آموزش زبان انگلیسی و فرانسه با گلدفیش

چهارشنبه 2 اسفند 1396
13:00
افسانه عبدالهی

 

آموزش زبان انگلیسی همیشه بخشی از برنامه‌های ما بوده است. برنامه‌هایی که گاهی حتی با وجود کلاس‌ها و آموزشگاه‌های مختلف زبان هیچ‌وقت به درستی عملی نمی‌شدند. با این وجود نیاز به آموزش زبان را همواره احساس می‌کردیم و صد البته با دنیای جدیدی که هر روز یک قدم بیشتر در آن پیش می‌رویم نیاز به آموزش زبان بیشتر از پیش خودنمایی می‌کند. آموزش زبان جدید نه تنها شما را با فرهنگ‌های جدید آشنا می‌کند و درک بهتری از جهان رو به رشد پیرامونتان می‌دهد بلکه می‌تواند برای شما فرصت‌های شغلی و درسی بیشتری فراهم آورد. یادگیری زبان تضمینی برای پیشرفت در دنیایی با فرصت‌های جهانی است.

 

هرچند با روند سریع زندگی روزمره فرصت یادگیری و رشد فردی کمتری داریم اما استفاده از تکنولوژی‌های روز آموزشی باعث می‌شود تا بتوانیم در هر مکان و زمان از طریق اینترنت و یا گوشی‌های هوشمند خودمان آموزش و پیشرفت شخصی را هم به برنامه‌هایمان اضافه کنیم.

گلدفیش یک سرویس آموزش آنلاین زبان است که از تکنولوژی‌های روز و محتواهای تخصصی آموزش زبان بهره می‌گیرد تا به شما در آموزش یک زبان جدید و پیشرفت شخصی کمک کند.

گلدفیش که با آموزش زبان انگلیسی و فرانسه کار خود را شروع کرده است دوره‌های آموزشی زبان را با در نظر گرفتن رده‌های سنی مختلف و توانایی افراد تدوین کرده است تا طیف گسترده‌ای از موضوعات و سطوح یادگیری از حروف الفبا و رنگ‌ها تا آموزش لغات و تلفظ و گرامر زبان انگلیسی  را پوشش دهد. سرویس آموزش زبان گلدفیش حتی می‌تواند شما را برای آزمون تافل و آیلتس و مکالمه زبان انگلیسی آماده کند.

 

3-w600
 

 

علاوه بر محتوای آموزشی که توسط مدرسین و متخصصین آموزش زبان تهیه شده است، گلدفیش سیستم آموزش هوشمندی دارد. با گذراندن آزمون تعییین سطح، نقطه شروع آموزش زبان شما به صورت هوشمند تعیین می‌شود و در ادامه با در نظر گرفتن روند آموزشی شما، سوالات تکراری و ساده و خسته‌کننده شما را آزار نخواهد داد.

گلدفیش با گیمیفیکیشن(بازی‌وار‌سازی) تلاش می‌کند تا آموزش زبان را برای شما جذاب کند. روند آموزشی خود را با امتیازهای هر دوره و بسته آموزشی می‌توانید رهگیری کنید و بهبود ببخشید.

 

5-w600
 

 

همچنین علاوه بر این ویژگی‌های نرم‌افزاری پس از پاسخ به هر سوال دسترسی آسان به نکات گرامری زبان انگلیسی و یک دیکشنری حاوی معنی سر‌راست کلمات استفاده شده روند یادگیری شما را تکمیل می‌کند.

 

Goldfish question page-full-w600
 

 

استفاده از گلدفیش به مدت ۱۵ روز بدون محدودیت رایگان است که با دعوت از دوستان خود می‌توانید این مدت زمان را افزایش دهید. بعد از اتمام دوره رایگان آموزش زبان همچنان می‌توانید روزانه از دو بسته آموزشی به رایگان استفاده کنید و یا برای ادامه آموزش دوره‌های زبان بدون محدودیت از اشتراک‌های ماهانه گلدفیش استفاده کنید.

می‌توانید از سرویس آموزش زبان گلدفیش به صورت آنلاین و از طریق مرورگر خود بر روی همه پلت‌فرم‌ها استفاده کنید و یا از اپلیکیشن آموزش زبان گلدفیش بر روی آندروید بهره بگیرید.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

گوگل ادامه فعالیت نسخه ی مخصوص آموزش پلی استور را متوقف خواهد کرد

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:58
افسانه عبدالهی

 

حدود دو سال پیش بود که گوگل از نسخه ی جدیدی از Play Store که به طور ویژه برای آموزش و اپ های آموزشی طراحی شده بود پرده برداری نمود. هدف از آن نیز هموار ساختن راه ورود تبلت های اندرویدی به مدارس و دیگر ارگان های آموزشی بود. اما از آن زمان تاکنون دیگر هیچ خبری از این ورژن و توسعه و تکامل آن وجود نداشت تا اینکه امروز شرکت ساکن مانتین ویو اعلام داشته به زودی به ادامه کار این استور خاتمه خواهد بخشید.

بر اساس گزارشی که وب سایت TechCrunch منتشر نموده، گوگل تا یک ماه دیگر فروش گواهینامه ی Google Play for Education را متوقف خواهد نمود و در نتیجه ی آن، مدارس و آموزشگاه ها دیگر قادر نیستند تا اپلیکیشن های آموزشی مورد نظر خود را در حجم بالا خریداری نموده و در اختیار دانش آموزانشان قرار دهند.

البته این کمپانی یادآوری نموده که همچنان به پشتیبانی از کاربرانی که از تبلت های اندرویدی و اپلیکیشن های Play for Education استفاده می کنند ادامه خواهد داد.

گفته می شود متوقف شدن این پروژه چندان هم به ضرر گوگل نخواهد بود زیرا هدف آن ترویج استفاده از تبلت های اندرویدی بوده. این دیوایس ها اگرچه در دو سال اخیر چندان مورد توجه مراکز آموزشی نبوده اند اما در مقابل، کروم بوک ها در این عرصه بسیار خوب ظاهر شده اند.

البته دستگاه های مورد اشاره یا همان کروم بوک ها رقیبانی همانند اپل و مایکروسافت نیز دارند و از این رو اهالی مانتین ویو در تلاش هستند تا با ایجاد تغییرات اساسی در ChromeOS قابلیت هایی بیشتری به آنها اضافه نمایند و از آنجا که تمرکز گوگل روی کروم بوک ها قرار گرفته ترجیح داده شده تا برنامه مورد بحث را به طور کلی از چرخه توسعه بیرون بگذارند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

نخستین محصول واحد آموزش جهانی سونی با نام Koov معرفی شد

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:58
افسانه عبدالهی

 

در سرتاسر دنیا، دولت ها و مراکز آموزشی سعی دارند که از همان سنین پایین، کدنویسی را به کودکان یاد دهند و شرکت های زیادی هم هستند که دوست دارند در ازای دریافت مبلغی در طرح های اجرا شده برای این منظور مشارکت نمایند.

سونی یکی از موخرانی است که به تازگی قدم به این عرصه گذاشته و در همین راستا از محصولی به نام «بلوک های بومی دیجیتال» کوو (Koov) پرده برداشت. Koov را می توان نخستین محصول واحد آموزش جهانی تازه سونی دانست که در واقع بخشی از طرح موسوم به STEM101 (برگرفته از سرواژه چند لغت به معنای علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات) این شرکت به حساب می آید.

سونی در توضیحات خود پیرامون Koov آن را به نوعی «کیت آموزشی ساخت ربات» تشبیه کرده که مانند کیت های Mindstorm و WeDo2.0 لِگو از بلوک های [نیمه شفاف] و یک میکروکنترلر تشکیل شده است.

این شرکت مدعی شده که کیت Koov فراگیران را به «بازی کردن با 7 نوع بلوک نیمه شفاف، کد نویسی با کنترل کردن شی سر هم شده از طریق نرم افزار کامپیوتری، و خلق کردن به واسطه پرورش تخیل» ترغیب خواهد کرد.

با این همه، ویدئویی که در ادامه خواهید دید نوعی زبان برنامه نویسی به سبک ویژوآل را نشان می دهد که تعدادی کنترل حرکتی برایش در نظر گرفته شده و نوعی منطق «آینده نگرانه ای» دارد. علاوه بر اینها، ماشین هایی به سبک WeDo نیز در آن دیده می شوند. ویدئوی دیگری که «stories» یا داستان ها خوانده شده دانش آموزی را به تصویر می کشد که سعی دارد از طریق بلوک های Koov یک گیتار بسازد و سپس به عنوان بخشی از پروسه یادگیری «خلق» با آن قطعه ای موسیقی را بنوازد.

سونی برای توسعه این کیت ها با یک شرکت ژاپنی به نام Artec Co وارد همکاری شده که هم اکنون کار ساختشان را بر عهده دارد. این غول ژاپنی هم قرار شده نرم افزار، دانش فنی و فعالیت های بازاریابی محصول نهایی را بر عهده بگیرد.

Koov به عنوان نخستین محصول واحد آموزش جهانی سونی در تابستان امسال عرضه می شود با این همه شرکت مورد بحث اعلام داشته که این کیت در برنامه موسوم به «تفکر، ساخت و احساس» تنها عامل «ساخت» به شمار می رود و در نتیجه انتظار می رود که به زودی شاهد معرفی محصولات بیشتری در این زمینه از سوی این کمپانی باشیم.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

14 ربات خودآموز و متصل گوگل به یکدیگر آموزش می دهند

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:57
افسانه عبدالهی

 

محققین گوگل در تلاش اند تا نحوه یادگیری ربات ها را ارتقاء داده و آن ها را به یک شبکه متصل کنند تا آموخته های هر ربات، به فهم دیگری نیز کمک کند و از تجربه دوباره یک مسئله جلوگیری به عمل آورد. سرگی لوین و تیم تحقیقاتی اش، 14 بازوی رباتی را به یک شبکه متصل کردند و بالای ظرفی پر از اشیاء مختلف با ابعاد و ظاهر مختلف قرار دادند تا بازوها یاد بگیرند چگونه هر شیئ را باید بلند کنند.

اکثر کودکان یک ساله به اندازه کافی کنترل روی بدن خود دارند و می دانند چگونه باید چیزهای مختلف را بدون آسیب رساندن به خود، دست بگیرند. اما همین مسئله برای ماشین ها به غایت سخت و دشوار است. بازوهای رباتیک عمدتا به گونه ای طراحی می شوند که یک جسم خاص با ابعادی تغییر ناپذیر را گرفته و رها کنند. حالا تصور کنید قرار گرفتن در محیطی که پر است از اجسام مختلف، چه چالشی می تواند ایجاد کند.

در انتهای هر روز کاری، پژوهشگران داده های ثبت شده توسط هر ربات را جمع آوری کرده و به شبکه اطلاعاتی افزودند تا ربات های دیگر نیز آموزش ببینند. پس از 800 هزار بار تلاش برای گرفتن اجسام، ربات ها بالاخره یاد گرفتند که چگونه در حین عمل، رفتار خود را اصلاح کرده و جسم را به درستی بگیرند.

لازم به ذکر است که پژوهشگران هیچ آموزشی به ربات ها نداده اند و طی تکرار و تمرین همه چیز را آموخته اند. طی این دوره، میزان خطا از 100 درصد به 18 درصد کاهش پیدا کرده و با افزایش طول دوره، قطعا این میزان کاهش هم پیدا می کند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

بررسی اپلیکیشن دانا؛ محصول جدید ایرانسل برای آموزش الکترونیکی

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:52
افسانه عبدالهی

 

یکی از هزاران مزیتی که اینترنت در این سال ها برای مردم به ارمغان آورده، الکترونیکی و غیرحضوری شدن کارهاست. این روزها دیگر کمتر کسی برای پرداخت قبوض آب و برق، انجام امور بانکی، خرید بلیت و در جدیدترین مورد کسب مدارک معتبر علمی و دانشگاهی از خانه اش خارج می شود، چرا که کلیه این کارها را می توان از طریق یک اسمارت فون کوچک متصل به اینترنت هم انجام داد.

در راستای هدف کاهش نیاز به حضور فیزیکی در مراکز علمی برای کسب مدرک، یکی دو سالی هست که سرویس های آموزش الکترونیک نیز قدم به بازار اپلیکیشن های ایرانی گذاشته اند که حتما با نمونه های مشهور آنها همچون «نیمکت» و «مکتب خونه» آشنا هستید.

با توجه به اهمیت این موضوع و استقبال روزافزون مردم از مقوله آموزش الکترونیکی، اپراتور دوم تلفن همراه کشور با معرفی اپلیکیشنی تحت عنوان «دانا»، آخرین توسعه دهنده ای است که قدم در این وادی گذاشته است.

دانا اپلیکیشنی است که می تواند در مباحثی همچون مدیریت، کامپیوتر و نرم افزار، بازاریابی، زبان و ... شما را وارد دوره های آموزش مجازی از نهادهای معتبر کرده و حتی زمینه را برای کسب مدرک از مدرسین این مباحث برایتان فراهم کند.

در ادامه بر قابلیت های دانا و دوره های مجازی که ایرانسل برای کاربرانش تدارک دیده نگاهی خواهیم داشت.

 

Dana 112
 

 

نخستین چیزی که با ورود به دانا نظرتان را جلب می کند، طراحی بسیار خوب و استاندارد رابط کاربریست. منوهای منظم و خلوت، رنگ آمیزی چشم نواز محیط، فونت های خوانا و بارگذاری نرم و روان صفحات مهم ترین خصوصیات UI دانا هستند که مسلما بر ایجاد یک تجربه کاربری عالی در آن نیز اثرگذار بوده اند.

پیش از ورود به اپ لازم است که در آن ثبت نام کنید، چه از طریق وبسایت ایرانسل و چه از راه فعالسازی پیامکی. با این کار دسترسی به اپ برایتان باز شده و حالا می توانید به تکمیل اطلاعات پروفایلتان بپردازید.

منوی اصلی اپ به نمایش دسته بندی ها اختصاص داده شده، هر چند که با بیرون آوردن منوی کشویی از سمت راست صفحه قادرید به یک باره به کلیه بخش های دانا دسترسی داشته باشید.

در حال حاضر دسته بندی های دانا مواردی که در تصویر بالا می بینید را شامل می شوند: مدیریت، کامپیوتر، سبک زندگی، مالی، بازاریابی، بهداشت، زبان، مهارت های فردی و استارتاپ ها؛ تقریبا تمام مهارت هایی که برای شروع یک کار تکنولوژی محور لازمشان دارید.

 

Dana 2
 

 

مؤسسات آموزشی معتبری همچون مجتمع فنی تهران و دانشگاه صنعتی شریف، حامی ایرانسل در پروژه دانا هستند که دوره های آموزشی ویژه خود را در آن ارائه کرده اند.

این دوره های آموزشی محتوایشان را به صورت ویدئویی و جزوات پی دی اف ارائه می کنند و موارد رایگان و پولی را شامل می شوند. حتی با گذراندن بعضی از آنها می توانید با شرکت در یک آزمون مجازی، مدرک خود را از نهاد بانی آن دوره دریافت کنید.

جهت آزمایش اپ، ما دوره آموزش برندینگ را برگزیدیم. با ورود به صفحه دوره می توانید از بالای صفحه تیزر آشنایی با مباحث مطرح شده در آن را ببینید و از زیر همان قسمت اطلاعات لازم همچون مدت دسترسی، مدت دوره و هزینه ثبت نام در آن را مطالعه نمایید.

 

Dana 3
 

 

ویدئوهای آموزشی دوره ای که امتحانش کردیم، چه با اینترنت وای فای و چه دیتا به سرعت و بدون بافرینگ بارگذاری می شدند، هر چند که کیفیت چندان جالبی نداشتند. البته به احتمال زیاد در نظر گرفتن این کیفیت پایین، تصمیم خود ایرانسل برای پوشش مناطقی با اینترنت ضعیف تر بوده. متأسفانه این ویدئوها را نمی توان برای مشاهده در وقتی دیگر دانلود کرد، اما این کار را برای جزوات پی دی اف دوره ها می توانید انجام دهید.

 

Dana 4
 

 

کلیه دوره هایی که مشغول گذراندن شان هستید در منوی دوره های من دانا قابل مشاهده اند، و تا اتمام آنها می توانید روند پیشرفت خود و نمره ای که از آن کسب می کنید را مشاهده کرده و برای مطالعه مباحث به خوبی زمان بندی کنید.

 

Dana 5
 

 

تعداد دوره های آموزشی دانا در مرحله کنونی چندان زیاد نیست، و حوزه های بسیاری هستند که هنوز در آن پوشش داده نشده اند. با این حال امید می رود که در بروزرسانی های بعدی اپ شاهد اضافه شدن آنها به آرشیو دوره های آموزشی دانا باشیم.

در مجموع دانا با عملکرد قابل قبولی که در این نسخه از خود به نمایش گذاشته، پتانسیل بسیار بالایی برای رسیدن به محبوبیت اپلیکیشنی همچون نیمکت دارد. این اپلیکیشن برای پلتفرم اندروید منتشر شده و می توانید از طریق لینک زیر آن را دریافت کرده و امتحان کنید.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

مایکروسافت از ماینکرفت برای آموزش هوش مصنوعی بهره می گیرد

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:51
افسانه عبدالهی

 

در سال 2014 میلادی که مایکروسافت شرکت Mojang را در ازای مبلغ 2.5 میلیارد دلار خریداری کرد، تصمیمش این بود که با بهره گیری از بازی محبوب آن یعنی ماینکرفت به حوزه گیمینگ موبایل راه پیدا کند.

حالا پژوهشگران این شرکت تلاش دارند تا با استفاده از پلتفرم تازه ای به نام AIX به هوش مصنوعی خود بالا رفتن از تپه در بازی های جهان-باز را یاد بدهند و هدف کلی شان هم آموزش چیزی است که از آن تحت عنوان «هوش عمومی» یاد شده؛ منظور توانایی در یادگیری درس های مختلف از محیط و تصمیم گیری است.

مایکروسافت در مطلبی که پیرامون همین مساله منتشر شده آورده است:

یک الگوریتم کامپیوتری شاید بتواند وظایفی را بر عهده گرفته و آنها را به خوبی یک بزرگسال یا حتی بهتر از او انجام دهد، اما از نظر سطح اطلاعات ورودی شامل نور، بو، لمس، صدا و مواردی از این دست با یک نوزاد برابری نمی کند و مثلا متوجه نمی شود که اگر گریه کند ممکن است مادر به او شیر دهد.

با در نظر داشتن همین مساله، لازم است که هوش مصنوعی مایکروسافت رویکردهای مختلفی را به خدمت بگیرد و با مشکلات مختلف از جمله افتادن در رودخانه مواجه شود.

تیم توسعه دهنده این الگوریتم نیز قصد دارد که از ماینکرفت برای این منظور استفاده کند زیرا برخلاف بازی های ساده تری که پیشتر برای آموزش دادن به هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گرفته اند، این بازی فرصت های به مراتب بیشتری را ارائه می دهد و از انعطاف پذیری بالاتری برای یادگیری عوامل برخوردار است. این بازی همچنین به محققان امکان می دهد تا روی تجربیات پیچیده تری که درون دنیای مجازی وجود دارد نیز کار کنند.

پلتفرم AIX در داخل مایکروسافت و توسط فردی به نام کاتجا هافمن در آزمایشگاه این شرکت واقع در کمبریج معرفی شد و به کاربران امکان می دهد که روی پروژه های AI در ماینکرفت کار کنند.

این شرکت مرحله تست بتای پلتفرم خود در گروه کوچکی از کاربران را مدتی است که آغاز کرده و قصد دارد در تابستان امسال آن را به صورت عمومی ارائه نماید.

پلتفرم یاد شده همچنین جدیدترین ابزاری است که توسط یکی از سنگین وزنان دنیای فناوری با جامعه توسعه دهندگان به اشتراک گذاشته می شود تا هوش مصنوعی و پردازش مبتنی بر یادگیری را وارد سطح تازه ای نماید.

اگر خاطرتان باشد اوایل امسال بود که مایکروسافت کیت توسعه نرم افزاری خود برای تشخیص کلام مبتنی بر شبکه های عصبی انسانی را به صورت اپن سورس در آورد. در نوامبر سال قبل نیز گوگل سیستم یادگیری ماشینی خود به نام TensorFloww را ارائه نمود که کار سرچ تصویری را راحت تر می کند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

ال جی نحوه اتصال 360 CAM با موبایل G5 و کار با آن را آموزش می دهد [تماشا کنید]

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:50
افسانه عبدالهی

  تلفن هوشمند G5، پرچمدار جدید ال جی به تازگی و در کنگره جهانی موبایل رونمایی شد اما در این بین، شرکت کره ای تنها به معرفی یک موبایل اکتفا نکرد.

شرکت یاد شده از ابزارهای جانبی در کنار این موبایل پرده برداشت و لقب «دوستان» را به آنها داد. 360 CAM، یکی از همان دوستان G5 است که اکنون از سوی شرکت کره ای عرضه گشته و همانگونه که از نامش پیداست، به شما اجازه می دهد ویدیو و تصاویر ۳۶۰ درجه به ثبت برسانید.

360 CAM از سنسوری ۱۳ مگاپیکسلی بهره مند است که تصاویر یا ویدیوهایی که ضبط می کند را به شکل مستقیم در یک کارت حافظه microSD جای می دهد.

اکنون شرکت ال جی، در یک ویدیوی جدید نحوه آغاز به کار 360 CAM را نمایش می دهد و می گوید که کاربر در تلفن همراه G5، می تواند توسط Friends Manager، به شکلی کاملا ساده و به دور از مراحل پیچیده، به دوربین 360 CAM متصل شود. لازم به اشاره است که دوربین مذکور، با قیمتی معادل ۱۹۹ دلار از سوی ال جی عرضه شده است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

آپدیت سالانه ویندوز 10 تمرکزی ویژه روی مسائل آموزشی در مدارس دارد

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:48
افسانه عبدالهی

 

آپدیت سالانه ویندوز 10 قرار است علاوه بر بهبود عملکرد دستیار کورتانا و پشتیبانی از قلم، تمرکز ویژه ای روی مسائل آموزشی داشته باشد و چند اپ جدید برای مدارس با خود به همراه می آورد. با افزایش استفاده از کروم بوک در مدارس، مایکروسافت می خواهد راه اندازی ویندوز 10 روی کامپیوترهای متصل به یکدیگر را بهبود ببخشد.

بعد از عرضه آپدیت سالانه، معلمان می توانند به کمک اپلیکیشن «راه اندازی پی سی های مدرسه» دستگاه های را به یکدیگر متصل کنند. به گفته مایکروسافت لاگین در اکانتی جدید برای نخستین بار حدود 26 ثانیه طول می کشد اما بعد از آن، این مدت زمان به تنها 6 ثانیه کاهش می یابد که سرعتی به مراتب بیشتر از ورژن های قبلی ویندوز است.

Microsoft Classroom هم یکی از بخش های جدید Office 365 است که با محوریت آموزش ساخته شده و به معلمان اجازه می دهد تا به صورت همزمان مدیریت کلاس درس خود را برعهده بگیرند. مدارس هم چنین می توانند از قابلیت «سینک اطلاعات مدارس» (SDS) مایکروسافت برای ادغام اطلاعات Classroom با داده های قبلی خود استفاده نمیاند. علاوه بر این، اپلیکیشنی برای برگزاری امتحانات امن نیز در نظر گرفته شده که به برگزاری امتحانی استاندارد در سراسر مدرسه کمک می کند. به کمک یکی دیگر از اپ های Office 365 به نام Microsoft Forms معلمان قادر به جمع آوری آمار و امتحانات خواهند بود.

صادقانه باید گفت جای تعجب دارد که مایکروسافت زودتر دست به چنین حرکتی نزده بود؛ خصوصا در مدارس آمریکایی که بسیاری از کارها به صورت اینترنتی و کامپیوتری دنبال می شوند. اما در هرحال شکی نیست که مایکروسافت دارد گامی بلند در راستای بهبود آموزش در مدارس بر می دارد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

محققان دانشگاه هاروارد رباتی برای آموزش کدنویسی به کودکان ساخته اند

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:48
افسانه عبدالهی

 

اگر فرزندی در خانه دارید و می خواهید تمام توجه و تمرکزش را به انجام کاری معطوف نمایید باید فعالیتی را برای او انتخاب کنید که چنین پتانسیلی را داشته باشد. به همین خاطر است که گروهی از متخصصان رباتیک موسسه Wyss هاروارد «روت» را ابداع کرده اند.

روت (Root) نوعی ربات شش ضلعی و کوچک است که برای برانگیختن علاقه مندی کودکان و جلب توجه شان به کد نویسی طراحی شده. این ربات روی تخته های سفید می خزد و با استفاده از ماژیک و پاک کن آن، دستورات یا کدهایی را روی تخته ایجاد می کند.

بچه ها هم می توانند با حرکت دادن آیکون هایی که در داخل اپ همراه این ربات به نام Square قرار دارد حرکت آن را تحت کنترل خود در بیاورند و تنها کافیست حدس بزنند که بعد از انتخاب یک آیکون خاص و قرار گرفتن آن در یک موقعیت چه اتفاقی رخ می دهد.

بنابراین حتی خردسالان و اطفال خیلی کوچک هم می توانند ربات را وادار به ترسیم یک فرمان کرده و سپس آن را پاک نماید. بچه هایی هم که سن و سال بیشتری دارند می توانند از حالت های پیشرفته تر اپلیکیشن و اینترفیس متنی آن استفاده نمایند.

چون این ربات می تواند به صورت در لحظه و آنی نشان دهد که کد نوشته شده چه نتیجه ای دارد، مطمئنا شمار زیادی از اطفال به استفاده از آن جلب خواهند شد. Zivthan Dubrovsky محقق ارشد رباتیک این موسسه در رابطه با روت اظهار داشت:

ما در دنیای دیجیتالی زندگی می کنیم اما مدارس کد نویسی را به کودکان یاد نمی دهند. آمریکا برای رقابت در این دنیا به برنامه نویس های کامپیوتری نیاز دارد. 71 درصد از مشاغل جدید در رشته های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی حول محور کدنویسی هستند. اگر بتوانیم این مشکل را حل نماییم آنگاه گامی قابل توجه را به سمت جلو برداشته ایم.

این تیم همچنان تلاش دارد شرکایی را برای آوردن روت به کلاس های درس پیدا کند و اگر موفق شود به هدف اعلام شده دست پیدا کند آنگاه قصد دارد نوعی محیط آموزشی را طراحی کند که در آن کودکان امکان می یابند کلیه قابلیت های این ربات را کشف نمایند.

 

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

هوش مصنوعی و نقش آن در بهبود نظام های آموزشی؛ بیل گیتس از برنامه هایش در مورد یادگیری «شخصی سازی شده

چهارشنبه 2 اسفند 1396
12:47
افسانه عبدالهی

 

ظهور و رواج تلفن های هوشمند، نحوه تعاملات دانشجویان و دانش آموزان را به کلی متحول کرد و روش های تازه ای را برای سرگرم شدن پیش روی آنها قرار داد. اما کلاس های درسی که این قشر بخش اعظمی از زمان خود را در آنها صرف می کنند همچنان در مقابل این تغییر ایستادگی می کنند. از سویی هم تکنولوژی در محیط های آموزشی حضوری دیرینه داشته است و نمی توان افزوده شدن کلاس های کامپیوتر به رشته های مختلف دبیرستانی را نادیده گرفت.

در اغلب مدارس دنیا، خصوصا در کشورهای در حال توسعه، رویکرد و روش اتخاذ شده برای تدریس یکی است؛ یعنی فردی به عنوان معلم پیام های آموزشی یکسانی را برای گروه هایی حدودا 30 نفره صادر می کند و در این میان پیشرفت های فردی دانش آموزان در دروس کاملا نادیده گرفته می شوند.

حالا خوشبختانه، مدیر کهنه کار و انسان خوش قلب حوزه تکنولوژی تلاش دارد که این مساله را تغییر دهد. بیل گیتس و همسرش که برای انجام این قبیل فعالیت ها بنیادی به نام بیل و ملیندا گیتس را راه اندازی کرده اند از طریق همین نهاد بودجه ای بالغ بر 240 میلیون دلار را تا به امروز صرف توسعه رشته ای به نام «یادگیری شخصی سازی شده» کرده اند.

در این طرح، معملمان نقشی مرکزی را در کلاس های درس ایفا می کنند اما دیگر کمتر درس خواهند داد و بیشتر نقش یک مربی را خواهند داشت که استعدادهای دانش آموزانش را در جهت درست پرورش می دهد.این رشته در واقع مجموعه ای از طرح ها را شامل می شود که عمدتا هم پیاده سازی شان بر عهده شرکت های خصوصی گذاشته شده و این سازمان های خصوصی در واقع تلاش دارند نرم افزارهایی را توسعه دهند که براساس عملکرد هر دانش آموز برنامه های تدریس اختصاصی و ویژه ای را ارائه می کنند و چنانچه فرد در حوزه ای مشکل داشته باشد آنقدر پیرامون آن موضوع به او تمرین می دهند که به درجه مهارت و استادی در آن برسد.

اما همانطور که گفته شد، طیف وسیعی از استارتاپ ها در اجرای این طرح به ایفای نقش پرداخته و مشارکت دارند و خوشبختانه چندی است که توجه شرکت های بزرگ نیز به این ایده جلب شده است. در سال 2014 میلادی، گوگل سایتی به نام Classroom را راه اندازی کرد که به دبیران امکان می دهد اخبار و اطلاعیه های کلاسی و تمرینات را از طریق آن در اختیار دانش آموزان قرار داده و تکالیفاشان را جمع آوری کرده و نمره بدهند.

سال گذشته فیسبوک هم از همکاری اش با مدارس Summit Public خبر دارد (که بنیاد گیتس نیز یکی از سرمایه گذارانش است) تا از این طریق نرم افزارهای یادگیری شخصی سازی شده ای را ارائه نموده و آنها را به رایگان در اختیار علاقمندان قرار دهد.

این هفته گیتس سخنرانی کوتاهی را در اجلاس موسوم به ASU GSV ایراد کرد که در واقع نوعی کنفرانس آموزشی در سن دیگو است. او در جریان صحبت های خود از چشم اندازهای بنیاد بیل و ملیندا گیتس برای شتاب دادن به طرح آموزش شخصی سازی شده در سرتاسر دنیا سخن به میان آورد. وی از سرمایه گذاران خواست تا نگاه جامع و دوراندیشانه تری نسبت به حوزه آموزش داشته باشند و از مدیران مدارس نیز درخواست کرد که با راه اندازی برنامه های پایلوت، خرید محصولات و خدمات آموزشی را سرعت ببخشند و برای تشخیص میزان بهره وری محصولات مختلف نیز عملکرد آنها را با داده های استاندارد بسنجند.

گیتس همچنین به کارآفرینان گفته است که برای تشخیص میزان بهره وری محصولات خود بودجه ای را کنار بگذارند و در ادامه داده های مربوط به نتیجه کارشان را منتشر کنند تا مدارس دیگر نیز به استفاده از رویکردهای آموزشی شخصی سازی شده تشویق شوند.

سال گذشته خبرنگار ورج مصاحبه ای را در هتل Grand Hyatt منچستر با گیتس انجام داد تا نظرش را در مورد آموزش شخصی سازی شده و روش های تدریس جویا شود. خلاصه آن نشست و مصاحبه اخیر گیتس با این خبرنگار در جریان کنفرانس هفته قبل را می توانید در ادامه مطالعه نمایید.

کازی نیوتون: به نظرم اگر بگوییم عاشقان تکنولوژی همواره توجه ویژه ای به نحوه اثرگذاری آن روی روش های تدریس ندارند، پر بیراه نگفته ایم. سوال اینجاست: یادگیری شخصی سازی شده دقیقا چه کاری برای دانش آموزان انجام می دهد [البته در مدارسی که این شیوه تدریس هم اکنون روی آنها پیاده سازی می شود]؟ و به نظر شما این شیوه تدریس در آینده چه فرصت هایی را به وجود می آورد؟
Microsoft chairman and chief software architect Bill Gates delivers a surprise lecture Oct. 12 in Computer Science 302, Introduction to Programming, a class normally taught by graduate student and teaching assistant Aneesh Karve. As "guest lecturer," Gates talked about the promise of the technology and responded to student questions. The surprise lecture was videotaped for a later segment on mtvU, a 24-hour college network. ©UW-Madison University Communications 608/262-0067 Photo by: Jeff Miller Date: 10/05 File#: D100 digital camera frame 14327
 

Microsoft

بیل گیتس: خوب به اعتقاد من واژه «یادگیری شخصی سازی شده» معنا و مفهوم دقیقی ندارد. به طور کلی اما ایده اصلی این است که آدم ها نرخ پیشرفت متفاوتی در زمان یادگیری دارند. اگر در کلاس درس، شما جلوتر از محتوایی هستید که به افراد دیگر یاد داده می شود، اصلا خوب نیست و این مساله میتواند باعث خستگی تان شود. اگر هم عقب تر از دیگرانید، آنگاه احتمالا همواره شاکی هستید که درس را متوجه نمی شوید.

برای خود من، یکی از جالب ترین حوزه هایی که شما رویش تمرکز کرده اید، دوره های جبرانی در دانشگاه های مختلف است. این دانشگاه ها در حالی از دانشجویان درخواست می کنند هزینه بالای شرکت در کلاس های جبرانی را بپردازند که اعتباری برای خود دانشجو به دنبال نداشته و حتی مدرکی هم بابت گذراندن آنها دریافت نمی کنند. شما در صحبت های خودتان گفتید موسساتی که از نرم افزارهای یادگیری شخصی برای دوره های جبرانی بهره می گیرند شمار فارغ التحصیلانشان دو برابر است؟ دقیقا چگونه؟ چرا باید نرم افزارها بهتر از متدهای سنتی باشند؟این مساله خصوصا در دروس علوم و ریاضی اهمیت پیدا می کند و اگر در کلاس های درس در مورد موضوعاتی صحبت شود که تعریف درستی برایشان نداشته باشید، آنگاها اوضاع خیلی بد خواهد بود و متاسفانه راهی که بشود با بقیه هم کلاسی هایتان هم سطح شوید هم وجود ندارد.

دبیرستان و دانشگاه یک مرز مشخص دارد و آن مرز امتحان ورودی خاصی است که دانش آموزان برای وارد شدن به این موسسات آموزشی باید آن را پشت سر بگذارند. در ادامه بسته به اینکه نمره کسب شده توسط فرد در دروس مختلف چه باشد، اگر نمره پایین باشد، فرد در کلاس های جبرانی قرار داده می شود و در آن دوره ها، مباحث دوره دبیرستان از نو به او آموزش داده میشوند.

آنها در واقع نتایج تست شما را دستکاری نمی کنند و جوابی که بعد از آزمون به شما می دهند به صورت صفر و یک است؛ یعنی یک فرد یا خوب است و می تواند در کلاس های جدید شرکت کند یا خوب نیست و باید دروس جبرانی را پشت سر بگذارد و علت اینکه شمار افراد انصرافی در دوره های آموزش عالی [در آمریکا البته] تا این اندازه بالاست نیز همین مساله است. اما اگر یکی از ابزارهای شخصی سازی را مورد استفاده قرار دهید، برنامه کلیه متغیرها، نمودارها و اطلاعات لازم را برایش شما طبقه بندی می کند و با جزئیات وضعیت تحصیلی تان را نشان میدهد.

به عنوان مثال درس ریاضی حاوی صدها مفهوم تازه است و این ابزارها به نوعی نقاط ضعف شما را در هر یک مشخص خواهند کرد. در مرحله بعد، فرد می تواند در کلاس های عادی شرکت نماید منتها به میزان متفاوت از دیگران و دیگر نیازی نیست که یک سال کامل درس های جبرانی ریاضی را پشت سر بگذارد. افراد زیادی هستند که می توانند این دروس را ظرف یک یا دو ماه پشت سر بگذارند. خوبی یادگیری شخصی سازی شده هم این است که شما خودتان را می شناسید و می دانید که در یک درس چه سطحی دارید و برای رسیدن به یک سطح خاص لازم است چقدر دیگر تلاش کنید.

در مورد دانش آموزان و دانشجویانی که بعد از دادن آزمون ورودی مشخص می شود عقب تر از هم کلاسی هایشان هستند نیز، وقت بیشتری از زمان معلم به آنها اختصاص داده می شود. علاوه بر این، اگر امکانی فراهم شود که فعالیت دانش آموزان در یک کلاس دنبال شود و مشخص گردد که چه کسی سریع تر از دیگری پیشرفت می کند، بسیار در بهبود سطح علمی آنها تاثیر خواهد داشت.

وقتی گروهی از دانشجویان روی یک موضوع مشکل داشته باشند و گروهی روی یک موضوع دیگر، آنگاه نوعی ناهمگونی در محیط آموزشی به وجود می آید و این مساله ایست که در کلاس های درس مرسوم به وفور به چشم می خورد.

تا به اینجای کار، دقیقا مشخص نیست که نرم افزارهای «یادگیری شخصی سازی شده» چه شکل و شمایلی دارند و چه عملکردی خواهند داشت. آیا انتظارتان این است که مدل استاندارد از این شیوه آموزشی در آینده ارائه خواهد شد یا اینکه قرار است مرتبا تغییر یابد؟

 

a4s_GATES102515d_16147380_8col
 

 

من معتقدم اتفاقی که برای این نرم افزارها رخ می دهد درست مانند کتب درسی است، بدان معنا که برخی از آنها در نهایت سهم بالایی از  بازار را به خود اختصاص خواهند داد. در آمریکا پیشتر از این، دروسی که در کلاس های درس ایالات متخلف تدریس می شدند تفاوتی قابل توجه با هم داشتند اما ظاهرا مدتی است که یک هسته یا مجموعه دانشیِ مشترک برای این منظور طراحی شده است که براساس آن، یک فارغ التحصیل مثلا کلاس ششم باید آنها را بداند یا یک دیپلمه ریاضی دروس مربوط به آنها را گذرانده باشد.

من امروز در جریان این کنفرانس نشستی هم با شرکت های سرمایه گذاری داشتم که در این زمینه کار می کنند. بنیاد ما تعدادی از این شرکت ها را حمایت می کند و نقش ما در واقع این است که مطمئن شویم اگر خبرهایی در مورد خوب بودن یک محصول آموزشی منتشر می شود شواهد و مدارک مستدلی در این رابطه وجود داشته باشد. قرار است که نرم افزارهای رایگان و پولی مختلفی در این زمینه ارائه شوند [که این دو نوع نرم افزار با توازن مناسب و در زمینه های مختلف خواهند بود].

سخنرانی شما نشان داد که صنعت «تکنولوژی های آموزشی» تا چه اندازه شلوغ است؛ این روزها شرکت های زیادی محصولات خود را به این بازار ارائه می دهند و اگر یک معلم یا مدیر باشید این تنوع می تواند برایتان سردرگم کننده باشد. چطور می خواهید معمان و مدیران را مجاب نمایید که از شیوه های آموزش شخصی سازی شده تبعیت کنند و بیشتر از این برای بالغ شدن این طرح انتظار نکشند؟

تنها چالش بزرگ پیش روی ما این بود که بگوییم بچه هایی که در خارج از کلاس درس ممکن است از ابزارهای دیجیتالی استفاده نمایند با آنها که به این ابزارها دسترسی ندارند فرق دارند. حالا نرخ نفوذ هم تبلت ها و هم پی سی ها بیشتر از قبل شده و بسیاری از کارهایی که زمانی با کامپیوترهای دسکتاپی ممکن بودند امروز از طریق تلفن های هوشمند نیز امکان پذیرند. تشخیص اینکه برای انجام کدام کارها به نمایشگرهای بزرگ نیاز است و برای کدام کارها نمایشگرهای کوچک کفایت می کنند، مساله جالبی است.

بحث در مورد یادگیری شخصی سازی شده غالبا از چهارچوب اصلی اش خارج شده و بیشتر روی اهمیت نقش معلمان تاکید دارند. خود من شخصا در کلاس هایی که از سبک تدریس شخصی سازی شده تبعیت می کنند شاهد بودم که معلمان نقشی کاملا متفاوت از آن چیزی را ایفا می کنند که در دبیرستان یا دانشگاه تجربه کردم. همین مساله ممکن است مخالفت دبیران و معلمان با چنین شیوه های تدریسی را به دنبال داشته باشد. چطور می خواهید آنها را با طرح خود همراه نمایید؟اگر صرفا می خواهید دایره لغاتتان را از طریق اپلیکیشنی نظیر دوالینگو بالا ببرید استفاده از موبایل کفایت میکند. اما اگر قرار است یک سخنرانی تاریخی را نگاه کنید، کتاب بخوایند یا اموری از این دست را انجام دهید آنگاه استفاده از نمایشگرهای بزرگ تر ارجحیت دارد. اما نکته ای که نباید فراموش شود این است که باید امکانات همه دانش آموزان در نظر گرفته شود. در ایالات متحده آمریکا [کشورهای دیگر که جای خود دارند] تقریبا هر دانش آموز یک تلفن هوشمند دارد و در نتیجه بزرگ ترین مانع برای این کار از میان برداشته شده است.

تفاوت در شیوه های مختلف تدریس آن اندازه هم که تصور می کنید زیاد نیست. همه معلمان دوست دارند از انجام وظایفی نظیر دادن تکلیف و نمره به دانش آموزان خلاص شوند. در واقع دبیران و معلمان دوست دارند وارد گود شوند و به تک تک دانش آموزان کمک نمایند. به همین خاطر تصور نمی کنم لازم باشد این قشار مهارت کاملا جدیدی را یاد بگیرند.

در نهایت وظیفه ای هم که بر دوش مدارس قرار می گیرد این است که دانش آموزان خود را در معرض این مدل های یادگیری قرار دهند. شاید نسلی از معلم ها وجود داشته باشند که چندان تمایلی به پیروی از این شیوه های جدید تدریس نداشته باشند اما تردیدی نیست که دبیران جوان تر از این طرح استقبال می کنند؛ آنها در واقع به خواست خودشان حوزه آموزش را انتخاب کرده اند و می دانند که ممکن است در برهه ای روش های تدریس خود را تغییر دهند.

اخیرا علاقه شدیدی به هوش مصنوعی و بالاخص ربات ها در دنیای فناوری شکل گرفته است. همانطور که می دانید مایکروسافت به تازگی سرمایه گذاری بزرگی را روی ربات ها انجام داده. به اعتقاد شما نقش هوش مصنوعی در آموزش چیست؟

 

BvkH4UIIYAA4YfE
 

 

درس انشاء را در نظر بگیرید، این درس از نظر بسیاری شاید مضحک به نظر بیاید اما در حال حاضر تلاش داریم امکانی را فراهم نماییم که به موجب آن مردم بتوانند بازخورد نوشته هایشان را ببینند و معتقدم در سال های پیش رو چنین امکانی بسیار سودمند واقع خواهد شد.

خیلی سخت است که به بچه ها موضوع انشاء بدهید و بعد بتوانید با راهنمایی کاری کنید که دفعه های بعدی بهتر بنویسند. این درس ابدا شبیه به ریاضی نیست؛ در درس ریاضی یک معیار در اختیار دارید و نتیجه کار دانش آموز را با آن مقایسه می کنید. این یکی از حوزه هایی است که از چندین سطح سلسله مراتبی تشکیل می شود و مربیان هوش مصنوعی می توانند وارد آن شوند.

به بیان دیگر، می توانیم مربیانی سلسله مراتبی داشته باشیم یعنی اگر با مفهومی مشکل داشته باشید، آن مشکل در سطح تعاملی تازه ای طبقه بندی شده باشد و مثلا چناچه تعدادی از سوالات را اشتباه جواب دادید، آن درس مشخص از نو برایتان تکرار شود.

می توانید با مربی های هوش مصنوعی دیالوگ داشته باشید. علت اینکه من تا این اندازه دوست دارم مسائل جدید را حل کنم این است که برای هر کدام از موضوعات، زمانی که دچار سردرگمی می شوم فردی خبره را می شناسم که می توانم برایش یک ایمیل ارسال کنم و آن فرد نیز در مقابل من را روشن خواهد کرد. اگر دانش آموز نیز با مساله پیچیده ای در درس روبرو شود و مرتبا از خود سوال کند که «آیا موضوع تا همان حدی که فکر می کنم پیچیده است؟» و «آیا واقعا نکته ای را از دست داده ام؟» آنگاه اینطور به نظر می رسد که عزم راسخی برای یادگیری نداشته است.

در مورد بسیاری از سوژه ها اینطور است؛ یعنی هرچه قدیمی تر می شوند، مردم نیز  تمایلی به خطر کردن و یاد گرفتنشان ندارند. اما این ایده که بتوانید با یک مشاور (مجازی) صحبت کنید که کج فهمی های مختلف و زبان غامض انسانی را درک کند احتمالا ظرف یک دهه آتی محقق خواهد شد و این مشاوران نقش یک مکمل بسیار خوب را ایفا خواهند کرد. البته الان هم می شود با پرداخت مبلغی، دوره های آنلاین را پشت سر گذاشت اما زیبایی کار آن است که تمام پروسه به صورت کاملا رایگان قابل انجام باشد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به عمومی است. || طراح قالب bestblog.ir