با انتخاب برنامه‌ی مورد نظر صفحه دیگری باز می‌شود که امکان اعمال تنظیمات دلخواه را برای پارامترهای شدت روشنایی و مدت زمان روشن ماندن صفحه نمایش خواهد داد. در قسمت مربوط به روشنایی صفحه نمایش می‌توانید به صورت دستی شدت روشنایی مناسب را تنظیم کنید. همچنین در صورتی که تنظیم روشنایی خودکار (auto-brightness) را ازطریق تنظیمات اولیه‌ی سیستم عامل دستگاهتان فعال نکرده باشید، با انتخاب گزینه‌ی AUTO امکان فعال سازی آن را خواهید داشت. اگر به هر دلیلی مایل باشید کلیه‌ی تنظیمات را به حالت اولیه بازگردانید کافیست به منوی تنظیمات برنامه رفته و یکی از پارامترهای شدت روشنایی یا زمان خاموش شدن خودکار صفحه نمایش را برای تمام اپلیکیشن‌ها تنظیم کنید. با این کار مقادیر این پارامترها برای تمام برنامه‌ها به صورت یکسان ثبت خواهد شد.

 Untitled-14-14-14

هم اکنون نرم‌افزار «Screen controls» در دو نسخه‌ی رایگان و پولی (بدون تبلیغات) در فروشگاه Google Play در دسترس است.

نوشته شده در يکشنبه 13 اسفند 1396ساعت 17:03 توسط افسانه عبدالهی|

 مایکروسافت بسته بروز رسانی GDR3 را با پشتیبانی از رزولوشن 1080p و سخت افزار سریع‌تر معرفی کرد

همانطور که پیش تر نیز شایعه شده بود در بسته بروز رسانی GDR3 پشتیبانی از صفحه نمایش‌های 1080p اضافه شده و از این رو انتظار می‌رود به زودی شاهد معرفی تلفن‌های 5 و 6 اینچ مبتنی بر این سیستم عامل باشیم.

در رابط کاربری نسخه جدید ویندوز فون، امکان اضافه کردن کاشی‌های زنده بیشتر در صفحه اصلی استارت نیز میسر شده است تا از فضای ایجاد شده به دلیل افزایش رزولوشن صفحه نمایش، نهایت استفاده برده شود.

مورد با اهمیت دیگر در GDR3 پشتیبانی از پردازنده‌های چند هسته‌ای است. این موضوع باعث می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند از پردازنده‌های قدرتمندی همچون Snapdragon 800 در محصولات خود بهره برده و در نهایت تلفن‌های قوی‌تری را وارد بازار کنند.

در GDR3 امکانات نرم افزاری جدیدی از جمله حالت Driving Mode اضافه شده که کاربر با فعال کردن آن می‌تواند با منوها و دکمه‌ها بزرگ‌تر و ساده‌تری روبر شود تا کار کردن با موبایل در حالت رانندگی، آسان‌تر شود.

gdr3-wp8-2

در GDR3 شما قادر خواهید بود تا تغییر وضعیت بین حالت افقی و عمودی تصویر را قفل کنید! امکانی که تا به امروز در ویندوز فون وجود نداشته است.

از دیگر امکانات اضافه شده به بسته GDR3 می‌توان به اشتراگ گذاری اینترنت از طریق بلوتوث، تغییر آهنک هشدار مربوط به پیامک جدید، دسترسی به شبکه وای-فای در پیکربندی اولیه تلفن، گزینه مربوط به بستن اپلیکیشن‌ها در لیست نرم افزارهای در حال اجرا و مدیریت بهتر فضای ذخیره سازی اشاره کرد. مایکروسافت ادعا می‌کند که صدها بهبود نرم افزاری که موجب افزایش بازده و سرعت سیستم عامل ‌می‌شود را نیز در GDR3 اعمال نموده است.

انتظار می‌رود نوکیا در مراسم 30 مهرماه خود از فبلت 1520 با صفحه نمایش 6 اینچ و همچنین بسته بروز رسانی GDR3 ویندوز فون 8 رونمایی کند.

نوشته شده در يکشنبه 13 اسفند 1396ساعت 17:01 توسط افسانه عبدالهی|

 اپل رسما از iPhone 4S پرده برداری کرد، تمرکز بر نرم افزار به جای سخت افزار

پردازش سریعتر

در iPhone 4 پردازنده A4 بکار رفته است ولی iPhone 4S مجهز به پردازنده قوی تر A5 است که در تبلت iPad 2 نیز استفاده شده است. پردازنده A5 تقریبا دو برابر سریعتر از A4 است و فضای کمتری را نیز اشغال می کند. پردازنده A5 توان 4S را در پردازش امور عمومی و گرافیک دو چندان می کند و به این ترتیب بازی و برنامه ها سریعتر و بهتر اجرا خواهند شد. برخی از بازی های پرگرافیک نیز در این تلفن قابل اجرا خواهند بود. از آنجای که پردازنده A5 فضای کمتری نسبت A4 اشغال می کند اپل باتری بزرگتری را در iPhone 4S بکار برده است و به این ترتیب طول عمر باتری نیز افزایش یافته است.

آنتن دوتایی

همانطور که می دانید یکی از مشکلات iPhone 4 کم شدن آنتن دهی گوشی است. این مشکل زمانی بروز می کند که کاربر با دست لبه های گوشی را لمس کند. چون اپل در iPhone 5 از لبه های فلزی گوشی به عنوان آنتن استفاده کرده بود. به همین دلیل به همراه iPhone 4 یک محافظ پلاستیکی عرضه می شود. اما iPhone 4S مجهز به دو آنتن است که قادرند بصورت آنی بین حالت ارسال و دریافت سئویچ کند. براساس اعلام اپل این قابلیت باعث می شود تا iPhone 4S بدون  مصرف کردن انرژی بیشتر به سرعت شبکه 4G برسد.

دوربین جدید قوی تر

دوربین 8 مگاپیکسلی بکار رفته در iPhone 4S کیفیت بالاتری دارد و قادر است عکس با وضوح تصویر 3264x2448 پیکسل بگیرد سرعت عکس برداری آن نیز نسبت به دوربین 5 مگاپیکسلی iPhone 4 حدود 33 درصد افزایش یافته است. اپل سرعت عکس گرفتن دوربین iPhone 4S را با تلفن های هوشمند موجود در بازار مقایسه نموده و آن را برتر از Galaxy S II سامسونگ و HTC Sensation نشان داده است.

iPhone-4S-allthingsd

یکی از قابلیت های جدید و جذاب دوربین iPhone 4S امکان ضبط ویدیو با کیفیت 1080p یا Full HD می باشد که برای اولین بار در iPhone اضافه شده است.

Siri یاور شخصی شما در iPhone

بزرگترین قابلیتی که اپل در این کنفرانس معرفی کرد Siri نام دارد این قابلیت که تنها برروی تلفن iPhone 4S موجود خواهد بود تلفن شما را به یک کامپیوتر تعاملی و اینتراکتیو تبدیل می کند که کاربر می تواند با آن صحبت کند. کاربر می تواند از Siri بپرسد "هوا چطور است؟" تا iPhone گزارش آب و هوا را برایش نمایش دهد. کاربر می تواند عمیق تر شده و وارد جزئیات شود و بعنوان مثال بپرسد "آیا لازم است تا چتر به همراه داشته باشم؟" تا iPhone براساس شرایط آب و هوایی پاسخ درست را به او بدهد. بدنبال غذای مناسب هستید؟ Siri نزدیک ترین رستوران ها را نسبت به مکانی که در آن قرار دارید به شما پیشنهاد می دهد. Schiller از اپل گفت:

[blockquote class="default"]از این به بعد هر زمان که کی برد را در iPhone مشاهده می کنید حتما میکروفن را هم خواهید دید.[/blockquote]

Siri قادر است تا کارهای پیچیده تری نیز انجام دهد. این نرم افزار قادر است متن پیغام ها را بخواند، ملاقات های شما را زمان بندی کند، کارهای شما را یادآوری کند و یا در لغت نامه بدنبال تعریف یک لغت بگردد. Apple برای پاسخ های صحیح از موتور جستجوی Wolfram Alpha و دایره المعارف وی کی پدیا کمک گرفته است.

اگر با Wolfram Alpha کار کرده باشید حتما متوجه قدرت و تنوع امور قابل انجام با Siri شده اید. اگر با موتور جستجوی فوق العاده و متفاوت Wolfram Alpha آشنا نیستد به این مقاله مراجعه کنید.

{gallery}iphone4s/1:78:65{/gallery}

با زومیت همراه باشید تا از وقایع و اخبار دیگر کنفرانس بزرگ اپل مطلع شود.

iPhone 4S در 12 اکتبر یعنی حدود یک هفته دیگر وارد بازار خواهد شد.

نوشته شده در يکشنبه 13 اسفند 1396ساعت 17:01 توسط افسانه عبدالهی|

 فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان موبایل ساماندهی می‌شود

امیر خوراکیان با اشاره به سند ساماندهی فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان موبایل و شبکه‌‌های اجتماعی در داخل کشور که ماه گذشته به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید و ابلاغ شد، گفت: «در این سند وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و قوه قضاییه مکلف شده‌اند که اقدامات لازم برای اجرای آن را انجام دهند و آیین‌نامه‌هایی که لازم است، تهیه کنند.»

وی با تأکید بر اینکه مطابق این سند، دو جهت‌گیری مهم درباره ساماندهی فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در کشور و نیز مدل حمایتی از پیام‌رسان‌های خارجی دنبال می‌شود، افزود: «تاکنون هیچ منطق، مسیر و مدلی برای فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در کشور وجود نداشت و مشخص نبود که این شبکه‌ها بر اساس چه مدلی باید در ایران فعالیت کنند یا چه فرآیندی را طی کنند.»

به گفته‌ی وی، با توجه به اینکه کلیات این سند تصویب شده است، دستگاه‌های مربوطه در حال تبیین جزئیات آن هستند که بعد از تبیین و ابلاغ جزئیات این سند، هر پیام‌رسان خارجی که بخواهد در کشور فعالیت کند باید منطبق بر این ضابطه باشد. به این ترتیب این شبکه‌ها یا این ضوابط را می‌پذیرند و در کشور فعالیت می‌کنند و درصورتی‌که نپذیرند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

بر اساس گزارش خوراکیان، در این مصوبه قرار است شبکه‌های داخلی از نظر دانش و زیرساخت فنی مورد حمایت قرار گیرند تا زمینه‌ی رشد آن‌ها فراهم شود و قدرت رقابت با شبکه‌های مشابه خارجی داشته باشند و به‌عنوان پیام‌رسان‌های مورد اعتماد در داخل کشور، توسط مردم مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی در ادامه گفت: «در حال حاضر فعالیت خوبی در این راستا انجام شده است و حتی ابتکار اولیه برخی مباحثی که در پیام‌رسان‌های خارجی وجود دارد، در کشور ما صورت گرفته است. برای مثال ایجاد «کانال» در یکی از پیام‌رسان‌های خارجی که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابتدا توسط یک پیام‌رسان داخلی ایرانی طراحی و اجرا شد و بعد پیام‌رسان خارجی از روی آن الگوبرداری کرد.»

نوشته شده در يکشنبه 13 اسفند 1396ساعت 17:00 توسط افسانه عبدالهی|

 رجیستر کردن گوشی موبایل امسال اجرا می‌شود

سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: «با جدی‌شدن تصمیم اجرای دوباره‌ی طرح رجیستر کردن گوشی موبایل در کشور، هماهنگی‌های لازم برای آغاز طرح از سال گذشته آغاز شده و جلسات برای رفع ایرادات قبلی با اپراتورها ادامه دارد.«

زارعیان ادامه داد: «اگرچه این طرح قرار بود از ۱۵ مهرماه سال گذشته آغاز شود و به تأخیر افتاد اما طبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز این طرح امسال حتماً اجرا خواهد شد.»

او اضافه‌کرد:«با توجه به شکست طرح رجیستر کردن موبایل در سال ۱۳۸۵، تمام تلاش‌ها بر رفع ایرادات قبلی و اجرای بی‌نقص طرح رجیسر کردن است که هنوز هماهنگی‌ها به نتیجه نهایی نرسیده‌است.»

سخنگوی مخابرات ایران گفت: «در دروه قبلی زیرساخت‌های فنی، فرهنگی و اقتصادی برای اجرا آمده نیود که با توجه به ارتباط مستقیم این طرح با مردم علاوه بر آمادگی اپراتورها، باید شرایط فرهنگی و اقتصادی کاملاً در نظر گرفته شود.»

زارعیان تأکید کرد: «باید تمامی شرایط دور زدن اپراتور برای تغییر شماره سریال (IMEI) توسط نهادهای نظارتی مسدود شود.»

 

نوشته شده در يکشنبه 13 اسفند 1396ساعت 16:59 توسط افسانه عبدالهی|

 آموزش بازی سازی: مقدمه‌ای بر سبک‌های گرافیکی

آشنایی با سبک‌های گرافیکی و تفاوت‌های آن‌ها یکی از نکات مهمی است که هر علاقه‌مند بازی‌سازی باید در رابطه با آن بداند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه شوید.

اگرچه در سال‌های ابتدایی شکل گیری صنعت بازی‌های ویدیویی توسعه‌دهندگان به دلیل محدودیت‌های شدید سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به تولید بازی‌های بسیار ساده‌ای از لحاظ بصری می‌پرداختند ولی امروزه بدون شک مرز‌های تکنولوژی آن قدری پیش رفته و دارد می‌رود که دغدغه‌ی اول توسعه‌دهندگان به جای نگرانی بابت محدودیت‌های آن چنینی پیرامون چگونگی پیاده‌سازی آن به بهترین شکل ممکن است. برای همین امروزه معمولا با خیال راحت سند‌های بازی نوشته می‌شوند و سپس بر اساس آن‌ها تجهیزات و نرم‌افزارهای مورد نیاز آماده می‌شوند.

 

یکی از مباحثی که امروزه و در پس چنین پیشرفت‌های مهمی بسیار اهمیت پیدا کرده است،‌ مبحث مربوط به گرافیک‌ بازی‌های ویدیویی است. اگرچه روزی در عصر طلایی بازی‌های ویدیویی سطح گرافیکی بازی در مقابل گیم‌پلی جذاب آن یک شاخص فرعی به حساب می‌آمد ولی پربیراه نیست که بگوییم برای عده‌ی نه چندان کمی از گیمر‌های امروزی یک گرافیک واقع‌گرایانه با ظاهری پرزرق و برق ارزشی هم‌رده با گیم‌پلی جذاب بازی دارد و شاید یکی از کلیدی‌ترین عناصر در انتخاب یک بازی نوع گرافیک آن باشد. نمونه‌ی بارز این موضوع را می‌توانیم در نگاه عده‌ای به کنسول‌های شرکت نینتندو و بازی‌های آن ببینیم.

همان گونه که مشخص است مبحث جدید مقالات آموزش بازی سازی ما، پیرامون گرافیک بازی‌های ویدیویی است. از بررسی ویژگی‌های انواع گرافیک‌های موجود گرفته تا تکنیک‌هایی که برای دست‌یابی به هر کدام مورد نیاز است. البته یکی از ویژگی‌های چندین مقاله‌ی پیش‌رو توجه ویژه به تازه‌واردان دنیای بازی‌سازی است و از این جهت سعی می‌کنیم قدم‌قدم و با توجه به سلایق مختلف توصیه‌ها و نکاتی را برای این گروه از علاقه‌مندان بیان کنیم. برای همین به شما توصیه می‌کنیم که اگر نگران سبک گرافیکی بازی خود هستید چندین مقاله‌ی پیش‌رو و البته این مقاله را از دست ندهید.

 

سبک‌های گرافیکی (Graphic Styles)

شاید شما تا به حال سبک‌های گرافیکی مختلفی را در بازی‌های ویدیویی مشاهده کرده باشيد ولی در یک دسته‌بندی کلی تمامی آن‌ها به یکی از سه زیر سبک Realistic، Stylized و Abstract تعلق دارند. دقت کنید که سبک‌های گرافیکی مبحثی کاملا جدا از موضوع‌های دو‌بعدی یا سه‌بعدی بودن بازی هستند و برای همین ممکن است بازی شما جدای از این که چند بعدی است و از چه زاویه‌ی ماجرای خود را روایت می‌کند، در یکی از سه سبک گفته شده قرار داشته باشد. 

graphic style

گفتنی است که ما در مقاله‌های آتی به این سبک‌ها و جزییات آنان خواهیم پرداخت اما فعلا بدانید که امروزه تقریبا هیچ محدودیتی برای شما برای دست‌یابی به  هر یک از سبک‌های گفته شده وجود نداشته و صرفا همه چیز وابسته به میزان توانایی‌ و خلاقیت شما در به کارگیری ابزارها و امکانات موجود است. مثلا این روزها موتور قدرتمندی همانند آنریل یا حتی یونیتی به راحتی در اختیار ما است و این در حالی است که تا چندین سال قبل استفاده از فریم‌ورک‌های محدود نهایت امکاناتی بود که یک توسعه‌دهنده‌ی ساده می‌توانست به دست بیاورد.

 

دلایل انتخاب یک سبک گرافیکی

شاید بتوان دلایل ریز و درشت بسیاری در این زمینه درگیر کرد ولی در این بین یک مورد بسیار مهم‌تر از بقیه موارد است و آن هدف شما در ساخت بازی است. این که مثلا شما می‌خواهید یک شوتر خوش‌رنگ و به دور از هر گونه خون و خون‌ریزی تولید کنید حال و هوای بسیار متفاوتی را به نسبت یک شبیه‌ساز جنگ‌جهانی اول می‌طلبد. جنگی که نمونه‌ی بارز کشته شدن میلیون‌ها انسان و جاری شدن خون‌های بسیاری بود.

realims vs stylized

هدف اولیه شما و جامعه هدف‌تان نقش مهمی در انتخاب سبک گرافیکی دارند

با این حال به شما توصیه می‌کنیم که اینقدر مسئله را ساده برای خودتان تجزیه و تحلیل نکنید. کافی است شما برای بازی خودتان یک گرافیک واقع‌گرایانه انتخاب کنید تا آن موقع مجبور شوید تک تک اجزای بازی خودتان را هم بر اساس واقعیت شبیه‌سازی کنید. از حرکت برگ درختان گرفته تا تا فیزیک شخصیت خودتان همه و همه باید به دقت و بر اساس واقعیت پیاده‌سازی شوند وگرنه همانند یک وصله‌ی ناجور بر تن بازی شما خواهند ماند. برای همین گاهی سازنده‌‌های یک بازی به این نتیجه می‌رسند که برای کم کردن هزینه‌ها و همچنین نیروی انسانی مورد نیاز بهتر است کمی گرافیک بازی خود را کاهش داده و روی یک گرافیک نیمه واقعی سرمایه‌گذاری کنند. این گونه دیگر غیرطبیعی بودن مثلا فیزیک راه رفتن یک کاراکتر اصلا توی چشم نمی‌آید و این در حالی است که در حالت قبلی و به دلیل شبیه‌سازی دنیای واقعی هر نقطه‌ی تفاوتی یک اشتباه قلمداد می‌شد.

اما مورد بعدی در زمینه‌ی انتخاب سبک گرافیکی، مسئله‌ی عجیب بازار هدف است! گاهی اوقات شما می‌خواهید بازی خودتان را برای قشر محدودی از انسان‌ها منتشر کنید، همانند آنچه برای بیشتر توسعه‌دهندگان داخلی رخ داده است. در چنین شرایطی بهترین حالت ممکن این است که ما بازی خودمان را ظاهری بسازیم که مورد پسند این قشر محدود باشد. اگرچه اهمیت این موضوع در حد و اندازه‌ی مورد قبلی نیست ولی نمی‌توان آن را هم نادید گرفت. مثلا بازی Pesona 5 را با آن سبک هنری و گرافیکی خاصش در نظر بگیرید. چنین بازی به طور ویژه متناسب با سلیقه‌ی شرق آسیا ساخته شده است و این در حالی است که بسیاری از گیمر‌های مناطق دیگر صرفا به خاطر سبک گرافیکی بازی و گیم‌پلی شرقی آن علاقه‌ای برای بازی کردن این بازی بزرگ ندارند.

persona 5

به طور کلی جدای از این که هدف اولیه شما چیست گاهی اوقات مجبور می‌شوید صرفا برای کم کردن هزینه‌ها و جذب علاقمندان بیشتر در فلان بازار مشخص، تغییراتی را در سبک انتخابی خود برای بازی انجام دهید. البته امروزه بازی‌هایی همانند Limbo و یا Inside به خوبی به ما نشان داده‌اند که ما نمی‌توانیم به طور ۱۰۰ درصدی بعضی مفاهیم را در گرو استفاده از بعضی از سبک‌های گرافیکی بدانیم. برای همین با کمی انعطاف می‌توانیم چند مورد گفته شده را به طور نسبی در بازی خود رعایت کنیم.

 

تفاوت‌های سبک‌های گرافیکی

به طور خلاصه تفاوت دو سبک بزرگ گرافیکی یعنی Realistic و Stylized را می‌توان در پیاده‌سازی آن چه در واقعیت وجود دارد توصیف کرد. در سبک Realistic یا واقع‌گرایانه سعی می‌شود واقعیت بدون کم و کاستی و هیچ گونه اغراقی درون بازی پیاده‌سازی شود. این واقعیت هم می‌تواند یک کاراکتر و هم یک شی باشد. برای همین تشخیص سبک واقع‌گریانه بسیار ساده است. اما در مقابل سبک Stylized که البته معادل مناسبی برای آن پیدا نکردم همواره سعی می‌کند لایه‌هایی از اغراق را وارد خود کرده و به این طریق تعدادی از ویژگی‌های برجسته آن کاراکتر یا شی را دستخوش تغییر کند. البته تقریبا در همه‌ی موارد این تغییرات در جهت ساده‌سازی آن کاراکتر یا مدل صورت می‌پذیرد و از این جهت تشخیص آن از سبک واقع‌گرایانه بسیار راحت می‌شود.realism vs stylized

گفتنی است که سبک Stylized گستره‌ی وسیعی از تکنیک‌های گرافیکی را دربرمی‌گیرد. از گرافیک سل‌شیدینگ (Cell Shading) و حال و هوای مخصوص آن گرفته تا گرافیک‌های ساده دنیای پیکسل آرت همگی جزوی از این سبک گرافیکی هستند. البته گل‌های سرسبد این سبک را می‌توانیم در بازی‌های نینتندو و به خصوص بازی‌های انحصاری آن مشاهده کنیم که هر کدام نوع مشخصی از این سبک گرافیکی را نشان می‌دهند.

گفتنی است که سبک Abstractionism در نقاشی‌ سبکی متشکل از خطوط، رنگ‌ها و اشکال هندسی است که در آن هیچ کاراکتر یا شی به صورت مستقیم حضور ندارد. دقیقا چنین چیزی هم برای این سبک در دنیای بازی‌های ویدیویی وجود دارد و لازم به بیان توضیحات اضافه در این زمینه نیست. یکی از مهم‌ترین نمونه‌های کلاسیک این سبک بازی Tetris است.

بدون شک امروزه بیشترین کاربرد بین این دسته‌های سه گانه را دسته‌ی Stylized دارد که هم گستره‌ی وسیعی از مخاطبان را شامل می‌شود و هم مشکلات و سختی‌های سبک واقع‌گرایی را به دنبال ندارد. به دلیل همین ویژگی‌های مثبت، تمرکز اصلی ما در این دسته از مقالات آموزش بازی‌سازی هم روی همین سبک خواهد بود و از مقاله‌ی بعد روی جوانب این موضوع برای شما صحبت خواهیم کرد.

نوشته شده در چهارشنبه 9 اسفند 1396ساعت 11:27 توسط افسانه عبدالهی|

 جمع بندی مقاله‌های آموزش بازی سازی زومجی

این هفته به جای انتشار قسمت جدیدی از مقالات آموزش بازی‌سازی، تصمیم گرفتیم تا در قالب یک مطلب جمع‌بندی از تمامی مطالب این بخش تا به امروز داشته باشیم.

همیشه یکی از خواسته‌های علاقمندان بازی سازی در سایت زومجی یکپارچه سازی تمامی محتواهای آموزشی قرار گرفته روی سایت بوده است. بالاخره هر چه باشد وقتی شمار مقالات بالا می‌رود، پیدا کردن مقاله‌ای در این میان بسیار سخت و همچنین خسته کننده می‌شود. برای همین پس از درخواست چندین باره‌ی کاربران مقداری موضوع یکپارچه‌سازی مقالات را جلو انداختیم و به همین خاطر سعی کردیم در قالبی تمامی مطالب آموزش بازی‌سازی تولید شده را در فهرست مشخصی آماده کرده و برای شما قرار دهیم. البته با پیشرفت در مباحث آموزشی صد در صد فصل‌ها و سرموضوعات مختلفی مطرح خواهد شد و برای همین سعی می‌شود با بروزرسانی‌های منظم موارد جدید را به این فهرست بیافزاییم. شما به راحتی می‌توانید از فصل مربوطه عنوان مورد نظر را انتخاب کرده و وارد صفحه‌ی مقاله‌ی مربوطه شوید. تنها توصیه‌ای که در این نقطه برای شما داریم این است که می‌توانید برای راحتی دسترسی به این فهرست، آدرس این مقاله را در بخش Bookmarkهای مرورگر خود وارد کرده تا بتوانید بدون معطلی آدرس این مقاله‌ی مرجع را پیدا کرده و برای هر بار مشاهده‌ی آن مجبور به جست‌وجو در سایت زومجی نشوید. همچنین باید بیان کنیم که مقالاتی که کمتر از یک ماه از انتشار آن‌ها گذشته است صرفا برای راحتی علاقمندان در انتها نامشان علامت «*» را همراه خود دارند تا کسانی که آموزش‌ها را از این فهرست دنبال می‌کنند مشکلی بابت شناسایی مقالات جدید نداشته باشند.

البته گفتنی است که نحوه‌ی فصل‌بندی و چینش موضوعات هم ممکن است در گذر زمان دچار تغییراتی شود که البته هدف از این موضوع تنها رسیدن به بهترین ترتیب و قالب و به نوعی همان آموزش گام به گام برای مباحث بازی سازی است. امیدواریم شما هم روزی بتوانید بازی مورد علاقه‌ی خود را بسازید. لطفا اگر نظری در مورد فهرست مطالب منتشر شده دارید حتما آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته شده در چهارشنبه 9 اسفند 1396ساعت 11:26 توسط افسانه عبدالهی|


آخرين مطالب
» <-PostTitle->

Design By : بست بلاگ